Klassekampen.no
Mandag 27. november 2017
Hedret: Fredag ble Tine Rude og Borealis mottaker av Norsk Komponistforenings likestillingspris. Neste års festival finner sted i Bergen mellom 7. og 11. mars. Foto: NKF/Lars Igesund
Balansert Borealis
Borealis har de to siste årene hatt like mange kvinnelige og mannlige komponister på festivalprogrammet.

Tine Rude

Daglig leder Borealis, festival for eksperi-

mentell musikk

Likestillingspris

Fredag fikk dere Norsk Komponistforenings likestillingspris. Hva har dere gjort for å motta den?

– Borealis har tatt aktive valg i programmeringen for å få til en 50/50-fordeling av menn og kvinner. Det gjelder både blant skapende og utøvende kunstnere. Vi har deltatt i debatter om temaet, og ønsker å vise at det må en aktiv handling til for å endre dagens situasjon. Det betyr at også ensembler og samarbeidspartnere som vi utformer prosjekter sammen med, utfordres til å ta kjønnsperspektivet med i planleggingen.

Hva vil du si er den største gevinsten ved kjønnsbalanse i programmeringen?

– Vi ønsker å speile samfunnet vi lever i og til det trenger vi et mangfold av stemmer. Jeg tror på at vi får et mer interessant kunstnerisk program, med en større relevans for flere når vi unngår et ensidig perspektiv. Hvem som gis anledning til å ytre seg gjennom musikken, sier noe om hvem vi gir definisjonsmakten. Og den ønsker vi skal fordeles likt. Jeg mener Borealis blir en bedre festival av dette.

Hvilke andre skjevheter bør jevnes ut på klassisk/samtidsfeltet?

– Generelt tenker jeg jo at skjevheter er en uting, og det er flere aspekter som det er interessant å gripe tak i. Men for å ikke forlate temaet likestilling, så mener jeg historien vi forteller gjerne kan korrigeres og inkludere flere kvinnelige komponister og musikere/instrumentalister. Vi må også utfordre autoriteten og avstanden mellom scene og sal, artist og publikum. Jeg ønsker meg et mangfoldig publikum, som ser sine representanter og rollemodeller på scenen, og som ikke blir møtt med et gitt sett av normer og standarder for hvordan en konsertsituasjon skal arte seg. Og så vil jeg gjerne være med å knekke koden for hvordan vi får en lengre levetid for nye verk og prosjekter, og ikke bare higer etter nye verk og urpremierer.

Kan du si noe om hva man kan vente seg på Borealis-programmet neste år?

– En fem dagers musikalsk reise i godt selskap. Vi slipper det endelig programmet i januar, og kan love en lik fordeling av norske og utenlandske artister og komponister, og av kvinner og menn.

Hvor lytter du helst til musikk, og hvor handler du musikk?

– Fremdeles er det ingenting som slår den ekte konsertopplevelsen, men når jeg låser meg inn på kontoret etter en hektisk familiemorgen, er det nydelig å sette på musikk. Jeg puster lettere, senker skuldrene og begynner dagen. Musikken streamer jeg på Spotify og så kjøper jeg lp-er etter konserter som setter spor.

Hva slags framtid har albumformatet?

– Jeg har absolutt troen. Historiefortellingen og konseptet er for meg mye viktigere enn spillelister og singler. Jeg heller mot større verkformat enn den enkelte sangen alene.

Hva er den neste konserten du skal få med deg?

– Min neste lytteopplevelse blir tirsdag på Borealis Listening Club. Konseptet finner sted en gang i måneden, og her inviterer vi til en kveld med lytting, samtaler og popcorn. Min kollega Peter Meanwell, Borealis’ kunstneriske leder, kommer tilbake etter en uke i Japan med ny musikk i kofferten, pluss at det nok er andre interessante lytteforslag fra andre «medlemmer».

Hvilken ny artist vil du skryte litt av?

– Alle de kvinnelige artistene som akkurat nå står sammen og forteller sine historier for å ha fokus på den seksuelle trakasseringen som foregår overalt. Disse artistene er tøffe, de er mange, altfor mange, og fortjener all skryt og støtte, for den har de ikke fått tidligere – #visyngerut og #nårmusikkenstilner.

olavo@klassekampen.no

Artikkelen er oppdatert: 13. desember 2017 kl. 13.59
Mandag 10. desember 2018
AlbumKaja Draksler / Petter Eldh / Christian Lillinger«Punkt.Vrt.Plastik»Intakt RecordsHHHHHIFor en stund tilbake kom jeg over...
Mandag 10. desember 2018
Et konsertopptak med en nesten løssluppen Carlos Kleiber sender lyttingen på sporet av gresk mytologi.
Mandag 10. desember 2018
dokumentar«En gang Aurora»Regi og manus: Benjamin Langeland og Stian ServossFlimmer Film«Nitti prosent av alle debutanter gir seg etter én plate.
Mandag 10. desember 2018
Syv kvelder med Bob Dylan i New York, tretti år etter at hans fortsatt pågående Never Ending Tour startet. Vi var der.
Mandag 10. desember 2018
AlbumAlessia Cara«The Pains of Growing»Def Jam Recordings/Universal MusicHHHHIIPå tross av en i utgangspunktet tydelig avsender,...
Mandag 10. desember 2018
ALBUMEarl Sweatshirt«Some Rap Songs»Tan Cressida/Sony MusicHHHHHIDet ser ut som om Earl Sweatshirt er i ferd med å gå ut av...
Mandag 10. desember 2018
AlbumBuilding Instrument«Mangelen min»Hubro/MusikkoperatøreneHHHHJIBuilding Instrument lager kunstmusikk som både føles varm og...
Mandag 10. desember 2018
Å lese og lytte etter det historiske ved musikken, kan sette deg på sporet av barokke tidsfornemmelser, duften av mugne notetidsskrift og en brannmester i Trondheim.