Torsdag 23. november 2017
RETROSPEKTIV: – Jeg var mye smartere da jeg var 18 år enn jeg er i dag, sier Marina Abramovic, som gjester Henie Onstad Kunstsenter med utstilling og en ny bok med notater og skisser.
Marina Abramovics retrospektive utstilling «The Cleaner» åpner på Henie Onstad i morgen:
– Jeg er blitt et hinder
Kroppen har alltid vært Marina Abramovics viktigste redskap. Men da kjendis­statusen begynte å komme i veien for kunstverkene, måtte hun endre strategi.

kunst

– For meg er ikke kunst en luksus, men en nødvendighet, sier Marina Abramovic.

Den serbiske kunstneren, som har erklært seg selv performancekunstens bestemor, sitter omgitt av journalister og fotografer på Henie Onstad Kunstsenter på Høvik.

Hun er her for å åpne sin retrospektive utstilling «The Cleaner». I den anledning har kunstsenteret innkalt til en pressekonferanse – et relativt sjeldent fenomen i kunstverdenen generelt, men kanskje i performancekunstverdenen spesielt.

Men etter å ha trukket 750.000 mennesker til «The Artist is Present» ved The Museum of Modern Art (Moma) i New York i 2010 og 110.000 til performanceverket «512 hours» ved Serpentine Gallery i London fire år seinere, bør det ikke lenger herske noen tvil om at Marina Abramovic er en superstjerne.

Eller med ordene til Henie Onstads kurator Lars Mørch Finborud: «Kanskje den største kunstneren vi noen gang har presentert.»

Fakta

Marina Abramovic:

• Serbisk kunstner og pioner innen performancekunst, født 1946 i Beograd.

• Sentralt i hennes kunstnerskap står en utprøving av smertegrenser, der publikum gjerne involveres i arbeidene.

• Den retrospektive utstillingen «The Cleaner» åpnet 8. februar ved Moderna Museet i Stockholm og har siden gjestet Louisiana Museum of Modern Art utenfor København. I morgen åpner utstillingen på Henie Onstad Kunstsenter på Høvikodden utenfor Oslo.

Brød i galleriet

Hun har vandret 2500 kilometer langs den kinesiske mur, hun har latt publikum skjære i kroppen hennes, og hun har stirret dem inn i øynene i time etter time, dag etter dag, måned etter måned. Marina Abramovic har alltid vært tungt investert i sine arbeider – med både kropp og sinn. For henne er skapelsesprosessen viktigere enn resultatet når det kommer til kunst. I sine memoarer siterer Abramovic kunstneren Yves Klein på at maleriene kun er asken fra kunsten hans.

Men når «The Cleaner» nå gjester Henie Onstad Kunstsenter på Høvikodden, vil den snart 71 år gamle kunstneren selv glimre med sitt fysiske fravær i utstillingslokalene. Utstillingen baserer seg nemlig på tegninger, malerier, filmer, installasjoner og gjenoppføringer av hennes tidligere performance-verk, utført av innleide kunstnere. At fokus dermed flyttes fra prosess til resultat, finner ikke Abramovic problematisk:

– Jeg har allerede gått gjennom prosessene da jeg skapte disse verkene, så bildene og videoene er dokumentasjoner på disse prosessene. Det er den eneste måten publikum i ettertid kan oppleve dem på, sier Abramovic til Klassekampen da vi får femten minutter alene med henne.

– Men vil du da si at denne utstillingen er mer en dokumentasjonsutstilling enn en kunstutstilling?

– Nei, denne dokumentasjonen oversettes til kunstverk. Det er konteksten som skaper kunsten. Baker du brød i et bakeri, er det brød. Men baker du det i et galleri, er det kunst.

Publikum vil ta selfier

Man kan kanskje si at Marina Abramovic med årene har beveget seg fra å være en selvoppofrende performancekunstner som tar store fysiske risikoer, til å bli en regissør og tilrettelegger for mer stillferdige verk. I hennes såkalte community-verker ligger hoved­fokuset på at mennesker skal komme sammen i et konsentrert her og nå, fritatt fra forstyrrelsene mobiltelefoner og klokker skaper.

Hennes egen kropp, som gjennom et seksti år langt kunstnerskap har vært sentral i hennes arbeid, er nå tatt helt ut av likningen.

– Min erfaring er at dersom jeg er fysisk til stede i verkene, vil publikum ta selfies og snakke med meg, mens jeg vil at de skal fokusere på sin egen opplevelse. Min kropp og tilstedeværelse er blitt en hindring.

– Savner du ikke å gjennomleve disse opplevelsene sammen med ditt publikum?

– Jeg savner ingenting, for det skjer så mye i livet mitt hele tida. Jeg fyller 71 år neste uke, det er ikke fysisk mulig for meg å gjennomføre disse performancene lenger. Men jeg har heller ikke gitt meg, sier Abramovic.

Hun viser til den kommende filmen «7 deaths», basert på livet og arbeidene til den greske sopranen Maria Callas. I den vil Abramovic selv gjenskape sju dødsfall fra sju kjente operaer. Skissene til dette verket er det siste publikum møter før de forlater utstillingen ved Henie Onstad Kunstsenter.

Gjenoppdaget gamle ideer

Selv om utstillingen «The Cleaner» har vært vist i både Sverige og Danmark, kan det norske publikumet forvente seg «nogo attåt». I slutten av februar returnerer nemlig Abramovic til Høvikodden for å trekke i trådene under en stor spesiallaget performance som skal markere kunstsenterets 50-årsjubileum. Kunstsenteret holder foreløpig kortene tett til brystet, men vi får vite at publikum vil bli fratatt sine klokker og mobiler, før de sendes inn i en av kunstsenterets saler for å inngå i ulike «situasjoner».

I samarbeid med Henie Onstad Kunstsenter gir Abramovic også ut en bok som gir et nytt innblikk i Abramovics kunstnerskap. I utgivelsen «Drawings 1963–2017» finner vi nesten fire hundre sider med dagboknotater, skisser og tegninger fra nesten seksti år tilbake.

– Det er helt fantastisk! utbryter Abramovic.

– Da vi gikk gjennom alle disse skissene, så jeg sammenhenger i mitt kunstnerskap og liv som jeg ikke hadde sett tidligere. Og jeg fant flere urealiserte ideer som jeg har lyst til å realisere nå. Jeg var mye smartere da jeg var 18 år enn jeg er i dag.

sarah@klassekampen.no

Mandag 17. desember 2018
Endringer i åndsverkloven gjør at flere kunstner­grupper må dele på samme vederlagspott. – Våre medlemmer vil sitte igjen med mindre, sier Jørgen Karlstrøm i Komponistforeningen.
Lørdag 15. desember 2018
Mens netthandel på bøker har tatt av i Sverige, foretrekker nordmenn fremdeles å handle bøker over disk.
Fredag 14. desember 2018
160 millioner kroner har det kostet å totalrenovere «Hestmanden». Nå må museumsskipet legge til kai fordi Kulturdepartementet ikke vil gi fem millioner kroner i økt støtte.
Torsdag 13. desember 2018
Mange var sikre på at Amazon ville etablere seg i Sverige denne høsten. Men satsingen lar vente på seg.
Onsdag 12. desember 2018
Finnmark fylkeskommune vil erstatte skolebibliotekarene med elevvakter og chatte­tjenester. Nå frykter Bibliotekforeningen at dette er starten på en ny trend.
Tirsdag 11. desember 2018
I medienes dekning av selvmord blir helsevesenet ofte utpekt som syndebukker, mener psykiatrisk sykepleier Rita Småvik. Hun frykter at det kan gjøre forebygging vanskeligere.
Mandag 10. desember 2018
MDG-politiker og forfatter Eivind Trædal har fått politiske motstandere på døra. Han mener grensa for aktivisme, også den kunstneriske, går ved dørstokken til folks privatliv.
Lørdag 8. desember 2018
Tilhengerne kaller det en revolusjon. Eks-statsråd Gudmund Hernes kaller det tøv. Hva handler moteordet «dybdelæring» om – dypest sett?
Fredag 7. desember 2018
TV 2 har innført ny instruks for omtale av selvmord. – Vi i mediene har medvirket til å skape tabuet rundt selvmord, sier nyhetsredaktør.
Torsdag 6. desember 2018
Regjeringens ønske om å lage stadig større museumsenheter kan svekke det lokale engasjementet ved småmuseene. Det frykter styreleder ved veterantoget Tertitten i Sørumsand.