Klassekampen.no
Mandag 23. oktober 2017
Oh, Lorde: God med hatt, på astronaut-pyntet scene. Foto: Michael Campanella/Redferns
Lorde & Khalid: Dobbel med to av popens mest lovende.
Grønt lys, kjør

Konsert

Lorde

Support: Khalid

Sentrum Scene, Oslo, 18. oktober

HHHHHI

En uvanlig popkveld. Og ikke bare fordi oppvarmingsartisten og hovedattraksjonen kun er 19 og 20 år gamle, men også fordi førstnevnte, Khalid, på forhånd og lynkjapt hadde solgt ut sin egen konsert på Sentrum Scene neste år. Og etter strømmetallene å dømme, er faktisk amerikaneren per i dag en større artist enn den selverklærte heksa fra New Zealand – «a good witch», som hun flirende kaller seg selv.

For i tillegg til at de er unge og særs lovende, med en pop som heller mot henholdsvis R&B og en mer drømmende electro, har de noe akkurat passe eksentrisk ved seg, forunderlig plassert i outsiderposisjon midt i en hyperkommersiell hit-verden. Ingen overraskes når Lorde forteller at hun har få venner på privaten, og heller ikke når hun beskriver personligheten sin som «litt mye».

Og litt mye er vel kanskje også treffende for dansingen til Khalid, der han nervøst-entusiastisk vil overbevise oss om kvaliteten på sangene fra årets debut – han kan med fordel puste mer med magen. For sangene klarer seg utmerket, nesten samtlige – fra unge «8TEEN», via gjennombruddet «Location», til det avsluttende høydepunktet «Young Dumb & Broke» – stemmen mild, låta varm og søt som honning, med et latterlig fengende refreng som er minst like klebrig.

En ode til oppvekst, og dermed en utmerket overgang til Lordes blikk på de formative år – fra festen i «Homemade Dynamite» og tre akter framover, delt opp av video-snutter og klesskifter – fra svart, til hvitt, til rødt, med band foran det store «Melodrama»-backdroppet, og tidvis med dansere foran bandet igjen. Alltid med Lorde alene i front. Noen ganger for alene. Som regel ikke.

«A beautiful little room», kaller Lorde Sentrum Scene på kav newzealandsk – hun er vel vant til å opptre på langt større scener, samtidig som oppbygningen passer til et klubb-lokale som dette, ikke en arena/stadion-setting.

Hun holder igjen, bruker ikke opp kruttet, men bygger i stedet, tidvis minimalistisk, tidvis svært – innom alle høydepunktene fra to album, med toppen nådd i nyhetene: nydelige «Liability», lure «The Louvre», sprudlende «Supercut» og en av årets store singler i form av «Green Light» – med haitenner og bitt, med overraskende akkordskifter og et klimaks som kler konfetti. Så da får vi det. I en helt perfekt avslutning.

eirikb@klassekampen.no

Artikkelen er oppdatert: 20. november 2017 kl. 11.59