Klassekampen.no
Mandag 18. september 2017
Feiring: Christian Eggen med gratulasjoner til komponistforeningen, organisasjonen som har vært sentral i å sørge for økonomisk kompensasjon og respekt for kunstneriske rettigheter. Foto: Andreas Turau/Ultima
Komponister i 100

Konsert

Oslo-Filharmonien

Norsk Komponistforening 100 år

Sentralen, Ultimafestivalen

15. september, Oslo

Også den klassiske musikken har en gang vært samtidsmusikk. Så når feiringen av hundreårsjubileet til Norsk Komponistforening setter i gang denne fredagskvelden er det naturlig med et tilbakeblikk, og det som fester seg på trommehinnen og i hjernen for meg er Arvid Klevens «Lotusland», spilt av Oslo-Filharmonien. Kleven skrev verket som 22-åring i 1922, etter en reise til Paris. Og påvirkningen er tydelig. Det begynner omtrent som Debussys «Faunens ettermiddag», bortsett fra at melodien går opp og ikke ned, og deretter følger andre lån fra samme komponist og tiden generelt.

I dag fremstår verket som en snillisme, men det er noe dypt bevegende i å høre hvordan en ung mann prøvde å finne sin egen stemme i en tid der Debussys musikk ble sett som krevende avantgardisme.

Norsk Komponistforening er en fag- og interesseorganisasjon for nålevende komponister, og de driver også opplysningsarbeid for allmennheten. Fredag ble Jan Erik Mikalsens klaverkonsert «Just for You» urframført av Oslo-Filharmonien, med Ellen Ugelvik på krakken og Lars Erik ter Jung på podiet.

Mikalsen skriver mye i komplekse klangbølger, som skyller fram i løpet av noen sekunder. På innsiden av de tette klangene finner man ofte raske løpende bevegelser eller tonehøyder som slår tett mot hverandre. Musikken spiller på utallige klanglige fargekombinasjoner, og den befinner seg i konstant bevegelse. Satstitlene har referanser til gammel jazz-/populærmusikk og til pianisten Liberace, og iblant trenger tonale og meget innsmigrende klanger gjennom den nesten bombastiske kompleksiteten.

Mellom Oslo-Filharmoniens to konserter fant ikke bare én av kveldens tre komponistsamtaler sted, men Juniororkesteret fra Barratt Due Musikkinstitutt urframførte verk av Nils Henrik Asheim og Peder Barratt-Due. Begge skriver meget musikantisk, på en måte som gjør det gøy å spille musikken – i Sentralen hørtes i hvert fall en merkbar glød som burde kunne kommunisere samtidsmusikk til enhver lytter.

Asheims «In Short» var ikke bare kortfattet i formatet, men verket utforsket nettopp korthuggete utsagn. Senere ble også Henrik Hellstenius’ «Up and Away» urframført, mens festen fortsatte på lørdag med ytterligere konserter.

musikk@klassekampen.no

Artikkelen er oppdatert: 18. oktober 2017 kl. 10.00