Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Elever i norsk grunnskole skal lære seg hvordan de lærer. Det har ført til lærebøker med abstrakte begreper:

Når elever blir pedagoger

Strateger: Elevene i klasse 7B ved Eiksmarka skole i Bærum har samfunnsfag og skal lære om beduiner. Lærer Ranveig Bratåsen Øvretveit ber klassen diskutere det de har lest. Elevene skal også snakke om hvilke lesemåter de bruker for å tilegne seg stoffet. På fagspråket heter dette «læringsstrategier», og elevene i klasse 7B er godt kjent med fagtermene.

Begreper som «lesestrategi» og «førforståelse» er blitt hverdagskost i grunnskolen. Hvem har bestemt at norske skolebarn skal lære seg å snakke som små pedagoger?

– Nå kan dere finne fram samfunnsfagboka, sier lærer Ranveig Bratåsen Øvretveit myndig til elevene i klasse 7B ved Eiksmarka skole.