Torsdag 2. juni 2016
Mange venner: Erna Solberg viste fram sin egen Facebook-profil og gratulerte Facebook med åpningen av avdelingskontor i Oslo. Samtidig jobber regjeringen for å skattlegge Facebook og andre internasjonale medieselskaper. Foto: Terje Pedersen, NTB scanpix
• Erna Solberg gratulerte Facebook med nytt kontor i Norge • Selskapet slipper unna skatt
Skattejakt på Facebook
Følger pengene: Skattedirektør Hans Christian Holte mener det bør være den reelle verdiskapingen i Norge som skal avgjøre hvor mye Facebook og andre IT-giganter skal betale i skatt. Foto: Terje Pedersen, NTB scanpix
Sigrid Klæboe
Statsminister Erna Solberg kastet glans over åpningen av Facebooks nye kontor i Norge. Samtidig jobber norske myndigheter for å stanse selskapets skatteflukt til Irland.

Medier

«Verden er blitt mye mindre takket være Facebook. Velkommen med kontor også i Norge», gratulerte statsminister Erna Solberg under markeringen på utestedet Mesh i Oslo tirsdag.

Mange av de frammøtte var representanter for mediebyråer og andre reklamekjøpere som bruker store beløp på Facebooks norske plattform. Men inntektene blir ikke bokført i det norske datterselskapet, men går direkte til Facebooks europeiske hovedkontor i Irland.

Med en selskapsskatt på bare 12,5 prosent har Irland virket som en magnet på internasjonale mediegiganter som Facebook og Google.

Men samtidig som landets statsminister roste Facebook fra scenen, jobber norske skattemyndigheter for å tette igjen skattehullene.

– Beskatning av slike selskaper er svært utfordrende. Men verktøykassa blir stadig bedre, og tiltakene som kommer fra blant annet OECD gjør at vi kan jobbe mer effektivt, sier direktør Hans Christian Holte i Skattedirektoratet.

Fakta

Slipper unna skatt:

• Internasjonale nettgiganter som Facebook og Google omsetter for nærmere fire milliarder i reklame, men slipper unna selskapsskatt.

• Tirsdag åpnet Facebook kontor i Norge, som skal bistå kunder med kjøp av reklame på Facebooks norske plattform.

• Facebooks inntekter blir kanalisert til Irland, hvor selskapet har sitt europeiske hovedkontor og betaler skatt.

Følger verdiskapningen

Facebook Norge ble formelt registrert ved Brønnøysundregistrene i desember i fjor. Ifølge bransjenettstedet Medier 24 vil kontoret bli bemannet med rådgivere og konsulenter som skal bistå Facebooks norske kunder.

– Med base i Oslo vil vi kunne fokusere enda bedre på å jobbe med merkevarer, bedrifter og kreative byråer, sa Facebook Norges stedlige representant Rune Paulseth til Medier 24 i januar.

Med 2,8 millioner norske brukere daglig er Facebook blitt den foretrukne reklamekanalen for mange bedrifter. Ved hjelp av avanserte algoritmer kan Facebook målstyre annonsene etter brukernes interesser, alder og bosted. For de tradisjonelle norske mediehusene har derimot konkurransen fra Facebook og andre internasjonale nettselskaper som Google, Youtube og Instagram blitt et alvorlig problem. I år er det ventet at disse selskapene vil omsette for 4 milliarder kroner i reklame i Norge, men de betaler bare småbeløp i skatt.

Skattedirektør Hans Christian Holte mener det er vanskelig å skattlegge disse selskapene så lenge de ikke oppgir hvor mye av deres totale omsetning som kommer fra det norske markedet. Men det kan det bli slutt på.

– Det er viktig at beskatningen følger den reelle verdiskapningen. Derfor bør vi gå mer bort fra å vektlegge formalitetene ved strukturer og prosesser, slik at fortjenesten tilordnes selskapene i de landene der verdiskapingen reelt sett skjer, sier Holte.

Avtaler på plass

I eksempelet med Facebook kan det bety at norske skattemyndigheter gis tilgang til regnskapstall fra hovedkontoret i Irland som viser selskapets kundeomsetning i Norge. Dette er informasjon som selskapet i dag ikke oppgir, men som snart kan bli lovpålagt.

Blant annet har OECD og G20-landene nylig framforhandlet en avtale om såkalt land-til-land-rapportering for internasjonale selskaper. I EU foreslår medlemslandene at rapportene for selskaper i sine medlemsland skal være offentlige og ikke bare tilgjengelig for skattemyndigheter.

I Norge venter Skattedirektoratet på at disse internasjonale avtalene blir forankret i den norske skattelovgivningen. Når dette kommer på plass, kan det bli vanskeligere for selskaper som Facebook å slippe unna beskatning. Andre land har for lengst trappet opp kampen om skattekronene. For fem år siden mottok Google et krav om tilbakebetaling fra skattemyndighetene i Frankrike på 1,6 milliarder euro.

Og i forrige uke ble Googles kontor i Paris ransaket av over hundre funksjonærer og it-eksperter på jakt etter dokumentasjon om selskapet er skattepliktig til Frankrike.

– For å skattlegge disse selskapene er det vesentlig at vi kjenner til bakgrunnen og motivene for transaksjoner som gjøres på tvers av landegrensene i en konsernstruktur, slik at vi kan finne ut om de er skattemessig motivert, forklarer skattedirektør Holte.

Kan ta ti år

Fra Stortinget kommer det også krav at de globale medieaktørene må beskattes hardere. Arbeiderpartiet har bedt regjeringen om en utredning og foreslår at pengene fra Facebook og Google skal gå til å styrke pressestøtten.

Etter at den formelle åpningen av Facebook-kontoret var overstått, ga også Erna Solberg uttrykk for at de internasjonale mediegigantene må bidra til velferdsgodene på lik linje med andre virksomheter i Norge. Kulturminister Linda Hofstad Helleland har også varslet at Facebook og Googles skatteflukt skal løftes opp på agendaen når Norge overtar formannskapet i Nordisk Ministerråd til neste år.

Daglig leder Sigrid Klæboe i Tax Justice Network mener norske myndigheter ikke trenger å vente på internasjonale avtaler for å forfølge disse selskapene.

– Det er positivt at skattemyndighetene nå skal få tilgang til nøkkelinformasjon fra selskaper som opererer internasjonalt, sier Klæboe. Organisasjonen Tax Justice Network kjemper for global skatterettferd.

Hun mener det er grunn til optimisme.

– Det tok ti år før dette ble anerkjent som et problem, og jeg tror vi må vente i ti år til før vi får virkemidler på plass som gjør at vi kan skattlegge disse selskapene på en effektiv måte, sier daglig leder Sigrid Klæboe.

jonas.braekke@klassekampen.no

Onsdag 19. desember 2018
Nasjonalmuseet gikk glipp av inntil 90 millioner kroner til kunstnerisk utsmykking. Finansdepartementet satte foten ned for samarbeid mellom museet og Kunst i offentlige rom.
Tirsdag 18. desember 2018
Svenske og danske historikere er ikke overrasket over temperaturen i Michelet-debatten. – Det handler om den klassiske friksjonen mellom journalister og historikere, sier Lars M. Andersson.
Mandag 17. desember 2018
Endringer i åndsverkloven gjør at flere kunstner­grupper må dele på samme vederlagspott. – Våre medlemmer vil sitte igjen med mindre, sier Jørgen Karlstrøm i Komponistforeningen.
Lørdag 15. desember 2018
Mens netthandel på bøker har tatt av i Sverige, foretrekker nordmenn fremdeles å handle bøker over disk.
Fredag 14. desember 2018
160 millioner kroner har det kostet å totalrenovere «Hestmanden». Nå må museumsskipet legge til kai fordi Kulturdepartementet ikke vil gi fem millioner kroner i økt støtte.
Torsdag 13. desember 2018
Mange var sikre på at Amazon ville etablere seg i Sverige denne høsten. Men satsingen lar vente på seg.
Onsdag 12. desember 2018
Finnmark fylkeskommune vil erstatte skolebibliotekarene med elevvakter og chatte­tjenester. Nå frykter Bibliotekforeningen at dette er starten på en ny trend.
Tirsdag 11. desember 2018
I medienes dekning av selvmord blir helsevesenet ofte utpekt som syndebukker, mener psykiatrisk sykepleier Rita Småvik. Hun frykter at det kan gjøre forebygging vanskeligere.
Mandag 10. desember 2018
MDG-politiker og forfatter Eivind Trædal har fått politiske motstandere på døra. Han mener grensa for aktivisme, også den kunstneriske, går ved dørstokken til folks privatliv.
Lørdag 8. desember 2018
Tilhengerne kaller det en revolusjon. Eks-statsråd Gudmund Hernes kaller det tøv. Hva handler moteordet «dybdelæring» om – dypest sett?