Torsdag 25. februar 2016
Kjøper: Sparebankstiftelsen DNB kjøper Amedia med sine 62 lokalaviser og flere trykkerier for 395 millioner kroner. Administrerende direktør André Støylen, her i stiftelsens midlertidige lokaler, har tro på papiravisa.
• Sparebankstiftelsen DNB overtar som eier av Amedia i april • Opptatt av å sikre papiravisas framtid
Kjemper for papiravisa
Amedias nye eier vil forhindre at digitaliseringen av mediehusene går for langt. – Vi må ikke jage folk bort fra papiravisa til det digitale, sier André Støylen i Sparebankstiftelsen DNB.

Medier

Mandag denne uka slapp katta ut av sekken: Det blir verken utenlandske private equity-selskap eller norske konkurrenter som får kjøpe medie­konsernet Amedia.

Fra en relativt tilbaketrukket tilværelse som administrerende direktør i Sparebankstiftelsen DNB, sto André Støylen plutselig fram som ny eier av landets mest omtalte aviskonsern.

Dagen derpå tar Støylen imot Klassekampen på sitt midlertidige kontor i Skippergata i Oslo. Om noen dager flytter han over til det nye kulturhuset Sentralen, den gamle bankbygningen i Kvadraturen som Sparebankstiftelsen har totalrenovert.

Siden ideen om å overta Amedia ble unnfanget i fjor høst, har André Støylen fått førstehånds innblikk i utfordringene som den norske mediebransjen står overfor.

Et av de store dilemmaene er hvor mye penger og ressurser man bør legge i utviklingen av digitale plattformer, som også Amedia har satset tungt på de siste årene.

Fakta

Amedias nye eier:

• Sparebankstiftelsen DNB kjøper mediekonsernet Amedia for 395 millioner kroner. Konsernet er verdsatt til 1,4 milliarder kroner.

• Aksjene overføres til en frittstående stiftelse som skal være Amedias generalforsamling og utnevne konsernstyret.

• Oppkjøpet kom i stand etter initiativ fra Sparebankstiftelsens administrerende direktør, André Støylen.

Avhengig av papir

Amedias nye eier har i hvert fall ingen hastverk med å forlate den synkende papirskuta.

– Det store problemet er at nedgangen i papirannonser fortsatt er så mye større enn økningen i digitalannonser. Men papirannonser står fortsatt for en betydelig andel av avisenes inntekter. De nærmeste årene vil derfor økonomien i lokalavisene være helt avhengig av papir.

– Er ditt inntrykk at Amedia har nedprioritert papirproduktet?

– Nei, dette er en betraktning jeg gjør meg utenfra, men som jeg ikke opplever er så forskjellig fra hvordan konsernet tenker. Jeg tror ikke det er noe ønske om å verken nedprioritere eller skru av papirproduktet. Men når inntektene forsvinner så raskt som nå, så er det bare et spørsmål om tid før man blir tvunget til å redusere utgivelsesfrekvensen eller kutte i papirproduktet, tror Støylen.

Nettaviser i tillegg

Mens andre mediekonsern har staket ut kursen mot en heldigital framtid, har Støylen tro på at nettavisene først og fremst vil være et ekstratilbud for lesere som er villige til å betale for innholdet.

Økonomien i gratis nett­aviser har han liten tro på for Amedias del.

– Tanken om å utvikle annonsebaserte nettaviser som en inntektskanal er i ferd med å bli forlatt. For en lokalavis vil nettilbudet i stor grad være en tilleggstjeneste for abonnenter. Amedia har gjort en bra jobb med denne overgangen ved å lukke stadig mer av sine nettsider. Det er en forretningsmodell som jeg tror er riktig vei å gå, sier André Støylen.

I avtalen som er inngått mellom Sparebankstiftelsen og Amedias nåværende eiere i LO og Telenor står det at avisenes tradisjoner og redaksjonelle uavhengighet skal ivaretas. Støylen, som også har bakgrunn som finansbyråd for Høyre i Oslo, understreker at Sparebankstiftelsen ikke har politiske motiver for oppkjøpet.

Som selveiende stiftelse trenger Sparebankstiftelsen verken å ta hensyn til aksjonærers krav til utbytte eller framtidig avkastning for sine investeringer.

Det overordnete målet er å ivareta lokalavisenes demokratibyggende funksjon i lokalsamfunnet, noe som også er skrevet inn i avtalen.

Felles arenaer

Selv er Støylen vokst opp i Ørsta, med Møre-Nytt og Sunnmørsposten som fast lesestoff ved frokostbordet.

– Lokalavisene er fortsatt en felles arena hvor alle kan møtes og hvor man kan få vite litt om alt og alle. Litt om hva som skjer i kirka, om håndballagets siste kamp og teaterstykker som oppføres i lokalsamfunnet. Man får hele spekteret, også om ting som man ikke nødvendigvis interesserer seg for. Lokalavisenes funksjon som felles arena er deres store styrke, mener Støylen.

– Og som ikke kan erstattes av Facebook?

– Nei, det blir mer interessestyrt og snevert. Facebook har ikke en redaktørfunksjon på samme måte. Jeg har tro på sterke og selvstendige lokalaviser med redaktører som er tydelige stemmer i sitt lokalsamfunn, samtidig som det er åpenbare stordriftsfordeler med å være i et konsern.

– Liker du best å lese avisa på papir?

– Jeg er glad i papiraviser, men samtidig er det ikke noen tvil om at lokalavisene også må være godt tilgjengelige på nett med gode digitale produkter. Det er innholdet som er viktigst. Men i tillegg til å være litt papirnostalgiker er jeg sikker på at det er i papiravisa at mye av økonomien til mediehusene ligger, i hvert fall de neste fem til sju årene. Vi bør ikke ha noe hastverk med å legge ned papiravisene.

Lover aktivt eierskap

Mens enkelte mener Amedia har trukket vinnerloddet med sin nye eier, er det andre som frykter at Sparebankstiftelsen DNB verken har kompetanse eller nødvendig styringsvilje til å eie et hardt presset mediekonsern.

«En sovende eier som ikke har noe mediekunnskap – og de ansette i konsernet får dermed et behagelig liv på vei mot klippen», uttalte medieprofessor Tor W. Andreassen ved NHH til Dagens Næringsliv i går.

Men Støylen har ikke til hensikt å la Amedias administrasjon få seile sin egen sjø. I april vil aksjene formelt bli overført til den nye stiftelsen som Sparebankstiftelsen skal opprette for sitt eierskap i Amedia.

Den nye stiftelsen, som ennå ikke har fått noe navn, får ansvaret med å utnevne Amedias konsernstyre. I stiftelsesåret vil Sparebankstiftelsen også ha stor innflytelse også på sammensetningen av det nye konsernstyret.

– Vi er så vidt kommet i gang med dette arbeidet. Det som er sikkert er at det blir et bredt sammensatt og kompetent konsernstyre. Garantert noen med bransjeerfaring, kanskje noen med redaktørbakgrunn og andre med digital kompetanse. Også må vi sikkert tenke litt geografi, sier Støylen.

– Kritiske røster mener Amedia trenger en eier med større digital kompetanse og utviklingskraft?

– Svaret på dette er at vi gir norske lokalaviser mulighet til å eie seg selv. Da får de også en kompetent eier.

jonas.braekke@klassekampen.no

Lørdag 18. januar 2020
Skattedirektør Hans Christian Holte er skeptisk til at flere land inn­fører nasjonal digitalskatt. – Det kan svekke krafta i den internasjonale prosessen, sier han.
Fredag 17. januar 2020
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen gir Konkurransetilsynet ny marsj­ordre: Kampen mot internasjonale IT-giganters markedsdominans skal trappes opp.
Torsdag 16. januar 2020
Tre av Vigmostad & Bjørkes nye titler ble ikke sendt rett til bibliotekene. Om tendensen brer seg, kan leserne måtte vente lenger på at bøker når bibliotekhyllene.
Onsdag 15. januar 2020
Regjeringen kan ikke bare lene seg på internasjonale avtaler om beskatning av IT-gigantene, mener SV og Arbeiderpartiet.
Tirsdag 14. januar 2020
OECDs forslag til beskatning av IT-gigantene er ikke godt nok, fastslår medietopp Ole Jacob Sunde. Han ber regjeringen gjøre mer for å beskytte norske interesser.
Mandag 13. januar 2020
Finansminister Siv Jensen vil få nett­gigantene til å betale mer skatt. Hvis internasjonale organisasjoner ikke finner en løsning i 2020, vil hun innføre en norsk digitalskatt.
Lørdag 11. januar 2020
Tore Renberg fikk ikke andre forfattere med seg på pocketstreiken. – Flere støttet meg, men ingen ble med på aksjonen, sier forfatteren. Nå gir han opp.
Fredag 10. januar 2020
En ny språklov er på trappene, og flere krever nå sanksjoner dersom den brytes. Riksmålsforbundet mener at det vil føre til «en ny bitter språkstrid».
Torsdag 9. januar 2020
En ny undersøkelse fra Handelsehøyskolen BI viser at nordmenn leser nær 40 prosent færre bøker enn det bransjens egne undersøkelser sier. – Bokbransjen framstår som ubotelige optimister, sier professor Anne-Brit Gran.
Onsdag 8. januar 2020
Flere kunstnere støtter forslag om kunstnerboikott for å redde Y-blokka. – Det er rart å kjempe mot riving, for så å levere kunst til grav­stedet, sier kunstner Maria Sundby.