Lørdag 20. februar 2016
OPPKJØP: Mye tyder på at Johan H. Andresen og hans industri- og finansselskap Ferd kjøper Amedia. Foto: Heiko Junge, NTB scanpix
Det norske investeringsselskapet Ferd ligger an til å få kjøpe mediekonsernet Amedia:
På frierferd til Amedia
Undersak

Tror konsernet blir delt

Finansmann og medieinvestor Odd Reidar Øie er også en av flere som har vist interesse for å sikre seg biter av Amedia hvis det skulle ende med en oppsplitting.

Øie har eierinteresser i en rekke aviser, som Asker og Bærums Budstikke, Østlendingen og Altaposten.

Han har tidligere tatt til orde for et nytt mediehus for hele region Innlandet, organisert rundt Østlendingen, Gudbrandsdølen Dagningen på Lillehammer og kanskje Hamar Arbeiderblad.

Han har liten tro på at Ferd skulle være interessert i å beholde Amedias 63 aviser på egne hender i uoverskuelig framtid.

– Det er bare å ønske velkommen. Jeg synes det ville vært flott om Ferd fikk kjøpe Amedia. Selskapet har mange interessante lokale posisjoner som vi vil være interessert hvis det blir aktuelt på et senere tidspunkt, sier Øie.

Johan H. Andresen og hans investeringsselskap Ferd skal være aleine om å ha levert inn et bud på Amedia, hevder sentralt plasserte kilder.

Medier

Budkampen om mediekonsernet Amedia kan være over. Kilder som står prosessen nær forteller at det er det norske industri- og finansselskapet Ferd som ser ut til å trekke det lengste strået, muligens sammen med et utenlandsk investeringsfond.

«Uansett om Ferd er med i en prosess eller ikke, så kan vi nok ikke kommentere dette», svarer Ferds styreleder Johan H. Andresen på e-post til Klassekampen.

Tidligere denne uka bekreftet konserndirektør Per Axel Koch i det trondheimsbaserte Polaris Media at han ikke har levert inn et bud da fristen for budrunde nummer to utløp sist tirsdag.

Heller ikke den britiske finansmannen og tidligere eier av Edda Media, David Montgomery, har kommet til sluttrunden.

Det bekrefter Truls Velgaard, som var konserndirektør i Edda Media før det ble solgt til A-pressen.

Fakta

Amedia til salgs:

• Telenor og LO vil selge seg ut av medie­konsernet Amedia.

• I dag er Amedia eid av LO (44,6 prosent), Telenor Media Invest (44,2 prosent) og Stiftelsen Fritt Ord (3 prosent).

• Amedia er landets største aviskonsern målt i antall aviser, med 62 abonnementsaviser og en rekke andre publikasjoner.

Fortsatt interessert

Velgaard har bistått Montgomery i kontakten med ABG Sundal Collier, konsulentselskapet som har håndtert salgsprosessen for Amedias hovedeiere i LO og Telenor.

Han understreker at Montgomerys investeringsselskap ikke har trukket seg ut av salgsprosessen, selv om det ikke er levert inn noe bud.

– Montgomery er fortsatt interessert i å vurdere mulighetene rundt Amedia. Fra hans side er det ikke snakk om noen lukket dør, sier Velgaard.

– Har det vært vanskelig å slippe til i denne prosessen?

– Til det har jeg ingen kommentar, annet enn at vi har hatt en dialog og er åpne for å videreføre denne, sier Velgaard.

Sosialt engasjement

Etter det Klassekampen får opplyst, har Ferd og Johan H. Andresen tidlig vært et hovedspor som Amedias eiere har ønsket å utvikle videre.

Johan H. Andresen er femte generasjons bedriftseier i Ferd, industri- og finansselskapet som bygger videre på arven etter J. L. Tiedemanns Tobaksfabrik.

Mangemilliardæren Andresen regnes som en del av den indre sirkelen i landets økonomiske maktelite, og han var seinest i forgårs invitert til den årlige festmiddagen til Norges Bank.

Som styreleder i Ferd har Andresen også vist et tydelig sosialt engasjement, blant annet via Ferd Sosiale Entrepenører.

Dette er en aksjeportefølje som ifølge vedtektene skal bidra «til å utvikle og sikre at barn og unge får utnyttet sitt potensial til positiv nytte for samfunnet og sin egen fremtid».

Medieforsker er positiv

Medieforsker Erik Wilberg understreker at han ikke har kjennskap til hvem som ligger best an til å kjøpe Amedia, men synes Ferd høres ut som en spennende løsning.

– Reint generelt er jeg glad hvis det blir norske eiere. Med så mye turbulens det har vært i driften av den norske mediebransjen bør man kanskje gå litt i retning av filantropien når man søker eiere til Amedia. Et element av samfunnsansvar er nesten blitt en nødvendighet. Jeg er i hvert fall ikke sikker på om det vil gi noen særlig økonomisk uttelling, sier førsteamanuensis Erik Wilberg ved Handelshøyskolen BI.

– Hva tenker du om Ferd som eier av Amedia?

– Det er et eierskap som jeg i utgangspunktet vil nikke anerkjennende til. Ferd har vist et sterkt sosialt entreprenørskap og har vist seg som en langsiktig eier i mange sammenhenger, sier Wilberg.

Splittes opp?

Mye tyder uansett på at salget av Amedia kan bli avgjort raskt, kanskje allerede til uka.

Mandag samles LO-sekretariatet til et av sine ukentlige møter, hvor alle forbundslederne er representert. På dagsordenen står salget av Amedia. Bransjeavisen Medier24 meldte tidligere denne uka at LOs ledelse allerede har sikret seg ryggdekning fra forbundene for å selge seg helt ut av Amedia, noe som har vakt bekymring blant de ansatte.

Frykten er at det skal komme inn et utenlandsk eller norsk finansselskap som får frie tøyler til å «restrukturere driften» som det heter, for deretter å dele opp og selge mediehusene videre med fortjeneste.

Spørsmålet mange stiller seg nå er hvilke planer Ferd har lagt for Amedia framover hvis budet får aksept av Amedias eiere. Et mulig scenario er at Ferd etter hvert selger deler av konsernet videre til andre mediekonsern.

Polaris Media har Nord-Norge, Trøndelag og Nordvestlandet som sitt nedslagsfelt og vil trolig være interessert i flere av Amedias aviser i dette området, blant annet Tidens Krav i Kristiansund og Avisa Nordland i Bodø.

Mediehuset Dagsavisen har tidligere signalisert at det er interessert i et eiersamarbeid med Bergensavisen og tidligere A-presseaviser på Østlandet.

Samtidig ryktes det at Schibsted ikke vil være avvisende til et tettere samarbeid med aviser med sterk digital posisjon på Østlandet, som Drammens Tidende og Fredrikstads Blad. At Amedia vil fortsette som i dag, med lokalaviser spredt over hele landet, er det få som tror på.

«Amedia som konsept er over i mine øyne. De som tror noe annet, har ikke fulgt med i utviklingen i norsk presse», sier en kilde med god kjennskap til Amedia-salget.

jonas.braekke@klassekampen.no

Lørdag 25. mai 2019
For å få boka «Kvinner i kamp» bredt ut i USA måtte forfatter Marta Breen akseptere at kvinnelige brystvorter ble sensurert bort fra en av illustrasjonene.
Fredag 24. mai 2019
Donna Zuckerberg har undersøkt ytre høyres fascinasjon for gresk og romersk kultur. Hun ber oss ta misbruket av antikken på alvor.
Torsdag 23. mai 2019
Overskrifta «Kunne Ari vært neger?» fra 2002 har fått mange til å steile. Vil omtalen av Erlend Elias som «en homse med et visst skrullenivå» snart vekke liknende reaksjoner?
Onsdag 22. mai 2019
Jo mer strømme­tjenester som Storytel og Fabel blir brukt, desto mindre blir honoraret per strømming. Forsker Arnt Maasø mener forfatterne bør kreve en annen betalings­modell.
Tirsdag 21. mai 2019
Sponsing av skoletransport bidro til ny besøksrekord for Sørlandets Kunstmuseum i fjor. Direktør Reidar Fuglestad tilbake­viser at museet har forsøkt å blåse opp besøkstallene.
Mandag 20. mai 2019
20 prosent, 25 prosent eller kanskje 30? Cappelen Damm tilbyr forfattere helt ulike royalty­satser for lydbokstrømming på Storytel.
Lørdag 18. mai 2019
Høyere utdanningsminister Iselin Nybø (V) avviser at regjeringens ­politikk fører til nedleggelser av studieplasser.
Torsdag 16. mai 2019
Bokaktuelle Olaug Nilssen serverer satire om kulturmannens vaklande autoritet i sitt satiriske drama «Ikkje tenk på det».
Onsdag 15. mai 2019
Forfattere har fått mangelfulle kontrakter og altfor lav royalty for strømming hos Storytel. – Rått og brutalt, mener Forfatter­foreningen.
Tirsdag 14. mai 2019
Salget av papir­bøker stuper, men strømming av lydbøker demper fallet for storforlagene. Nå må mindre aktører også få ta del i veksten, krever bokforsker.