Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Skal ikke være vakkert: En opera om djevelskap og rå utnyttelse, skriver Magnus Andersson om «Madama Butterfly».

Sterke virkemidler

Slesk: Tidlig i prøveperioden fikk Rame Lahaj (i rollen som Pinkerton) følgende melding fra regissøren: «You’re a piece of shit!»

Forventer du lotusblomster, fasader i rispapir, kimonos og amerikanske offisersuniformer i Bergen Nasjonale Operas «Madama Butterfly», blir du skuffet.

Regissøren Damiano Michieletto fikk publikum i Royal Opera House til å frambringe høylytte bu-rop i løpet av en scene av Rossinis «Guillaume Tell» sist sommer, og det var angivelig første gang i manns minne slikt klinget så ettertrykkelig fra salen i London. Michieletto er for tiden Norgesaktuell med sin «Madama Butterfly», som nå spilles i Trondheim og som senere skal til Bergen. Nå er det imidlertid regissøren Roberto Maria Pizzuto som er ansvarlig for å gjenskape og videreutvikle Michielettos forestilling fra 2010, og dette er første gang den blir å se utenfor Torino. Bak seg har han et felles produksjonsteam fra Bergen Nasjonale Opera (BNO) og Trondheim Symfoniorkesters musikkteateravdeling.