Torsdag 4. februar 2016
VIL HA SAMARBEID: – Det blir tull og tøys når vi sitter på hver vår tue og bygger opp hver vår plattform, sier Espen Egil Hansen i Aftenposten.Foto: Christopher Olssøn
• Norske medier skeptiske til Facebook-invitasjon • Aftenposten vil samle norsk mediebransje
Felles front mot Facebook
Undersak

Dagbladet prøver direkteartikler, andre medier tviler

Dagbladet er først ute med å teste ut såkalte Instant Articles, eller direkteartikler.

– Jeg blir veldig overrasket hvis vi ikke får flere lesere med disse artiklene enn det vi har i dag med ordinære linkinger av artikler på Facebook, sier Dagbladets nettsjef Eugene Brandal Laran.

Inntil videre er det bare kommentarer og innlegg fra Dagbladets seksjon Meninger som blir lagt ut som direkteartikler. Disse får kortere nedlastingstid, og det er mulig å legge til video, grafikk og bilder.

Samtidig er det stor usikkerhet knyttet til andre sider ved Facebooks direkteartikler:

Mediehus som legger ut saker direkte på Facebook risikerer at det blir færre lesere som oppsøker avisenes hjemmesider.

Redaktørene har begrenset kontroll over responsen fra leserne i kommentarfeltet, og Facebook kan sensurere innhold.

Facebook åpner ikke for brukerbetaling.

Det siste er særlig viktig for mediehus som nå satser stort på digitale abonnement, noe som er tilfellet både for Amedias lokalaviser og Schibsteds regionaviser.

– Aftenposten kommer ikke til å være først i køen for å prøve Instant Articles, sier sjefredaktør Espen Egil Hansen.

– Vi lykkes godt med brukerbetaling, en modell som Instant Articles ikke støtter. Inntil videre er vi i tenkeboksen, sier Pål Nedregotten, innovasjonsdirektør i Amedia. Heller ikke VG vil forhaste seg med å prøve ut det nye publiseringsformatet.

– VG har allerede en veldig sterk posisjon som nordmenns førstevalg for å bli oppdatert på nyheter. Men for å kunne ha en fornuftig mening om dette, er vi nødt til å teste det, sier Ola Stenberg, digitalredaktør i VG.

FORVENTNINGER: Dagbladets nettsjef Eugene Brandal Laran tror Dagbladet vil få flere lesere med direkteartikler. Foto: Line Ørnes Søndergaard
De norske medie­konsernene Schibsted og Amedia åpner for et teknologisk samarbeid for å møte konkurransen fra Facebook og ­Google.

Medier

– Vi sitter i altfor stor grad på vår egen tue, sier Espen Egil Hansen, sjefredaktør og administrerende direktør i Aftenposten.

Onsdag i forrige uke reiste lederne for flere av landets største mediehus til London for å møte representanter for den amerikanske nettgiganten Facebook. Facebook frir til norske mediehus som vil inngå avtale om å publisere artikler direkte på sin nettside, i såkalte Instant Articles.

Men flertallet av norske mediehus ser med skepsis på hvordan nettgiganter som Facebook og Google kan få stadig mer kontroll over pengestrømmene og det redaksjonelle innholdet.

Hansen mener utviklingen i mediemarkedet tilsier at den norske mediebransjen må søke sammen for å stå sterkere i konkurransen mot nettgigantene.

– Dette handler ikke om å si nei til Facebook og Google, som begge gjør en fantastisk jobb. Dette handler om hva norske medier kan gjøre sammen for å bygge opp under journalistikken som bidrar til den offentlige samtalen i Norge. Det vil være en stor unnlatelsessynd å ikke se hva vi kan gjøre med dette, sier Hansen.

Fakta

Direkteartikler:

• I fjor lanserte Facebook Instant Articles, eller direkte­artikler, hvor mediehus kan publisere direkte på Facebook.

• Direkteartikler skal gi kortere nedlastingstid og dermed flere lesere.

• Facebook tar 30 prosent av annonser som de selv selger til Instant Articles, mens medie­husene beholder 100 prosent av egne annonser.

• Direkteartikler blir kritisert fordi det gir redaktørene mindre kontroll over innholdet de publiserer på Facebook.

Vil ha felles plattform

De siste årene har Schibsted tatt en rekke organisatoriske grep for å utvikle felles teknologiske og kommersielle løsninger for alle konsernets mediehus.

I fjor vedtok styret i Schibsted Norge å samle den kommersielle delen av virksomheten til Aftenposten og de tre andre regionavisene i Norge under ett felles selskap. Disse avisene har nå felles innloggings- og betalingsløsning via Spid, og de benytter samme teknologiske plattform på en rekke områder.

Sjefredaktør Espen Egil Hansen mener tida er inne for å se om en slik samarbeidsmodell også kan utvikles videre sammen med konkurrerende mediekonsern.

– I Schibsted kom vi til en erkjennelse av at det gir lite mening hvis vi sitter på hver vår tue og bygger opp vår egen plattform. Det er også dette som er hele ideen bak innloggingssystemet Spid. Vi ønsket et felles vindu og en felles plattform, sier Hansen.

– Kan det være aktuelt å utvikle en felles innloggingsløsning sammen med for eksempel Amedia?

– Jeg synes det er en interessant tanke. Det er mange problemstillinger knyttet til dette som jeg ikke kan avvise, sier Hansen.

Han understreker samtidig at forutsetningen for et slik samarbeid må være at mediehusenes redaksjonelle uavhengighet ikke blir berørt.

– Jeg er ingen mørkemann fra høyresida som vil låse andres artikler inne på vår egen plattform, sier han.

– Har dere hatt samtaler med Amedia om å utvikle et tettere samarbeid?

– Jeg har snakket med mange om dette, og har ved slike anledninger gjort meg til talsmann for at norsk mediebransje bør i større grad bør samarbeide. Nå samarbeider vi veldig bra i Schibsted om å bygge felles verktøy. Jeg ser en mulighet hvis vi utvider den måten vi jobber på i Schibsted til å omfatte også andre mediehus, sier Hansen.

Amedia er med

Målt i omsetning er Schibsted landets største mediekonsern. Med sine 63 lokalaviser er Amedia på sin side landets største målt i antall titler.

Innovasjonsdirektør Pål Nedregotten i Amedia er ikke fremmed for tanken om et tettere samarbeid med konkurrenten Schibsted for å møte den internasjonale konkurransen.

– Vår strategi er å samarbeide strategisk der det gir mening. Jeg tror det kreves en spesiell form for hybris å tro at noen av oss er store nok alene, sier Nedregotten.

– Har dere hatt samtaler med Schibsted eller andre mediekonsern om et slikt samarbeid?

– Vi har på ulike tidspunkter og ulike nivåer samtaler om bransjesamarbeid – med Schibsted og med andre. Det er ikke unaturlig at vi snakker med andre bransjekollegaer om store felles investeringer på områder hvor vi ikke konkurrerer.

– På hvilke områder mener du et samarbeid kan være interessant?

– På områder som krever store tekniske investeringer, skriver Nedregotten i en tekstmelding.

Han utdyper at dette særlig gjelder utviklingen av kostbare løsninger for annonsesalg og innsamling av brukerdata på nett. Dette er områder hvor Facebook og Google har et stort forsprang, og som gjør de i stand til å melke det norske annonsemarkedet for nærmere 3,8 milliarder kroner årlig.

Amedia har utviklet sin egen innloggings- og betalingstjeneste, som har fått navnet Aid. Etter at samtlige Amedia-aviser innførte brukerbetaling på nett i fjor, har antallet heldigitale abonnenter økt til nærmere 50.000.

Nedregotten avviser ikke en felles løsning med Schibsteds innloggingstjeneste Spid, noe som kan gi store fordeler i form av økt tilgang til brukerdata og mer skreddersydde annonser.

– Dette forutsetter ikke felles betaling- eller innlogging, men at de ulike løsningene snakker med hverandre. Og det er de designet for, skriver han.

jonas.braekke@klassekampen.no

Lørdag 19. oktober 2019
Lunken kaffe, rare intervjuspørsmål og kaos på hotellrommet: Klassekampen fulgte forfatter Lotta Elstad gjennom en dag på bokmessa i Frankfurt.
Fredag 18. oktober 2019
Kaptein Sabeltann har vært landfast i 30 år. Nå satses det stort på å få ham ut i verden. – Som å selge en norsk versjon av Coca-Cola, sier markedsføringsekspert.
Torsdag 17. oktober 2019
Bøkene til Jon F­osse og Per Petterson er oversatt til mer enn 40 språk. Likevel velger de å la seg representere av norske bok­agenter.
Tirsdag 15. oktober 2019
Cappelen Damm Agency selger flere rettigheter enn konkurrentene, men går likevel med tap. Ingvild Haugland håper en bestselger skal redde økonomien.
Mandag 14. oktober 2019
Frp kaller det en seier at det ikke deles ut statsstipender neste år. Nå åpner regjeringen for å avvikle ordningen.
Lørdag 12. oktober 2019
I år er «Exit» og andre NRK-serier blitt omtalt 243 ganger på kanalens egne nyhetsflater. Ekspert på presseetikk Svein Brurås mener det svekker NRKs troverdighet.
Fredag 11. oktober 2019
Årets nobelpris i litteratur gikk til den omstridte øster­rikeren Peter Handke. Uttrykk for elendig dømmekraft, mener statsviter Bernt Hagtvet.
Torsdag 10. oktober 2019
Dagens vinnere av nobelprisen i litteratur bør si fra seg prisen, mener kritikere. Men forfatter Dag Solstad ville takket ja.
Onsdag 9. oktober 2019
Norsk filminstitutt må kutte i staben, og teatrene har 70 millioner kroner mindre å rutte med. Nå må ABE-reformen skrotes, mener kulturledere.
Tirsdag 8. oktober 2019
Kulturminister Trine Skei Grande (V) gir lokalavisene økt pressestøtte på bekostning av de største mottakerne. De rødgrønne partiene lover å stanse omfordelingen etter neste valg.