Mandag 11. januar 2016
Populære: «Krisemøte» med Kristopher Schau og Kyrre Holm Johannessen er blant de mest populære podkastene i Norge i dag. Snart får de mer konkurranse. Foto: Monster/ TV 2 Humor
• Produsentmiljøet dobler produksjonen av podkast • Arrangerer podkastfestival til helga
Kaster seg på podkast
Undersak

NRK fornyer sin satsing på podkast

Allerede for ti år siden begynte NRK å legge ut episoder av «Radioresepsjonen» som podkast. Men nedlastingen var relativt tungvint og teknisk krevende, og oppslutningen var tilsvarende lav. I dag har utviklingen av nye teknologiske løsninger og mobilapper gjort det langt enklere å skaffe seg rask oversikt over aktuelle podkaster og laste ned med et par tastetrykk.

Nå fornyer NRK sin podkast-satsing og har blant annet inngått avtaler med flere eksterne produsenter.

– Podkasten har utvilsomt fått en oppblomstring de siste par årene, og målt i antall nedlastinger er «Radioresepsjonen» fortsatt en av landets mest populære podkaster. Vi kommer nok til å spisse vår satsing på podkast enda mer i tida som kommer, sier NRKs radiosjef Marius Lillelien.

Fram til nå har ikke NRK laget frittstående podkaster, med unntak av noen prøveprosjekter.

Kanalen bruker formatet hovedsakelig som en ekstra distribusjonskanal for radioprogrammer som allerede har gått på lufta. Det gjør det enklere å oppdatere seg for lyttere som har gått glipp av episoder eller programmer de vil følge med på, forklarer Lillelien.

– For oss er det ikke så viktig hva slags plattform vi publiserer på. Det viktigste er at vi produserer godt innhold som er interessant og at vi når ut til flest mulig av våre lyttere, sier Lillelien.

Podkast-formatet har samtidig noen kvaliteter som skiller seg ut fra ordinære radioprogrammer, mener NRKs radiosjef.

– Podkastens styrke er at folk gjerne snakker på en litt mer ærlig måte. Hører du på «Joffen og Giæver», er det nesten som å være til stede på et redaksjonsmøte i VG. Det er jo også litt av hemmeligheten bak «Radioresepsjonen» sin suksess, sier Lillelien.

Anders Haavie
Lytting til podkast er på vei opp – omsider også i Norge. Produsentene i Monster og Rubicon svarer med å doble produksjonen, til nærmere 40 totalt.

Medier

En podkast er en lydfil eller et program som kan lastes ned gratis til mobil eller pc.

Nå varsler produsentselskapene i film-, radio- og tv-bransjen at de står klare med en mengde nye podkaster.

– Vi satser hardt og vil bli enda større. I år har vi planer om å doble produksjonen av podkaster, sier Anders Haavie, digital sjef og leder for podkastutvikling i Monster, et av landets største produsentselskap innen film og tv.

Monster står bak fire podkaster i dag, blant annet «Krisemøte» med Kristopher Schau og Kyrre Holm Johannessen.

Også konkurrenten Rubicon har fått blod på tann etter at selskapet kastet seg på podkast-bølgen i fjor.

Målt i lyttertall ble «Uløst» en skikkelig fulltreffer med mer enn fire millioner nedlastinger. Podkasten var et samarbeid med VG og tok for seg drapet på Birgitte Tengs i 1995.

– Vi produserer ti podkaster i dag og har rundt 20 nye på papiret. Mange av disse har vi allerede laget pilotversjoner av, sier Cathinka Rondan, prosjektsjef og podkast-ansvarlig i Rubicon.

Fakta

Podkast øker:

• Podkast er en digital lydfil som kan lastes ned fra nett til mobil eller pc og som inneholder et redaksjonelt program eller en samtale om et tema.

• Podkast gis som regel ut som en serie programmer. Den meste kjente er amerikanske «Serial», som høsten 2014 fikk mer enn 40 millioner nedlastinger.

• Om lag to millioner svensker lytter til podkast ukentlig. I Norge har interessen vært lav, men viser nå tegn til oppgang.

• Noen av de mest populære norske podkastene er «Tusvik og Tønne», VGs «Uløst» og «Krisemøte» med Kristopher Schau og Kyrre Holm Johannessen.

På vei opp

For litt over ett år siden viste en spørreundersøkelse fra NRK at bare 40 prosent ante hva en podkast er. Men dette bildet er i ferd med å endre seg.

På seminaret «Medietrender» i forrige uke kom TNS Gallup med ferske tall om nordmenns medievaner. Andelen som har hørt om eller kjenner til podkast har økt til 71 prosent.

Hver femte nordmann hører nå på podkast minst én gang i måneden.

Analysesjef Kristian Tolonen i NRK tror lanseringen av krim-podkasten «Uløst» på VG i november i fjor er mye av forklaringen. Samtidig ser han en generell trend.

– Det er vanskelig å måle lyttertall for podkast fordi det ikke finnes noen felles bransjestandard for slike målinger. Mitt inntrykk er likevel at tilbudet generelt er blitt mye større og at det er flere som har kastet seg på podkast, sier Tolonen.

Arrangerer festival

Fra norske mediers dekning man få inntrykk av at podkast ble allemannseie samtidig med lanseringen av «Serial», den amerikanske podkasten som slo alle tidligere rekorder med over 40 millioner i løpet av høsten 2014. Men på den norske statistikken over folks medievaner gjorde «Serial» lite utslag.

– At podkast har fått en renessanse har vel på mange måter er vært en «hype» som vi mediefolk har bidratt til å skape. Men nå virker det omsider som det skjer noe der ute, sier Kristian Tolonen i NRK.

Ellers har underholdningspodcaster fra komikere og kjendiser bidratt til å gjøre podkast til en snakkis. Den største frittstående podkasten i dag er trolig «Tusvik og Tønne», med komikerduoen Sigrid Bonde Tusvik og Lisa Tønne, som ifølge produsenten Rubicon har nærmere 140.000 lyttere i snitt.

Også de store mediehusene smir mens jernet er varmt, som VG med sin «Giæver & Joffen», Dagbladet med «Alt du sier er feil, Espen» og Aftenposten med «Aftenpodden».

Førstkommende lørdag får podkasten også sin egen festival på Grünerløkka i Oslo. På Parkteatret er scenen rigget for ti timer sammenhengende live-maraton. Blant høydepunktene er «Krisemøte» med Kristopher Schau og Espen Thoresen, «En slask på Tinget» med Aslak Borgersrud og før nevnte «Tusvik og Tønne». Bak festivalen «Podfest» står de tre produsentselskapene Rubicon, Monster og Både Og.

– En podkast er mye mer personlig og «rett inn i øret» enn vanlig tv og radio. Det at lytterne aktivt velger podkasten de vil høre og er med fra begynnelsen, gjør at programlederne kan fortelle historier på en helt annen måte, sier Cathinka Rondan i Rubicon.

Stort i Sverige

Produsentselskapenes nysatsing henter inspirasjon fra Sverige, hvor podkast seiler opp som en seriøs konkurrent til radio og andre mediekanaler. Nærmere to millioner svensker lytter til podkast minst én gang i måneden. Blant de mest populære er «Filip og Fredrik» og «Alex og Sigge». Helt på topp ligger «Fredagspodden» av søstrene Hannah og Amanda Schulman. Deres samtaler om mat, skjønnhet, helse og samliv trekker over 300.000 lyttere i uka.

2016 kan bli året da nordmenn flest får opp øynene for podkastens kvaliteter som kilde til gode historier og underholdning. Men fortsatt er det lite penger å hente fra annonsører, selv lyttersuksessen «Uløst» ble sendt uten reklameavbrudd. Anders Haavie i Monster tror flere annonsører vil komme ned fra gjerdet, ikke minst fordi podkast-lytterne er en særdeles attraktiv målgruppe.

– Podkaster har en forholdsvis ung lyttergruppe. Og siden de selv aktivt velger hva de skal høre på, er de også mer motiverte og konsentrerte lyttere enn folk som bare slår på tv-en eller radioen, sier Haavie.

jonas.braekke@klassekampen.no

Torsdag 21. februar 2019
Sarah Sørheim kan bli Aftenpostens siste kulturredaktør. Sjefredaktør Espen Egil Hansen har ikke bestemt seg for om hun skal erstattes når hun nå går av.
Tirsdag 19. februar 2019
Strømmetjenestene forandrer ikke bare bokmarkedet, men også selve skrivingen. Tom Egeland har begynt å tilpasse romanene sine til lydbokformatet.
Mandag 18. februar 2019
90 av de 100 mest utlånte bøkene i norske biblioteker er barnebøker. En vellykket lesekampanje har æren, hevder lederen for Norsk bibliotek­forening, Mariann Schjeide.
Lørdag 16. februar 2019
SV vil ha en ny pressestøtteordning for gratisaviser på nett. – Vi vil ha en full gjennomgang av pressestøtten og modernisere den, sier SVs Freddy André Øvstegård.
Fredag 15. februar 2019
Private samlere får stadig større innflytelse over norske kunstmuseer. – Gavene kan bli en sovepute, advarer kunsthistoriker Jorunn Veiteberg.
Torsdag 14. februar 2019
Den nye filmen om Roald Amundsen fortsetter i sporene til andre norske helteepos, mener forfatter og medie­viter Espen Ytreberg.
Onsdag 13. februar 2019
Pornografiske lydbøker ligger lett tilgjengelig på Storytel. Nå skal sjefen se nærmere på eksponeringen.
Tirsdag 12. februar 2019
Landets største amatørteater­organisasjon for­tviler. Siden 2014 har statsstøtten til Frilynt stått på stedet hvil, selv om medlemstallet er doblet.
Mandag 11. februar 2019
At 5,7 millioner stipendkroner har kommet i retur på fem år, bør føre til strengere krav for tildeling, mener forfatter. Kravene er strenge nok, svarer NFFO.
Lørdag 9. februar 2019
Strømming av musikk skulle demokratisere musikkbransjen. Det motsatte har skjedd, hevder ny rapport.