Torsdag 23. april 2015
Åpner opp: Guri Melby (V), byråd for miljø og samferdsel i Oslo kommune, slipper til mer reklame i hovedstaden i bytte mot bysykler.
• Ny avtale om bysykler gir mer reklame i Oslo • Dette er visuell forsøpling, mener SV-politiker
Tredobler reklamen
Ivar Johansen (SV)
En ny avtale gjør at Clear Channel får tredoble sin reklame i Oslo. – En avveining av kost-nytte, sier Venstre-byråd Guri Melby. Partiet har tidligere lovet å begrense reklamen i hovedstaden.

byrom

I forrige uke fikk Oslo byråd fullmakt til å inngå en avtale med selskapet Clear Channel om å øke antall bysykler i Oslo fra 1300 til 3000.

Det kommer med en pris: Clear Channel får nå øke sin reklamemengde fra 275 til 795 reklameflater – nesten en tredobling. Reklamen skal plasseres på sykler og sykkelstativer.

I tillegg til de 275 reklameflatene i tilknytning til by­syklene, har Clear Channel et titalls flere flater i byen. Disse er avtalt med private gård­eiere, opplyser selskapet.

Kommunen skal også forhandle med Clear Channel om reklamefinansierte leskur og toaletter i løpet av året.

– Bysykkelordningen er veldig populær og er et viktig bidrag for å få flere til å sykle i Oslo. Dette er en avveining av kost-nytte. Bystyret har samtidig vedtatt et strengt reglement for hva slags reklame det kan være, og hvor den skal plasseres, sier Guri Melby (V), byråd for miljø og samferdsel i Oslo kommune.

Fakta

Mer reklame i Oslo:

• Oslo kommune skal inngå en avtale med Clear Channel om å utvide bysykkelordningen.

• Avtalen innebærer at Clear Channel får øke sine reklameflater i byen fra 275 til 795.

• De nye bysykkelstativene skal på plass fra april 2016.

– Visuell forsøpling

Økningen av antall bysykler ble enstemmig vedtatt i Oslo bystyre i 2011, men SV, Venstre og Rødt stemte mot å åpne for mer reklame.

Ivar Johansen, bystyremedlem for SV, er svært kritisk til reklamemengden det nå legges opp til.

– De kommersielle interessene overtar byen vår i større og større grad. Reklamen er visuell forsøpling som skaper støy, sier Johansen.

Han mener at byrådet burde si nei til en slik avtale og heller finansiere noe av bysykkelordningen selv.

– Bysykler er såpass viktig i byen både miljø- og helsemessig at større deler av ordningen bør finansieres over bykassa. Vi tåler nok også en høyere egenandel, sier Johansen til Klassekampen.

Et bysykkelabonnement koster i år 120 kroner.

Rydder opp i reklamen

For åtte år siden lovet Venstre å jobbe for å «redusere den visuelle reklamemengden» i Oslo. Melby mener at utsagnet fortsatt står seg.

– Byrådet rydder nå opp i reklamen. Frittstående reklameplakater og reklametårn skal bort, og alt av reklame skal være på leskur, sykler og sykkelstativer. I sentrum vil det ikke bli vesentlig mer reklame enn i dag, den blir heller spredt utover byen. Mange steder i Oslo vil man oppleve at reklametrykket blir ryddigere, sier hun.

Melby tror ikke at det er en god idé at kommunen eller brukerne tar en større del av kostnaden for bysyklene.

– Det er vanskelig å prioritere en kommunalt finansiert bysykkelordning opp mot andre gode formål. Vi vil også at dette skal være et lavterskeltilbud som er billig for innbyggerne, sier hun.

Clear Channel selv har vært bekymret for reklamemengden. I forbindelse med en anbudsrunde i fjor sa utviklingsdirektøren i selskapet til Aftenposten at man måtte «pepre Oslo med reklame» for å finansiere de nye syklene.

– Det har ikke slått til i det hele tatt. En hovedprioritet har vært å få så lite reklame som mulig og likevel få til en god ordning. Jeg synes reklamebelastningen i dag er akseptabel og tror den vil være det med den nye ordningen også, sier Melby.

I fjor vedtok bystyret i Bergen å åpne for utendørsreklame i sentrum, tross store protester. «Hver dag skal vi vaske hjernene deres med reklame. Hilsen Clear Channel og Bergen bystyre» stod det på plakater som ble hengt opp i protest i byen.

Bymiljø vs. reklame

Norsk design- og arkitektursenter (Doga) mener at Oslo byråd bør passe seg for å fylle byen med for mye reklame:

– Hvis man ønsker å lage en attraktiv by, er det ikke nødvendigvis en god idé å fylle byrommet med reklame. Det oppfattes som visuell støy og er rett og slett ikke positivt for bylivet og trivselen, sier Hege Maria Eriksson, fagsjef for arkitektur og byutvikling.

– Hva tenker dere om reklamemengden i Oslo i dag?

– Den er moderat i forhold til mange andre byer, men påtrengende mange steder. Politikerne bør vite hva de gjør. De legger ressurser i gode bymiljøer den ene dagen, og lar reklame forringe dem den neste, sier hun.

Clear Channel ønsker ikke å kommentere saken før avtalen er formelt inngått.

mari.vollan@klassekampen.no

Torsdag 20. februar 2020
De siste fem årene er det knapt blitt utgitt diktsamlinger for ungdom. Nå tror flere at trenden kan snu.
Onsdag 19. februar 2020
Resetts søknad om medlemskap i Redaktørforeningen ble avslått etter en «helhetsvurdering». Pressenestor Per Edgar Kokkvold etterlyser en bedre begrunnelse.
Tirsdag 18. februar 2020
Poet og bibliotekar Paal Bjelke Andersen opplever at de «enkle» diktene ikke snakker til ham.
Mandag 17. februar 2020
Kulturrådet har bedt Bylarm om å betale artistene bedre, og samtidig kuttet i støtta til festivalen. – De kveler Bylarms sjel, sier programsjef Joakim Haugland.
Fredag 14. februar 2020
SSB presenterer misvisende besøkstall ved norske teatre, vedgår byrået selv. BI-professor Anne-Britt Gran sier at statistikken skjuler en betydelig markedssvikt.
Torsdag 13. februar 2020
NTB-sjef Sarah Sørheim vil innføre en ny type avtale for levering av nyhetsstoff, der nyhetsbyrået skiller på redaksjonelle medier og andre. Diskriminering, svarer Resett-redaktør Helge Lurås.
Onsdag 12. februar 2020
Da Martin Svedman skrev sin første diktsamling, ville han gjøre den så tilgjengelig som mulig. – Jeg ønsket at den skulle treffe flere enn bare poesi­kjennerne, sier han.
Tirsdag 11. februar 2020
Ifølge Pressens Faglige Utvalg er det innafor presse­etikken å omtale islam som «nazisme» – og å bruke ord som «jødesvin» i humor. – Tilliten til PFU er skadet, sier Anti­rasistisk Senter.
Mandag 10. februar 2020
Espen Haavardsholm konsentrerer seg om prosaen og vonar venstresida vil sameinast om politiske løysingar.
Lørdag 8. februar 2020
Trygve Skaugs nye diktsamling selger i bøtter og spann, men kritikerne er uenige om han egentlig skriver «poesi». Forlaget hans har heller ikke meldt opp boka til innkjøpsordningen.