Fredag 8. august 2014
KONTROVERS: Habima har spilt flere ganger på kultursenteret i bosetter-byen Ariel, som ligger på okkupert område på Vestbredden. Kulturbygget skapte kontroverser i israelsk kulturliv da det ble innviet i 2010. FOTO: JACK GUEZ, AFP/NTB Scanpix
I et brev fra Habima til Nationaltheatret refser den israelske teaterdirektøren vurderingen om å trekke seg:
Innfrir ingen av kravene
Undersak:

Sammenlikner med Russland

I sitt svar til Nationaltheatret forklarer Habima-direktør Ilan Ronen at det kun er et fåtall av i alt 1500 forestillinger som spilles i okkuperte områder, og da som regel på den nye teaterscenen i bosetterbyen Ariel.

«I likhet med andre tilsvarende statsstøttede institusjoner, er vi også pålagt å opptre over hele landet», skriver Ronen.

Han synes det er beklagelig at Nationaltheatret vurderer å trekke seg fra samarbeidet, og mener det er feil vei å gå hvis man ønsker å bidra til en åpen dialog.

«Vårt teater har gått i bresjen med en rekke produksjoner som tar sikte på å bygge bru over den store avgrunnen i regionen, samt at vi har tilrettelagt for meningsfylt dialog med palestinske kunstnere.»

Videre stiller han spørsmål ved hvorvidt Nationaltheatret ville opptrådt på samme måte hvis det var snakk om et russisk og ikke israelsk teater. «Jeg tviler for eksempel på om dere ville nektet å invitere Russian Theatre til Oslo, til tross for den pågående konflikten med Ukraina,» skriver han til Tømta, som tok regiutdannelse i St. Petersburg og som har programmert inn i en rekke russiske stykker på Nationaltheatret.

I brevet går den israelske teaterdirektøren langt i å fordømme en eventuell kulturell boikott fra norsk side. «Det er akseptabelt, til og med anbefalelsesverdig, å protestere og uttrykke ens følelser, men det er ikke akseptabelt å forhindre meningsfylt dialog gjennom å begrense ytringsfriheten til et teater.»

Ronen hadde i går ikke anledning til å stille til intervju, ifølge hans assistent Noga Ashkenazi.

Teatersjef Hanne Tømta ved Nationaltheatret.
Sjefen for det israelske teateret Habima sier han ikke kan gå med på Nationaltheatrets krav om å slutte å spille på Vestbredden. Dermed går det trolig mot boikott.

Kultur

«Habima kan ikke bekrefte at det ikke vil bli satt opp en håndfull forestillinger i bosettingene i framtiden.».

Det skriver det israelske teatret Habimas direktør Ilan Ronen i et brev til Hanne Tømta, som ble sendt 24. april til Nationaltheatrets ledelse. Klassekampen har fått tilgang til brevet, hvor den israelske teaterdirektøren slår fast at det ikke er aktuelt å innfri noen krav om å holde seg unna de okkuperte palestinske områdene.

Tømta har tidligere sagt at Habima må slutte å spille på Vestbredden for at Nationaltheatret skal fortsette samarbeidet.

– Da er svaret i realiteten gitt. Jeg syns det er trist at Habima lever under så strenge krav at ikke er rom for mer valgfrihet, sier Birgitte Larsen som er tillitsvalgt for skuespillerne ved Nationaltheatret, og som har vært en av pådriverne for å få satt saken på dagsorden.

Fakta

Teaterboikott mot Israel:

• Nationaltheatret er med i et treårig samarbeidsprosjekt hvor Israels nasjonalteater Habima i Tel Aviv også er en av deltakerne.

• Samarbeidet er en del av et større prosjekt i regi av den europeiske teaterorganisasjonen Union of Theatres of Europe (UTE), og er finansiert av midler fra EUs kulturprogram.

• En rekke skuespillere og ansatte ved Nationaltheatret krever at samarbeidet blir avsluttet, fordi Habima også spiller for bosetterne i de okkuperte områdene på Vestbredden.

• I tillegg til Nationaltheatret deltar institusjonsteatre fra Tyskland, England, Serbia, Frankrike, Israel og Palestina.

Stor motstand

Det planlagte samarbeidet mellom Nationaltheatret, Habima og flere andre europeiske teatre har lenge vært gjenstand for kritikk, men de siste ukene har motstanden mot prosjektet vokst i omfang.

En rekke skuespillere ved Nationaltheatret krever at samarbeidet blir avsluttet, fordi Habima turnerer i de okkuperte bosetter-områdene på Vestbredden. Et opprop blant norske kunstnere har også samlet over 900 underskrifter for å presse direktør Hanne Tømta til å trekke seg fra samarbeidet, deriblant et titall skuespillere og tillitsvalgte ved Nationaltheatret.

Neste uke skal representanter for de tillitsvalgte ved teatret i møter med ledelsen for å diskutere framtida for det videre samarbeidet.

Stiller krav

På et møte i St. Petersburg i desember i fjor ga teatersjef Hanne Tømta klar beskjed til Habimas direktør om forutsetningene for et videre samarbeid:

«Under møtet sa vi at vi ikke kan delta i noe prosjekt med Habima med mindre Habima bekrefter at de ikke vil vise forestillinger i bosettingene», oppsummerer Nationaltheatret i en e-post etter møtet.

Til mediene har Tømta tidligere kommet med en skriftlig uttalelse om saken, men ønsket i går ikke å uttale seg før hun har fått konsultert med de ansatte og fagforeningene i neste uke.

– Nationaltheatret har ikke noe annet valg enn å kutte samarbeidet, sier Birgitte Larsen.

En av de andre tillitsvalgte for Skuespillerforbundet ved Nationaltheatret, Heidi Goldmann, tror også det går mot en boikott. I går sendte hun ut en mail til alle medlemmene hvor hun ba om innspill i forkant av neste ukes møter med ledelsen.

– Det er mange som har sterke følelser for dette og som ønsker en boikott. Og hittil har jeg ikke fått en eneste tilbakemelding fra noen som ønsker at samarbeidet skal fortsette, sier Heidi Goldmann.

Hun støtter i utgangspunktet teatersjefens ønske om å bidra til dialog mellom partene i Israel og Palestina. Men etter sommerens bombardement og invasjon av Gaza, hvor over 1600 sivile palestinere er blitt drept, mener mange av skuespillerne at grensen for lengst er nådd.

– Selv om jeg ikke er for boikott generelt og støtter tanken om å bidra til en åpen dialog, så spørs det om ikke taushet er det sterkeste våpenet likevel, sier Heidi Goldmann.

Skuespiller Eindride Eidsvold mener det ikke er noen annen farbar vei for Nationaltheatrets ledelse enn å avslutte samarbeidet.

– Jeg vet ikke om det er den veien det går, men jeg får håpe det for teaterets skyld. Dette teateret spiller på okkupert jord med ulovlige bosettinger. Jeg har ingen tro på den type «dialog» på et okkupert område.

jonas.braekke@klassekampen.no

Onsdag 21. november 2018
Bærum Kulturhus trekker invitasjonen til den metoo-anklagede koreo­grafen Jan Fabre. Aktører i dansefeltet er kritiske til begrunnelsen.
Tirsdag 20. november 2018
Spartacus-sjef Per Nordanger mener vi har hatt en overproduksjon av sakprosa de siste årene, og at flere forlag kan bli nødt til å kutte titler.
Mandag 19. november 2018
Ved å øke sine egeninntekter har de statseide teatrene kompensert for kutt i offentlig støtte. Men de kunstneriske ambisjonene vil snart bli skadelidende, hevder teatersjefer.
Lørdag 17. november 2018
Statlige teatre har økt sine egeninntekter, selv om de får mindre i offentlige tilskudd. Høyre jubler, mens SV mener tallene i rapporten gir et misvisende bilde.
Fredag 16. november 2018
– Det har aldri vært mindre grunn til å rehabilitere Alf Larsen, sier litteratur­forsker Tore Rem. Han reagerer på Forfatterforeningens unnskyldning til den omstridte poeten.
Torsdag 15. november 2018
Det er viktig at den hegemoniske historiefortellingen om jødeforfølgelsen i Norge blir utfordret, mener Irene Levin.
Onsdag 14. november 2018
Er 10.000 kroner i statsstøtte per avisabonnement for mye? Nei, sier sjefredaktøren i Helgelendingen, og får støtte fra KrF og Senterpartiet på Stortinget.
Tirsdag 13. november 2018
25.000 abonnenter kan miste papir­avisa dersom regjeringen går for et kompromissforslag som mediebransjen selv har spilt inn.
Mandag 12. november 2018
Litteraturprofessor Marianne Egeland mener det er vanskelig å se hvem som fører ordet i høstens kjendis­bøker.
Lørdag 10. november 2018
Etter en storstilt digitalisering av skolen er Bærum kommune klar for neste skritt: kutt i skolebibliotek­tjenesten.