Fredag 28. mars 2014
SIER NEI: Christin Berg, programdirektør i Oslo Kino, vil ikke vise populære Disney-filmer fordi hun mener Disney tar seg for godt betalt.
• «Captain America» blir ikke vist på Oslo Kino • Oslo kan gå glipp av enda flere Disney-filmer:
Full priskrig med Disney
Undersak:

Disney: Ingenting nytt fra vår side

– Vi har tilbudt både «Tingeling» og «Captain America» til samme betingelser som tidligere filmer. Det er ingenting nytt fra vår side, sier Inger Warendorph, direktør for Disneys kinoavdeling i Norge.

Hun mener det er rimelig at Oslo Kino betaler mer for å vise film enn andre kinoer.

– Hvis alle skulle ha betalt den samme filmleien, hadde vi fort hatt 100 færre kinoer i Norge. Oslo Kino har to millioner besøkende i året og har en helt annen økonomi enn kinoer med 5000 gjester.

– Roar Svartberg i Film & Kino mener det ikke lenger er noen gode grunner til at store kinoer skal betale mer?

– Det er greit å vite, ettersom Film & Kino forhandler om priser for kinoer med mindre enn 130.000 besøkende. Jeg tar det til etterretning.

I Norge må alle kinoer med over 130.000 publikummere i året forhandle om priser individuelt med distributørene på grunn av konkurransehensyn. Film & Kino forhandler derimot fram felles avtaler for de minste kinoene.

Warendorph synes ikke prisene selskapet har tilbudt Oslo Kino, er urimelige.

– Det er alltid kinoene som sitter igjen med den største prosentandelen av billettinntektene. De tjener dessuten på popkornsalg og 3D-briller. Og det er vi som står for markedsføringen av filmene.

Direktøren mener det blir feil å gi inntrykk av at Oslo Kino har konkurrenter.

– Oslo Kino har monopol i Oslo. De som bor på Ski og Lillestrøm drar til Colosseum for å se på film, men det er nok ikke så mye lekkasje andre veien, sier hun.

– Kan Disney godta at Oslo Kino betaler mindre enn i dag?

– Det har ikke skjedd noen endring i markedet som gjør at vi skulle forhandle om andre betingelser, bortsett fra at Oslo Kino har fått nye eiere. Vi får se hva som skjer med kommende filmer.

BLIR IKKE VIST: «Captain America: The winter soldier».
Oslo Kino har i år nektet å vise to storfilmer på grunn av en pengekrangel med Disney. Kinoselskapet krever lavere priser.

FILM

– Det er urettferdig at Symra Kino i Oslo skal betale mer enn Ski, Lillestrøm og Sandvika for å vise film.

Det sier Christin Berg, programdirektør i Oslo Kino, til Klassekampen.

På grunn av en uenighet med Disney om priser går verken «Tingeling og sjørøverfeen» eller den nye «Captain America»-filmen på kinoer i hovedstaden denne våren.

Oslo Kino mener nemlig at Disney tar seg for godt betalt for retten til å vise filmene. Filmdistributører avtaler direkte med kinoene hvor stor andel av billettinntektene de skal betale for å få vise filmene deres.

– I Oslo har vi i en årrekke betalt en langt høyere prosent enn det kinoene utenfor Oslo gjør. Vi måtte ha økt prisene med 15 kroner per billett for å sitte igjen med det samme som våre konkurrenter. Det synes vi er urimelig, sier Berg.

Fakta

Strid om filmpriser:

• Oslo Kino viser verken filmen «Tingeling og sjørøverfeen» eller den nye «Captain America».

• Årsaken er en priskrangel med distributøren Disney.

• Oslo Kino mener det er urimelig at hovedstadskinoene betaler mer enn andre for å vise film.

• Disney på sin side fastslår at selskapet ikke krever mer av Oslo Kino enn tidligere.

Kan miste flere filmer

Oslo Kino forhandler nå med Disney om et nytt prisnivå, men foreløpig er ikke partene blitt enige. Berg forteller at kinoselskapet har tilbudt å betale noe mer enn konkurrentene i en overgangsfase, men at Disney har avslått dette.

– Vi ønsker å drive kino på like vilkår som våre konkurrenter i nabokommunene. Det koster like mye å drive kino for oss som for dem, sier hun.

Nå jobbes det med å få på plass en rammeavtale. Men Berg kan ikke garantere at den er på plass før neste Disney-film er klar for visning i mai. Det betyr at Oslo-publikummet også kan gå glipp av «Maleficent», en film om skurken i «Tornerose», med Angelina Jolie i hovedrollen.

– Dessverre er det publikum som må lide for at vi ikke viser disse filmene, og det beklager vi sterkt. Men det er ekstremt kostbart å holde kinoparken vår oppdatert og på topp nivå, og i framtida ønsker vi å investere mye i dette. Da er vi avhengig av en mer rettferdig prispolitikk, sier Berg.

De store betaler mer

Roar Svartberg i bransjeorganisasjonen Film & Kino forteller at det har vært vanlig at store kinoer betaler mer for filmvisninger enn små. Han tror det skyldes at de store kinoene tidligere hadde et privilegium i å få vise filmer før de andre.

– De store kinoene fikk filmrullene først, mens de andre måtte vente i uker eller måneder på å få vise samme film, sier administrasjonssjefen.

Nå er derimot filmrullene borte og kinoene digitaliserte, noe som betyr at alle kinoer i landet kan ha premierer på samme dag. Svartberg mener det ikke lenger er noen gode grunner til at store kinoer skal betale mer.

– De store kinoene har stort sett bedre økonomi enn de mindre og kan sånn sett tåle litt høyere filmleie. Men hvis de betaler samme prosentandel for å vise filmene som mindre kinoer, vil distributøren likevel tjene mer. Jeg ser poenget til Oslo Kino, sier han.

Publikum raser

Det er liten tvil om at det svir for Oslo Kino å ikke vise Disney-filmer. I fjor var 6 av de 20 mest sette filmene i Norge distribuert av The Walt Disney Company Nordic.

«Tingeling og sjørøverfeen» var forrige uke den 9. mest sette filmen på norske kinoer, selv uten visninger i hovedstaden.

Filmene om «Captain America» har også en stor fanskare, og mange raser nå mot Oslo Kino på selskapets Facebook-side.

«Jeg må si jeg er ENORMT skuffet over at dere ikke klarer å vise en av årets virkelige storfilmer» og «Noe så latterlig og grådig av Oslo Kino» er blant kommentarene som er lagt igjen.

Oslo Kino ble kjøpt av Egmont Nordisk Film i fjor, etter å ha vært eid av Oslo kommune siden 1927.

– Det var først gjennom salgsprosessen at vi fikk vite at vi ligger på et urimelig høyt prisnivå, understreker Berg.

John Tønnes i Nordisk Film, som altså eier Oslo Kino, er oppgitt over situasjonen.

Lei av å tape penger

– I alle andre land vi kjenner til betaler de største kinoene mindre for filmene enn de små. Vi anerkjenner at det er en annen tradisjon i Norge og ber kun om å få filmene til samme pris som andre, sier direktøren i Nordisk Film Biograferne.

Tønnes sier at han er lei av at selskapet taper omsetning og at det ikke kan tilby populære filmer til sine gjester.

– Det er meget sjelden vi ikke kommer til enighet med distributørene, men i denne saken står Disney helt urokkelig, sier han.

Det er derimot ikke første gang Oslo Kino krangler med Disney. I 2010 fikk ikke science fiction-filmen «Tron: Legacy» kinovisning i hovedstaden, ettersom Disney ikke godtok en rabattordning mellom Oslo Kino og NetCom.

Berg håper nå at partene får en avtale på plass fort.

– Vi jobber kontinuerlig for å finne løsninger. Jeg håper vi kommer til enighet før «Maleficent» kommer i mai.

mari.vollan@klassekampen.no

Tirsdag 22. januar 2019
Dagbladet vil søke om pressestøtte. Dersom avisa innlemmes i ordningen, kan den ende opp med å motta en rekordhøy sum på over 50 millioner kroner.
Mandag 21. januar 2019
Selvpubliserte bøker finner veien inn til forlagseide nettbokhandler. Kan gjøre det vanskeligere for leserne å navigere på nett, mener Anne Oterholm.
Lørdag 19. januar 2019
Den nye regjeringen vil samle all medie­støtte, også til NRK, i en felles pott. Dermed kan den interne kampen om støttekronene bli tøffere, frykter Lands­laget for lokalaviser.
Fredag 18. januar 2019
Mediebransjen vil ha slutt på at folk bruker medie­arkivet Atekst som alternativ til å kjøpe et avisabonnement. Nå er det ikke lenger mulig å lese dagferske nyheter i arkivet.
Torsdag 17. januar 2019
Støtteordningen som skulle lokke Hollywood til Norge, hadde bare norske mottakere i 2018. – Neppe i tråd med intensjonen, sier økonom som utredet ordningen.
Onsdag 16. januar 2019
Forfattere som klarer å markedsføre seg selv, trenger ikke tradisjonelle forlag, mener Arne Berggren. Nå går han inn i styret til selvpubliseringstjenesten Boldbooks.
Tirsdag 15. januar 2019
Forfatterforbundet håper regjeringen vil gi dem tilgang til midler fra bibliotek­vederlaget. Forslaget møter skepsis fra utvalget som i dag fordeler potten på rundt 110 millioner kroner.
Mandag 14. januar 2019
– Jeg har langt større tro på selvpublisering enn på å eie et mellomstort tradisjonelt forlag, sier Arve Juritzen.
Lørdag 12. januar 2019
Dagbladets to siste grafikere ble oppsagt i fjor sommer. Denne uka havnet saken i tingretten. – Et eklatant brudd på norsk lov, sier LO-advokatene.
Fredag 11. januar 2019
Under andre verdenskrig var hjemstedet til forfatter Bjørnstjerne Bjørnson propagandasentral for nazistene. Det bør Aulestad-museet opplyse om, mener litteraturprofessor Marianne Egeland.