Tirsdag 11. mars 2014
PROPAGANDA?: Nordkoreanske Jihyun Park er kritisk til Morten Traaviks kommende forestilling «Kardemomyang». Her opptrer elever fra Kum Song-skolen i Pyongyang i kunstnerens prosjekt «Work in progress» i Trondheim i fjor. FOTO: FRIDA HOLSTEN GULLESTAD
Nordkoreansk avhopper blir oppgitt av Morten Traaviks kunstprosjekter med deltakere fra hjemlandet:
Refser Nord Korea-kunst
Undersak:

Traavik: – Bestemmer over innholdet selv

– Jeg vil spørre kritikerne mine tilbake: Hva er det konkret i mitt prosjekt de mener rettferdiggjør det nordkoreanske regimet?

Det sier kunstner Morten Traavik, som snakker med oss på telefon fra Pyongyang. Han mener de som kritiserer kunstprosjektet hans bør sette seg inn i det først.

– Jihyun Park kritiserer selve samarbeidet med Nord-Korea, som hun mener styrker diktaturet?

– Da vil jeg spørre hva hun mener er alternativet. Blokkade og sanksjoner har ikke gjort noe som helst for å forbedre forholdene til det nordkoreanske folket, sier Traavik.

Han avviser at han løper regimets ærend og fastslår at han selv bestemmer over det kunstneriske innholdet i prosjektet.

– Men du må vel tilpasse deg myndighetene?

– Selvfølgelig må jeg det. Du drar ikke til Gaza-stripen og setter opp nakenballett. Jeg vil aldri kunne sette opp en forestilling som eksplisitt fordømmer regimet, men hvorfor skulle jeg det? Det er ikke min taktikk.

Traavik forteller at hans tanke er å åpne opp landet gjennom å utsette nordkoreanske kunstnere for impulser utenfra. Han mener det er nedlatende å påstå at elevene fra Pyongyang ikke er informerte, selv om de ikke får vite om menneskerettighetssituasjonen i hjemlandet.

– Betsy Kawamura etterlyser kunstnere som skjærer gjennom overflaten. Gjør du det?

– For de som vil og evner å tolke kunst på mer enn en overflatisk måte, ligger det mange nivåer av problematisering i mine prosjekter, sier Traavik, som ønsker å utfordre fordommer mot Nord-Korea.

– Et av grunnpremissene i diskusjonen om samhandling med Nord-Korea er at landet er et særtilfelle. Det er feil.

– Den nye FN-rapporten sier at Nord-Korea er i en særstilling når det gjelder brudd på menneskerettigheter?

– Det er vanskelig å sitte her og snakke om hva jeg mener om fangeleire, men la meg si det sånn: Om de finnes, og om de er på linje med nazistenes grusomheter, er det ikke noen fruktbar strategi å la landet stenge seg helt.

Når Morten Traavik inviterer elever fra Nord-Korea til Norge­ for å opptre, gir han diktaturet mer makt. Det mener nordkoreanske Jihyun Park. – Kim Jong-un bruker kultur som et våpen, sier hun.

kunst

Det nye prosjektet til kunstner Morten Traavik, «Kardemomyang», har blitt heftig debattert de siste ukene. Kunstneren har invitert musikkelever fra Kum Song-skolen i Nord-Korea til Festspillene i Bergen for å tolke sanger fra «Folk og røvere i Kardemomme by». Forfatter Torgrim Eggen er blant dem som beskylder Traavik for å legitimere et brutalt regime. Prosjektet får nå kritikk fra nytt hold:

– Jeg er skeptisk til kulturelle utvekslinger mellom Nord-Korea og andre land, fordi all kultur i Nord-Korea er basert på å rettferdiggjøre diktaturet, sier den nordkoreanske avhopperen Jihyun Park til Klassekampen.

Fakta

«Kardemomyang»:

• Forestilling av kunstner Morten Traavik med nordkoreanske musikkelever.

• Har urpremiere under Festspillene i Bergen i mai.

• Elevene skal tolke sanger fra Torbjørn Egners «Folk og røvere i Kardemomme by».

• Prosjektet får kritikk av flere som mener at Traaviks kunst bidrar til å legitimere diktaturet.

• I kunstnerens tidligere prosjekter har nordkoreanere covret A-ha og framført «Ja, vi elsker».

Kultur som hjernevask

Park rømte fra Nord-Korea i 2004, etter å ha sittet i fangeleir i seks måneder. I dag jobber hun for organisasjonen European Alliance for Human Rights in North Korea. Hun tror kunstprosjektet blir et propagandaverktøy for landet som blir omtalt som verdens mest lukkede.

– Kum Song Middle School er en skole for de beste elevene i Nord-Korea, hvor alle, inkludert foreldre, lærere og ansatte i administrasjonen, er lojale mot staten. Traaviks prosjekt blir et middel som lederen i Nord-Korea vil bruke til å hjernevaske folket. Det kommer ikke til å bli noen reell kulturutveksling, slår hun fast.

Park sier at all musikk og litteratur i Nord-Korea er tett knyttet til politikken og at den ikke har noe med folks egentlige liv å gjøre. Hun sier også at samarbeid med Nord-Korea forutsetter at man godtar alle krav.

– Jeg tror all internasjonal oppmerksomhet om kultur fra Nord-Korea styrker makten til Kim Jong-un. Han bruker kultur som et våpen for å styrke sitt maktgrep over landet, sier hun.

Ikke bare vakkert

Traavik har laget en rekke kunstprosjekter med nordkoreanske aktører, alle i samarbeid med Nord-Koreas komité for kulturelle forbindelser. Flere kritikere mener at kunstneren dermed blir en «nyttig idiot» for regimet.

– Det brennende spørsmålet er om de nordkoreanske elevene vet om fangeleirene og den alvorlige menneskerettighetssituasjonen i Nord-Korea, sier menneskerettighetsforkjemper Betsy Kawamura.

Hun er leder for Women for Non-Violence in Peace and Conflict Zones og har observert Nord-Koreas flyktningsituasjon siden 2002.

– Min frykt er at disse elevene blir brukt som uinformerte deltakere. For at kunsten skal være meningsfull og intelligent, må kunstnerne være tilstrekkelig informerte. På det planet tror jeg Traavik har bommet, sier hun.

Reklame, ikke kunst

Kawamura lurer på om elevene fra Pyongyang får vite hvordan omverdenen ser på Nord-Korea. I februar ble det publisert en ny FN-rapport som sammenlikner landet med naziregimet i Tyskland og som forteller om grove overgrep mot befolkningen.

– Hvis Traavik ikke viser eller nevner denne rapporten for deltakerne, er det svært uheldig, sier Kawamura.

Hun setter spørsmålstegn ved om man i det hele tatt kan kalle «Kardemomyang» for kunst.

– Jeg mener dette er PR-arbeid for Pyongyang. Du kan kalle det musikk, men det blir mer som reklamejingler enn kunst. Myndighetene ser dette som en måte å selge Nord-Korea på, sier hun.

Håper på skifte

Kawamura sier at hun berømmer Traavik for å forsøke å utvide folks forståelse av Nord-Korea. Men hittil ser det ikke ut som om han har lykkes, mener hun.

– Jeg håper vi kan få kunstnere som kan skjære gjennom overflaten og bidra til å skape et paradigmeskifte i Nord-Korea. Og som skaper kunst som er mer enn bare vakker.

Jihyun Park tror ikke at et prosjekt som «Kardemomyang» har noe godt for seg.

– Traavik har sagt at han gjør disse kunstprosjektene for å vise en annen side av Nord-Korea enn det vi får presentert gjennom mediene. Hva er ditt syn på det?

– Jeg synes det viktigste i livet er vanlige menneskerettigheter. Alle har rett til å bli lykkelige, å ytre seg fritt og å bo hvor man vil. Men i Nord-Korea finnes ikke slike rettigheter og slik frihet. Hva er det som kan være så positivt med et slikt land?

mari.vollan@klassekampen.no

Fredag 14. desember 2018
160 millioner kroner har det kostet å totalrenovere «Hestmanden». Nå må museumsskipet legge til kai fordi Kulturdepartementet ikke vil gi fem millioner kroner i økt støtte.
Torsdag 13. desember 2018
Mange var sikre på at Amazon ville etablere seg i Sverige denne høsten. Men satsingen lar vente på seg.
Onsdag 12. desember 2018
Finnmark fylkeskommune vil erstatte skolebibliotekarene med elevvakter og chatte­tjenester. Nå frykter Bibliotekforeningen at dette er starten på en ny trend.
Tirsdag 11. desember 2018
I medienes dekning av selvmord blir helsevesenet ofte utpekt som syndebukker, mener psykiatrisk sykepleier Rita Småvik. Hun frykter at det kan gjøre forebygging vanskeligere.
Mandag 10. desember 2018
MDG-politiker og forfatter Eivind Trædal har fått politiske motstandere på døra. Han mener grensa for aktivisme, også den kunstneriske, går ved dørstokken til folks privatliv.
Lørdag 8. desember 2018
Tilhengerne kaller det en revolusjon. Eks-statsråd Gudmund Hernes kaller det tøv. Hva handler moteordet «dybdelæring» om – dypest sett?
Fredag 7. desember 2018
TV 2 har innført ny instruks for omtale av selvmord. – Vi i mediene har medvirket til å skape tabuet rundt selvmord, sier nyhetsredaktør.
Torsdag 6. desember 2018
Regjeringens ønske om å lage stadig større museumsenheter kan svekke det lokale engasjementet ved småmuseene. Det frykter styreleder ved veterantoget Tertitten i Sørumsand.
Onsdag 5. desember 2018
Mannlige kunstnere står for hele 94 prosent av salgsinntektene i det norske andrehåndsmarkedet. Kunstner Lotte Konow Lund mener Nasjonalmuseet må ta sin del av ansvaret.
Tirsdag 4. desember 2018
Forrige runde med sammenslå­inger førte til opprør i Museums-­Norge. Nå varsler kulturminister Trine Skei Grande (V) en ny reform, hvor antallet museer skal ned fra 60 til 25–30.