Print URL: http://www.klassekampen.no/article/20191106/ARTICLE/191109981

• Åtte av landets største krimforfattere hadde stor inntektsvekst i fjor • Jo Nesbø og Jørn Lier Horst på toppen

Krimkongene drar fra

Av Thomas Espevik og Mari Brenna Vollan

Publiseringsdato: Onsdag 6. november 2019

Seksjon: Kultur og medier

KRIMINELT LØNNSOMME: Krimforfatterne Unni Lindell, Jørn Lier Horst, Karin Fossum, Jo Nesbø og Tom Egeland kan le hele veien til banken. Alle økte de inntekten sin i fjor. FOTO: ODIN JÆGER, VIDAR RUUD, ANNIKEN C. MOHR, HEIKO JUNGE OG CHRISTOPHER OLSSØN

Jo Nesbø og Jørn Lier Horst tok store lønnshopp i fjor. Til sammen tjente de 64 millioner kroner. – Vinnerne tar det meste, sier forfatter Mikkel Bugge.

LITTERATUR

– Jeg har tjent mye penger, men du kan jo legge til at jeg også betaler mye skatt, sier forfatter Jørn Lier Horst.

I fjor hadde den tidligere politietterforskeren en inntekt på 22,2 millioner kroner – mer enn en dobling fra året før.

Blant norske forfattere blir han bare slått av krimkollega Jo Nesbø, som tjente 41,9 millioner kroner i fjor.

2018 var et svært produktivt år for Horst, som i tillegg til å gi ut fem bøker startet forlaget Capitana sammen med blant andre Petter Stordalen. Horst forteller at hovedinntektene hans kommer fra boksalg i Norge.

I fjor solgte han 738.000 bøker her hjemme, og krimromanen «Det innerste rommet» ble en av fjorårets mest solgte på landsbasis.

Horst tjente også penger på salg av filmrettigheter for «Detektivbyrå nr. 2: Operasjon mumie», som nylig hadde premiere. Utenlandssalg utgjorde 20 prosent av inntektene, forteller han.

– Jeg er bestselger i Polen, Hellas og Slovenia, men bøker i disse landene er forholdsvis rimelige, og forfatterens andel er også lavere enn i Norge, sier han.

FAKTA

Krimforfattere på lønnstoppen:

• Klassekampen har sett på likningstallene til tolv kjente norske krimforfattere: Jo Nesbø, Jørn Lier Horst, Unni Lindell, Tom Egeland, Karin Fossum, Jørgen Jæger, Torkil Damhaug, Gunnar Staalesen, Hans Olav Lahlum, Trude Teige, Anne Holt, Tom Kristensen.

• Bare to av dem gikk ned i lønn fra 2017 til 2018. To av dem sto omtrent på stedet hvil, mens åtte hadde lønnsvekst.

Tjener ekstra på strømming

Nesbø og Horst er imidlertid ikke de eneste krimforfatterne som opplevde et solid lønnshopp fra 2017 til 2018.

Klassekampen har sett på likningstallene til tolv av de mest kjente krimforfatterne i Norge. Åtte av dem tjente betraktelig mer i 2018 enn i 2017.

De eneste som gikk ned i lønn, er Tom Kristensen og Hans Olav Lahlum. Førstnevnte gikk fra 1,2 millioner kroner i 2017 til 700.000 i 2018, mens Lahlums inntekt sank fra 1,9 til 1,4 millioner kroner i samme periode.

Professor i medievitenskap Tore Slaatta tror den generelle lønnsøkningen til krimforfatterne kan ha sammenheng med at det foregår en spissing i norsk bokbransje. Han mener lydbokstrømming, som er blitt en viktig arena for krimforfatterne, har virket forsterkende på denne spissingen.

– Jeg tror vi ser en forskyvning, ikke bare i inntektene, men også i lesemarkedets preferanser og oppmerksomhet. Det er nok uheldig for den breiere forståelsen av litteraturen, sier Slaatta.

Mistenker bedre vilkår

Slaatta peker også på at den norske gjestelandstatusen ved bokmessa i Frankfurt har ført til økt oppmerksomhet rundt såkalt «Nordic noir», samt at enkelte av krimforfatterne kan ha forhandlet seg fram til kontrakter som er bedre enn normalavtalen.

Alle disse forfatterne er vel utgitt på store forlag som hevder at de alltid følger normalkontakten?

– Ja, forlagene vil nok forsøke å bruke normalavtalen. Men flere av disse forfatterne er ikke medlem i Forfatterforeningen. Dermed er de ikke bundet til å bruke den.

– Er de kollektive avtalene viktigere enn noen gang?

– Ja, jeg synes det. Når teknologisk utvikling fører til at markedet spisses, må politiske virkemidler vurderes for å sørge for at bredden opprettholdes.

120.000 i snitt

Mikkel Bugge er forfatter og jobber til daglig som styreleder i Norsk Forfattersentrum, som er en medlemsorganisasjon for forfattere.

Han sier at forfatterstanden alltid har bestått av noen få som har solgt mye og en underskog, men er bekymret for at mellomsjiktet forsvinner. Norske forfatteres medianinntekt var på 120.000 kroner i 2013, som er siste tilgjengelige tall.

– Vinnerne tar det meste. Jeg unner for så vidt bestselgerne mange millioner, men det er et problem dersom dette går på bekostning av et mangfold, sier han.

Bugge mener det er en stor utfordring at den litterære offentligheten svekkes.

– Da jeg debuterte for 14 år siden, fikk jeg 17 anmeldelser for en liten novellesamling. I dag får du kanskje én. De fleste forfatterne når ikke fram til leserne, og da er det lett for at de som selger mye, selger enda mer, sier han.

Samtidig påpeker Bugge at flere forfattere nå tjener mer penger på formidling, blant annet skole- og bibliotek­besøk.

– Det er utrolig flott at det er interesse for slike møter, men det fordrer at vi har et apparat som gjør at folk ikke bare vil ha Nesbø og Holst, men også mangfoldet.

kultur@klassekampen.no