Print URL: http://www.klassekampen.no/article/20190813/NTBS/94448024

Formtoppet Søderlund med nytt mål, Dinamo Zagreb neste for Rosenborg

Publiseringsdato: Tirsdag 13. august 2019

Rosenborg snudde 0-1 til 3-1-seier mot Maribor i mesterligakvalifiseringen. Jakten på plass i fotballens beste selskap fortsetter mot Dinamo Zagreb.

Rosenborg snudde 0-1 til 3-1-seier mot Maribor i mesterligakvalifiseringen. Jakten på plass i fotballens beste selskap fortsetter mot Dinamo Zagreb.
Kroatene var meget gode da de slo Ferencvaros 4-0 borte tirsdag og 5-1 sammenlagt. RBK kan få det tøft på Maksimir-stadion i Zagreb.
– Det er gøy å være med på denne oppturen. Vi ble enige i pausen om at vi ikke kan være bekjent av det vi gjorde i 1.-omgangen. Det møtte tross alt opp 18.500 tilskuere, sa Søderlund til TV 2.
Dobbeltkampen endte 6-2 sammenlagt. RBK er allerede sikret minst plass i europaligaen, men det kan også bli Champions League for første gang på over ti år. For at det skal bli virkelighet, må Rosenborg over et hinder til.
Ikke siden høsten 2007 har trønderne vært med og lekt med fotballkremen. En plass i mesterligaens gruppespill vil også gjøre at klubben kan regne med inntekter på minimum 220 millioner kroner.
Allerede nå er RBK garantert snaut 90 millioner UEFA-kroner etter kampene i sommer.

KontrollRBK-trener Eirik Horneland gjorde sju endringer på laget som spilte eliteseriekamp sist helg. Inn kom blant andre Tore Reginiussen.
RBK hadde 3-1 å gå på fra bortekampen i Slovenia. Det betydde at bare en total kollaps kunne ødelegge kvelden. Lerkendal stadion var nær utsolgt. Steffen Iversen mente det «nesten var stemning som i gamle dager».
Maribor gjorde kampen til en jevn affære, men RBK var ikke under særlig markant press. Rosenborg gikk ikke inn med alt og var forsiktig med å blottlegge rom bakover på banen.
Likevel tok Maribor ledelsen på overtid i 1.-omgangen. Skuddet til Rudi Pozeg var strålende, hardt og utakbart for keeper André Hansen, men RBK burde ha håndtert situasjonen i forkant langt bedre.

VendteTi minutter inn i andre omgang var det Søderlund som utlignet til 1-1. Samme mann scoret to ganger i den første kampen i Slovenia.
Ikke lenge etter scoret Anders Konradsen 2-1 på en heading etter corner. Han ordnet også 3-1 med et velplassert skudd.
RBK presenterte Edvard Sandvik Tagseth (18) i pausen tirsdag. Han har underskrevet en 4-årskontrakt etter flere år i Liverpools ungdomsavdeling.
Lørdag spiller Rosenborg borte mot Odd i Eliteserien. Neste uke venter Dinamo Zagreb borte.
(©NTB)

PRESISERING

I går, 2. juli, skrev Klassekampen at Aps Masud Gharahkhani mener at asylsøkere ikke skal få komme til Norge for å søke asyl. Vi presiserer at Gharahkhani ikke går inn for å avskaffe asylretten, men mener at Norge skal jobbe for å få null asylsøkere, og at de som kommer til Norge skal være kvoteflyktninger.

PRESISERING

Klassekampen er upresise i gjengivelsen av et av Mani Hussainis sitater i dette intervjuet. Vi siterer Hussaini blant annet på: «[Frp] er opptatt av å hjelpe i nærområdene, men bevilger i realiteten aldri penger til det». De skulle være: «[Frp] er opptatt av å hjelpe i nærområdene, men har i realiteten ikke bevilget penger til det i opposisjon».Vi beklager. Red

HENRIK SØRENSENS FREDSMALERI

Under trykkingen av Torild Skards artikkel 28. desember 2017 om Henrik Sørensens store veggmaleri i Folkeforbundet i Genève kom Klassekampen dessverre til å oppgi feil navn på maleriet. Sørensen malte verket over et lengre tidsrom, fra 1937 til 1939, og i løpet av prosessen ble utformingen endret vesentlig. Forslag ble refusert og slutt-resultatet ble svært forskjellig fra skissene underveis. På et tidspunkt ble maleriet kalt «Drømmen om den evige fred», men dette ble forkastet før bildet ble fullført. Ved overrekkelsen til Folkeforbundet i Genève i desember 1939 hadde maleriet tittelen «Le rêve de la paix» eller «The Dream of Peace», altså: «Drømmen om freden», og det var 8,6 x 6,55 m, det vil si 56 m2 stort. Mer informasjon kan hentes bl.a. fra Anneleen de Jongs bok om kunsten i Genève ugitt av FN i 2001. En mindre kopi av maleriet finnes altså på PRIO i Oslo.

RETTELSE

I gårsdagens artikkel i Klassekampen om omorganiseringen i Statistisk sentralbyrå, ga en redaksjonell anmerkning inntrykk av at forsker Ådne Cappelen ikke får fortsette i institusjonens forsknings­avdeling. Dette er ikke riktig. Vi beklager feilen. Red.

RETTELSE

I saken «Nav-gründere tjener fett» i Klassekampen 7. juni skreiv vi at Aleris er blant selskapene som har hatt høy avkastning blant attføringsselskapene i perioden 2013–2015. Det er feil. Aleris ble først en del av attføringssektoren da de kjøpte «Pøbelprosjektet» i 2016. I utregningen av avkastning blant de store aktørene på feltet er tall fra Pøbelprosjektet, før de ble eid av Aleris, brukt. Vi beklager. Red.

RettelseI Innspill-spalta av Victoria Tømmeraas Berg lørdag 3. juni, blir forsvarsminister Ine Eriksen Søreide betegnet som «utenriksminister». Dette ble ikke skrevet av spaltisten, og skyldes en redaksjonell feil. Vi beklager. Red.

RETTING

I Dagboka 10. januar stod det at Høgre røysta mot allmenn kvinneleg røysterett i 1913. Dette stemmer ikkje. Vi seier oss leie for feilen. Red.

RETTELSE

I gårsdagens «Pauli ord» kom jeg i skade for å skrive at «Alle norske seriekamper (i fotball) blir fra neste sesong ledsaget av massiv reklame for kommersielle, utenlandske bettingselskaper.» Dette er feil. Norges Fotballforbund (NFF) stilte som krav at det ikke skal sendes slik reklame i tilknytning til norske klubbkamper og det norske landslagets kamper. Jeg beklager.Paul Bjerke

RETTELSE

I Klassekampen i går skreiv vi at Øystein Dørum er avtroppende økonomisjef i DNB Markets og påtroppende økonomisjef i NHO. Det er feil. I begge tilfeller skulle det stått sjeføkonom. Red.

RETTING

Klassekampen skriv at Kongsberg Gruppen hadde bidrege økonomisk til ein studietur til mellom andre Lockheed Martin i regi av Agenda. Med på turen var ti ungdomspolitikarar. I intervjuet med Agenda-leiar Marte Gerhardsen står det at ideen om ein tur til kampflyprodusenten kom frå den norske ambassaden i Washington. Det riktige skal vere at det var Agenda som hadde denne ideen. Sitatet skal derfor vere slik: – I ljos av Forsvarets store kampflyinvestering, syntest vi det ville vere interessant å vitje Lockhead Martin. Turen dit blei organisert av Agenda og ambassaden, ikkje av Kongsberg.Red.

RETTELSE

I denne lederen skriver vi at Muhammad Ali ble satt i fengsel for å ha nektet å delta i Vietnam-krigen. Muhammad Ali ble dømt til fengsel, men sonet aldri. I stedet ble han utestengt fra boksesporten i tre år. Vi beklager. Red.

RETTELSE

I portrettintervjuet med Willibald Storn skrev vi dessverre: «Da russerne okkuperte Østerrike, ble Storns far sendt til Østfronten.» Det skulle selvsagt stått tyskerne eller nazistene, ikke russerne. Takk til oppmerksomme lesere! Red.

RETTELSE

Klassekampen skrev med henvisning til VG at «fire personer som kjente stråselskapene på Seychellene, sitter eller har sittet i Rune Bjerkes aller innerste krets». Det kan vi ikke dokumentere. Det er riktig at de fire har sittet i styret til DNBs filial i Luxembourg, men vi vet ikke om de fire personlig kjente til at DNB tilbød et slikt produkt. Vi beklager. Red.

RETTELSE

I saken «Barnets stemme» av Peder Kjøs fredag 22. januar går det ikke fram hvor barnas sitater og forskningen er hentet fra. De er fra artikkelen «Hva står på spill? Barns deltakelse og budskap i mekling”, publisert i Fokus på familien nr. 4 (2015), som er skrevet av Astrid Strandbu og Renee Thørnblad ved Universitetet i Tromsø. Strandbu ble derimot tildelt æren for å utvikle metodikken BIM, barn i mekling, mens den riktige personen skulle vært Gjertrud Jonassen. Vi beklager! Red.