Print URL: http://www.klassekampen.no/article/20190813/NTBI/92308292

De evakuerte i Brumunddal får flytte hjem etter flommen

Publiseringsdato: Tirsdag 13. august 2019

Etter geotekniske vurderinger får de 21 personene som ble evakuert etter flommen i Brumunddal, flytte hjem igjen, opplyser politiet.

Etter geotekniske vurderinger får de 21 personene som ble evakuert etter flommen i Brumunddal, flytte hjem igjen, opplyser politiet.
– Alle kan i utgangspunktet få flytte tilbake nå. Det er ikke fare for at hus skal rase sammen, sier operasjonsleder Sissel Svarstad i Innlandet politidistrikt til NTB.
Hun opplyser imidlertid at det ikke er vei inn til alle boligene, og at de som ønsker det, har et stående tilbud om hotellovernatting.

En vei stengtTirsdag kveld er Nyborgveien eneste vei som er stengt, i tillegg er det noen oppkjørsler som ikke er farbare etter den kraftige nedbøren i Brumunddal mandag kveld og tirsdag morgen.
Tirsdag ettermiddag ble det gjennomført en befaring i områdene som er berørt av regnflommen. Til stede var representanter fra Noregs vassdrags- og energidirektorat (NVE) sammen med geoteknikere.
Ringsaker kommune og politiet avholdt tirsdag kveld et informasjonsmøte for de evakuerte, opplyser kommunen på sine nettsider.

90 personer var uten veiDa flommen kom natt til tirsdag, ble 90 personer uten veiforbindelse, men dette er blitt bedre i løpet av tirsdagen.
Mye av veien er reparert, og det meste av vannet har gått tilbake. I løpet av dagen har kommunen jobbet med å begrense og reparere skader. Ifølge teknisk sjef Tor Simensen i Ringsaker kommune hadde kommunene flere arbeidslag og alt av tilgjengelige ressurser ute i arbeid tirsdag ettermiddag.
Ingen personer eller dyr ble skadd som følge av de store vannmassene. Men operasjonsleder Geir Rune Ekse i Innlandet politidistrikt opplyste til NTB i morgentimene tirsdag at natten hadde vært kaotisk, og at uværet har ført til store materielle skader i kommunen som ligger ved Mjøsas østre bredd.

Store forsikringsbeløpTirsdag ettermiddag hadde forsikringsselskapene Gjensidige, Tryg og If fått inn til sammen 41 skademeldinger. Samtlige venter at antallet vil øke når folk flytter hjem og får oversikt over situasjonen.
– Vannskader er alltid noe av det dyreste, sier kommunikasjonsrådgiver Torbjørn Brandeggen i Tryg Forsikring til NTB.
Informasjonsdirektør Jon Berge i If sier at saksantallet er stort med tanke på at Brumunddal er et lite område.
Flesteparten av de innmeldte sakene så langt gjelder vannskader, og forsikringsselskapene oppgir at de venter en økning i slike saker i framtiden. Ifølge Meteorologisk institutt kan vi vente en økning i kraftig styrtregn på cirka 40 prosent fram mot slutten av dette århundret.


(©NTB)

PRESISERING

I går, 2. juli, skrev Klassekampen at Aps Masud Gharahkhani mener at asylsøkere ikke skal få komme til Norge for å søke asyl. Vi presiserer at Gharahkhani ikke går inn for å avskaffe asylretten, men mener at Norge skal jobbe for å få null asylsøkere, og at de som kommer til Norge skal være kvoteflyktninger.

PRESISERING

Klassekampen er upresise i gjengivelsen av et av Mani Hussainis sitater i dette intervjuet. Vi siterer Hussaini blant annet på: «[Frp] er opptatt av å hjelpe i nærområdene, men bevilger i realiteten aldri penger til det». De skulle være: «[Frp] er opptatt av å hjelpe i nærområdene, men har i realiteten ikke bevilget penger til det i opposisjon».Vi beklager. Red

HENRIK SØRENSENS FREDSMALERI

Under trykkingen av Torild Skards artikkel 28. desember 2017 om Henrik Sørensens store veggmaleri i Folkeforbundet i Genève kom Klassekampen dessverre til å oppgi feil navn på maleriet. Sørensen malte verket over et lengre tidsrom, fra 1937 til 1939, og i løpet av prosessen ble utformingen endret vesentlig. Forslag ble refusert og slutt-resultatet ble svært forskjellig fra skissene underveis. På et tidspunkt ble maleriet kalt «Drømmen om den evige fred», men dette ble forkastet før bildet ble fullført. Ved overrekkelsen til Folkeforbundet i Genève i desember 1939 hadde maleriet tittelen «Le rêve de la paix» eller «The Dream of Peace», altså: «Drømmen om freden», og det var 8,6 x 6,55 m, det vil si 56 m2 stort. Mer informasjon kan hentes bl.a. fra Anneleen de Jongs bok om kunsten i Genève ugitt av FN i 2001. En mindre kopi av maleriet finnes altså på PRIO i Oslo.

RETTELSE

I gårsdagens artikkel i Klassekampen om omorganiseringen i Statistisk sentralbyrå, ga en redaksjonell anmerkning inntrykk av at forsker Ådne Cappelen ikke får fortsette i institusjonens forsknings­avdeling. Dette er ikke riktig. Vi beklager feilen. Red.

RETTELSE

I saken «Nav-gründere tjener fett» i Klassekampen 7. juni skreiv vi at Aleris er blant selskapene som har hatt høy avkastning blant attføringsselskapene i perioden 2013–2015. Det er feil. Aleris ble først en del av attføringssektoren da de kjøpte «Pøbelprosjektet» i 2016. I utregningen av avkastning blant de store aktørene på feltet er tall fra Pøbelprosjektet, før de ble eid av Aleris, brukt. Vi beklager. Red.

RettelseI Innspill-spalta av Victoria Tømmeraas Berg lørdag 3. juni, blir forsvarsminister Ine Eriksen Søreide betegnet som «utenriksminister». Dette ble ikke skrevet av spaltisten, og skyldes en redaksjonell feil. Vi beklager. Red.

RETTING

I Dagboka 10. januar stod det at Høgre røysta mot allmenn kvinneleg røysterett i 1913. Dette stemmer ikkje. Vi seier oss leie for feilen. Red.

RETTELSE

I gårsdagens «Pauli ord» kom jeg i skade for å skrive at «Alle norske seriekamper (i fotball) blir fra neste sesong ledsaget av massiv reklame for kommersielle, utenlandske bettingselskaper.» Dette er feil. Norges Fotballforbund (NFF) stilte som krav at det ikke skal sendes slik reklame i tilknytning til norske klubbkamper og det norske landslagets kamper. Jeg beklager.Paul Bjerke

RETTELSE

I Klassekampen i går skreiv vi at Øystein Dørum er avtroppende økonomisjef i DNB Markets og påtroppende økonomisjef i NHO. Det er feil. I begge tilfeller skulle det stått sjeføkonom. Red.

RETTING

Klassekampen skriv at Kongsberg Gruppen hadde bidrege økonomisk til ein studietur til mellom andre Lockheed Martin i regi av Agenda. Med på turen var ti ungdomspolitikarar. I intervjuet med Agenda-leiar Marte Gerhardsen står det at ideen om ein tur til kampflyprodusenten kom frå den norske ambassaden i Washington. Det riktige skal vere at det var Agenda som hadde denne ideen. Sitatet skal derfor vere slik: – I ljos av Forsvarets store kampflyinvestering, syntest vi det ville vere interessant å vitje Lockhead Martin. Turen dit blei organisert av Agenda og ambassaden, ikkje av Kongsberg.Red.

RETTELSE

I denne lederen skriver vi at Muhammad Ali ble satt i fengsel for å ha nektet å delta i Vietnam-krigen. Muhammad Ali ble dømt til fengsel, men sonet aldri. I stedet ble han utestengt fra boksesporten i tre år. Vi beklager. Red.

RETTELSE

I portrettintervjuet med Willibald Storn skrev vi dessverre: «Da russerne okkuperte Østerrike, ble Storns far sendt til Østfronten.» Det skulle selvsagt stått tyskerne eller nazistene, ikke russerne. Takk til oppmerksomme lesere! Red.

RETTELSE

Klassekampen skrev med henvisning til VG at «fire personer som kjente stråselskapene på Seychellene, sitter eller har sittet i Rune Bjerkes aller innerste krets». Det kan vi ikke dokumentere. Det er riktig at de fire har sittet i styret til DNBs filial i Luxembourg, men vi vet ikke om de fire personlig kjente til at DNB tilbød et slikt produkt. Vi beklager. Red.

RETTELSE

I saken «Barnets stemme» av Peder Kjøs fredag 22. januar går det ikke fram hvor barnas sitater og forskningen er hentet fra. De er fra artikkelen «Hva står på spill? Barns deltakelse og budskap i mekling”, publisert i Fokus på familien nr. 4 (2015), som er skrevet av Astrid Strandbu og Renee Thørnblad ved Universitetet i Tromsø. Strandbu ble derimot tildelt æren for å utvikle metodikken BIM, barn i mekling, mens den riktige personen skulle vært Gjertrud Jonassen. Vi beklager! Red.