Print URL: http://www.klassekampen.no/article/20190321/NTBI/4441240

Mann siktet for to voldtektsforsøk etter tre overfall på kvinner i Oslo

Publiseringsdato: Torsdag 21. mars 2019

En 22 år gammel mann er siktet for to voldtektsforsøk og en seksuell handling etter at tre unge kvinner ble overfalt i Oslo rundt midnattstider onsdag kveld.

En 22 år gammel mann er siktet for to voldtektsforsøk og en seksuell handling etter at tre unge kvinner ble overfalt i Oslo rundt midnattstider onsdag kveld.
– God beskrivelse av gjerningspersonen fra de fornærmede førte til rask pågripelse i saken. Så langt politiet er kjent med, er det ingen relasjon mellom gjerningspersonen og de fornærmede i saken, sier Ann Kristin Grosberghaugen, leder av seksjon for etterforskning av alvorlige seksuallovbrudd i Oslo politidistrikt.
Mannen er tidligere kjent for politiet.
– Politiet er i den innledende fasen av saken og vil i løpet av dagen forsøke å avhøre gjerningspersonen. Det vil fortløpende bli vurdert om man skal fremstille ham for varetekt fredag. Etterforskningen er i en tidlig fase, og vi har per nå ikke mer opplysninger å gå ut med, sier Grosberghaugen.
Den mistenkte ble pågrepet ved 6.30-tiden torsdag, og pågripelsen skjedde uten dramatikk.
I løpet av 45 minutter fikk politiet meldinger om at tre kvinner var blitt overfalt på tre ulike steder i Oslo rundt midnatt onsdag kveld. De tre unge kvinnene på 15, 18 og 22 år ble overfalt på Økern T-banestasjon, på Linderud og i Veitvetveien.

Ingen frastjålet noe– Beskrivelsene av gjerningspersonen stemmer godt overens, og hendelsesforløpene er like, sa operasjonsleder Gjermund Stokkli til NTB klokken 2.15, vel fire timer før pågripelsen.
Politiet har video av det ene overfallet som viser en kvinne som blir lagt i bakken. Politiet ønsket onsdag morgen ikke å si noe om hvilket av overfallene dette gjelder, men Stokkli sier overfallet ser brutalt ut.
– De tre har fått mindre fysiske skader, men de er sterkt preget av hendelsen, sier han.

Navngitt mannIngen av kvinnene er blitt frastjålet noe.
– Det ser ut til at kvinnene er tre tilfeldige ofre, sier Stokkli.
Gjerningsmannen ble av kvinnene beskrevet som cirka 25 år, rundt 180 centimeter høy, mørk i huden, tykkfallen og med kort, mørkt hår.

– Ut ifra beskrivelsen kom vi fram til en navngitt mann, sier Stokkli til NTB.
(©NTB)

PRESISERING

I går, 2. juli, skrev Klassekampen at Aps Masud Gharahkhani mener at asylsøkere ikke skal få komme til Norge for å søke asyl. Vi presiserer at Gharahkhani ikke går inn for å avskaffe asylretten, men mener at Norge skal jobbe for å få null asylsøkere, og at de som kommer til Norge skal være kvoteflyktninger.

PRESISERING

Klassekampen er upresise i gjengivelsen av et av Mani Hussainis sitater i dette intervjuet. Vi siterer Hussaini blant annet på: «[Frp] er opptatt av å hjelpe i nærområdene, men bevilger i realiteten aldri penger til det». De skulle være: «[Frp] er opptatt av å hjelpe i nærområdene, men har i realiteten ikke bevilget penger til det i opposisjon».Vi beklager. Red

HENRIK SØRENSENS FREDSMALERI

Under trykkingen av Torild Skards artikkel 28. desember 2017 om Henrik Sørensens store veggmaleri i Folkeforbundet i Genève kom Klassekampen dessverre til å oppgi feil navn på maleriet. Sørensen malte verket over et lengre tidsrom, fra 1937 til 1939, og i løpet av prosessen ble utformingen endret vesentlig. Forslag ble refusert og slutt-resultatet ble svært forskjellig fra skissene underveis. På et tidspunkt ble maleriet kalt «Drømmen om den evige fred», men dette ble forkastet før bildet ble fullført. Ved overrekkelsen til Folkeforbundet i Genève i desember 1939 hadde maleriet tittelen «Le rêve de la paix» eller «The Dream of Peace», altså: «Drømmen om freden», og det var 8,6 x 6,55 m, det vil si 56 m2 stort. Mer informasjon kan hentes bl.a. fra Anneleen de Jongs bok om kunsten i Genève ugitt av FN i 2001. En mindre kopi av maleriet finnes altså på PRIO i Oslo.

RETTELSE

I gårsdagens artikkel i Klassekampen om omorganiseringen i Statistisk sentralbyrå, ga en redaksjonell anmerkning inntrykk av at forsker Ådne Cappelen ikke får fortsette i institusjonens forsknings­avdeling. Dette er ikke riktig. Vi beklager feilen. Red.

RETTELSE

I saken «Nav-gründere tjener fett» i Klassekampen 7. juni skreiv vi at Aleris er blant selskapene som har hatt høy avkastning blant attføringsselskapene i perioden 2013–2015. Det er feil. Aleris ble først en del av attføringssektoren da de kjøpte «Pøbelprosjektet» i 2016. I utregningen av avkastning blant de store aktørene på feltet er tall fra Pøbelprosjektet, før de ble eid av Aleris, brukt. Vi beklager. Red.

RettelseI Innspill-spalta av Victoria Tømmeraas Berg lørdag 3. juni, blir forsvarsminister Ine Eriksen Søreide betegnet som «utenriksminister». Dette ble ikke skrevet av spaltisten, og skyldes en redaksjonell feil. Vi beklager. Red.

RETTING

I Dagboka 10. januar stod det at Høgre røysta mot allmenn kvinneleg røysterett i 1913. Dette stemmer ikkje. Vi seier oss leie for feilen. Red.

RETTELSE

I gårsdagens «Pauli ord» kom jeg i skade for å skrive at «Alle norske seriekamper (i fotball) blir fra neste sesong ledsaget av massiv reklame for kommersielle, utenlandske bettingselskaper.» Dette er feil. Norges Fotballforbund (NFF) stilte som krav at det ikke skal sendes slik reklame i tilknytning til norske klubbkamper og det norske landslagets kamper. Jeg beklager.Paul Bjerke

RETTELSE

I Klassekampen i går skreiv vi at Øystein Dørum er avtroppende økonomisjef i DNB Markets og påtroppende økonomisjef i NHO. Det er feil. I begge tilfeller skulle det stått sjeføkonom. Red.

RETTING

Klassekampen skriv at Kongsberg Gruppen hadde bidrege økonomisk til ein studietur til mellom andre Lockheed Martin i regi av Agenda. Med på turen var ti ungdomspolitikarar. I intervjuet med Agenda-leiar Marte Gerhardsen står det at ideen om ein tur til kampflyprodusenten kom frå den norske ambassaden i Washington. Det riktige skal vere at det var Agenda som hadde denne ideen. Sitatet skal derfor vere slik: – I ljos av Forsvarets store kampflyinvestering, syntest vi det ville vere interessant å vitje Lockhead Martin. Turen dit blei organisert av Agenda og ambassaden, ikkje av Kongsberg.Red.

RETTELSE

I denne lederen skriver vi at Muhammad Ali ble satt i fengsel for å ha nektet å delta i Vietnam-krigen. Muhammad Ali ble dømt til fengsel, men sonet aldri. I stedet ble han utestengt fra boksesporten i tre år. Vi beklager. Red.

RETTELSE

I portrettintervjuet med Willibald Storn skrev vi dessverre: «Da russerne okkuperte Østerrike, ble Storns far sendt til Østfronten.» Det skulle selvsagt stått tyskerne eller nazistene, ikke russerne. Takk til oppmerksomme lesere! Red.

RETTELSE

Klassekampen skrev med henvisning til VG at «fire personer som kjente stråselskapene på Seychellene, sitter eller har sittet i Rune Bjerkes aller innerste krets». Det kan vi ikke dokumentere. Det er riktig at de fire har sittet i styret til DNBs filial i Luxembourg, men vi vet ikke om de fire personlig kjente til at DNB tilbød et slikt produkt. Vi beklager. Red.

RETTELSE

I saken «Barnets stemme» av Peder Kjøs fredag 22. januar går det ikke fram hvor barnas sitater og forskningen er hentet fra. De er fra artikkelen «Hva står på spill? Barns deltakelse og budskap i mekling”, publisert i Fokus på familien nr. 4 (2015), som er skrevet av Astrid Strandbu og Renee Thørnblad ved Universitetet i Tromsø. Strandbu ble derimot tildelt æren for å utvikle metodikken BIM, barn i mekling, mens den riktige personen skulle vært Gjertrud Jonassen. Vi beklager! Red.