Print URL: http://www.klassekampen.no/article/20190318/NTBS/8623

Ajer friskmeldt til Spania-kampen: – Smellen kom på den minst farlige kroppsdelen

Publiseringsdato: Mandag 18. mars 2019

Kristoffer Ajer rekker EM-kvalåpningen i fotball borte mot Spania lørdag. Det var beskjeden fra landslagssjef Lars Lagerbäck mandag kveld.

Kristoffer Ajer rekker EM-kvalåpningen i fotball borte mot Spania lørdag. Det var beskjeden fra landslagssjef Lars Lagerbäck mandag kveld.
Svensken holdt et pressemøte ved treningsbanen i Oliva, sju-åtte mil sør for Valencia.
– Det går bra med ham. Jeg har møtt ham i dag, og det er ingen problemer. Vi var enige om at smellen kom på den minst farlige kroppsdelen, sa Lagerbäck på spørsmål fra NTB.
Ajer fullførte ikke for Celtic mot Dundee lørdag. Han fikk en smell i ansiktet og måtte ha behandling.
Lørdagens kamp på Mestalla går på dagen ett år etter at Ajer debuterte på A-landslaget. Det skjedde i en 4-1-seier over et svært blekt Australia på Ullevaal.
Tirsdag fortsetter EM-kvalifiseringen mot Sverige i Oslo.

Mye uteAjers første år som A-landslagsspiller har ikke gått problemfritt, snarere tvert om.
I oktober kom ikke en uttatt Ajer på samling med landslaget før oppgjørene mot Slovenia og Bulgaria. Han hadde pådratt seg en lårskade i en ligacupkamp for Celtic.
I november måtte Ajer så melde forfall til landskamper (Slovenia og Kypros) etter en skade i ansiktet. Han pådro seg et brudd i øyehulen i en seriekamp.
Dette gjorde at Ajer var ute av spill ganske lenge. Han måtte gjennom et kirurgisk inngrep.
De to beste i Norges EM-kvalgruppe kvalifiserer seg til mesterskapet neste år. Spania er stor puljefavoritt med Sverige (nådde VM-kvartfinalen i fjor) rangert som nummer to.

Må ha troenLagerbäck tviler sterkt på at spanjolene går i fellen og undervurderer det norske laget.
– Dessverre tror jeg ikke det. Dette er proffe spillere som er vant til slike kamper, og de vet hva de må gjøre.
Spania er svær oddsfavoritt i åpningskampen, men Lagerbäck er opptatt av det er mulig å klå verdensmesterne fra 2010.
– Vi vil ha fått en dårlig start om vi reiser herfra med null poeng. Det er klart vi må ha poeng. Vi må gå inn for å vinne, og det skal vi gjøre på vår måte. Vi må ha troen på at det er mulig.
Flytrøbbel gjorde at fem-seks spillere ikke kom fram i tide til Norges første treningsøkt mandag.
– Jeg har ikke truffet alle på grunn av flyforsinkelser, så jeg har ikke så mye å si opp troppen akkurat nå. Vi har i alle fall ikke fått innrapportert noen alvorlige skader, og jeg forutsetter derfor at alle er friske, sa Lagerbäck.
(©NTB)

PRESISERING

I går, 2. juli, skrev Klassekampen at Aps Masud Gharahkhani mener at asylsøkere ikke skal få komme til Norge for å søke asyl. Vi presiserer at Gharahkhani ikke går inn for å avskaffe asylretten, men mener at Norge skal jobbe for å få null asylsøkere, og at de som kommer til Norge skal være kvoteflyktninger.

PRESISERING

Klassekampen er upresise i gjengivelsen av et av Mani Hussainis sitater i dette intervjuet. Vi siterer Hussaini blant annet på: «[Frp] er opptatt av å hjelpe i nærområdene, men bevilger i realiteten aldri penger til det». De skulle være: «[Frp] er opptatt av å hjelpe i nærområdene, men har i realiteten ikke bevilget penger til det i opposisjon».Vi beklager. Red

HENRIK SØRENSENS FREDSMALERI

Under trykkingen av Torild Skards artikkel 28. desember 2017 om Henrik Sørensens store veggmaleri i Folkeforbundet i Genève kom Klassekampen dessverre til å oppgi feil navn på maleriet. Sørensen malte verket over et lengre tidsrom, fra 1937 til 1939, og i løpet av prosessen ble utformingen endret vesentlig. Forslag ble refusert og slutt-resultatet ble svært forskjellig fra skissene underveis. På et tidspunkt ble maleriet kalt «Drømmen om den evige fred», men dette ble forkastet før bildet ble fullført. Ved overrekkelsen til Folkeforbundet i Genève i desember 1939 hadde maleriet tittelen «Le rêve de la paix» eller «The Dream of Peace», altså: «Drømmen om freden», og det var 8,6 x 6,55 m, det vil si 56 m2 stort. Mer informasjon kan hentes bl.a. fra Anneleen de Jongs bok om kunsten i Genève ugitt av FN i 2001. En mindre kopi av maleriet finnes altså på PRIO i Oslo.

RETTELSE

I gårsdagens artikkel i Klassekampen om omorganiseringen i Statistisk sentralbyrå, ga en redaksjonell anmerkning inntrykk av at forsker Ådne Cappelen ikke får fortsette i institusjonens forsknings­avdeling. Dette er ikke riktig. Vi beklager feilen. Red.

RETTELSE

I saken «Nav-gründere tjener fett» i Klassekampen 7. juni skreiv vi at Aleris er blant selskapene som har hatt høy avkastning blant attføringsselskapene i perioden 2013–2015. Det er feil. Aleris ble først en del av attføringssektoren da de kjøpte «Pøbelprosjektet» i 2016. I utregningen av avkastning blant de store aktørene på feltet er tall fra Pøbelprosjektet, før de ble eid av Aleris, brukt. Vi beklager. Red.

RettelseI Innspill-spalta av Victoria Tømmeraas Berg lørdag 3. juni, blir forsvarsminister Ine Eriksen Søreide betegnet som «utenriksminister». Dette ble ikke skrevet av spaltisten, og skyldes en redaksjonell feil. Vi beklager. Red.

RETTING

I Dagboka 10. januar stod det at Høgre røysta mot allmenn kvinneleg røysterett i 1913. Dette stemmer ikkje. Vi seier oss leie for feilen. Red.

RETTELSE

I gårsdagens «Pauli ord» kom jeg i skade for å skrive at «Alle norske seriekamper (i fotball) blir fra neste sesong ledsaget av massiv reklame for kommersielle, utenlandske bettingselskaper.» Dette er feil. Norges Fotballforbund (NFF) stilte som krav at det ikke skal sendes slik reklame i tilknytning til norske klubbkamper og det norske landslagets kamper. Jeg beklager.Paul Bjerke

RETTELSE

I Klassekampen i går skreiv vi at Øystein Dørum er avtroppende økonomisjef i DNB Markets og påtroppende økonomisjef i NHO. Det er feil. I begge tilfeller skulle det stått sjeføkonom. Red.

RETTING

Klassekampen skriv at Kongsberg Gruppen hadde bidrege økonomisk til ein studietur til mellom andre Lockheed Martin i regi av Agenda. Med på turen var ti ungdomspolitikarar. I intervjuet med Agenda-leiar Marte Gerhardsen står det at ideen om ein tur til kampflyprodusenten kom frå den norske ambassaden i Washington. Det riktige skal vere at det var Agenda som hadde denne ideen. Sitatet skal derfor vere slik: – I ljos av Forsvarets store kampflyinvestering, syntest vi det ville vere interessant å vitje Lockhead Martin. Turen dit blei organisert av Agenda og ambassaden, ikkje av Kongsberg.Red.

RETTELSE

I denne lederen skriver vi at Muhammad Ali ble satt i fengsel for å ha nektet å delta i Vietnam-krigen. Muhammad Ali ble dømt til fengsel, men sonet aldri. I stedet ble han utestengt fra boksesporten i tre år. Vi beklager. Red.

RETTELSE

I portrettintervjuet med Willibald Storn skrev vi dessverre: «Da russerne okkuperte Østerrike, ble Storns far sendt til Østfronten.» Det skulle selvsagt stått tyskerne eller nazistene, ikke russerne. Takk til oppmerksomme lesere! Red.

RETTELSE

Klassekampen skrev med henvisning til VG at «fire personer som kjente stråselskapene på Seychellene, sitter eller har sittet i Rune Bjerkes aller innerste krets». Det kan vi ikke dokumentere. Det er riktig at de fire har sittet i styret til DNBs filial i Luxembourg, men vi vet ikke om de fire personlig kjente til at DNB tilbød et slikt produkt. Vi beklager. Red.

RETTELSE

I saken «Barnets stemme» av Peder Kjøs fredag 22. januar går det ikke fram hvor barnas sitater og forskningen er hentet fra. De er fra artikkelen «Hva står på spill? Barns deltakelse og budskap i mekling”, publisert i Fokus på familien nr. 4 (2015), som er skrevet av Astrid Strandbu og Renee Thørnblad ved Universitetet i Tromsø. Strandbu ble derimot tildelt æren for å utvikle metodikken BIM, barn i mekling, mens den riktige personen skulle vært Gjertrud Jonassen. Vi beklager! Red.