Print URL: http://www.klassekampen.no/article/20190313/ARTICLE/190319991

Lange linjer

Av BJØRGULV BRAANEN

Publiseringsdato: Onsdag 13. mars 2019

Seksjon: Lederen

• Det var den flaueste pressekonferansen i manns minne. NSBs konsernsjef Geir Isaksen kronglet seg gjennom en presentasjon som skulle begrunne hvorfor selskapet måtte skifte navn. Da han til slutt lanserte navnet Vy, var det med en forventning om ovasjoner og applaus, men det var dørgende stille i lokalet inntil noen fikk i stand litt spredt klapping. Begrunnelsen for navneskiftet var litt svevende. Det handlet om at NSB ikke bare drev med tog, men også buss. Selskapet «utforsker» også «nye teknologier», som bybil og selvkjørende busser. Og dessuten er Norges Statsbaner, NSB, et helt annet selskap i dag enn det var ved opprettelsen i 1883.

• Dette var ikke mye til visjon, men greit nok. Det skal kjøres buss, tog og bybil – alt for å skape en attraktiv reise for kundene. Det er fint. Det er vel omtrent det alle jernbaneselskaper i verden gjør, uten at Deutsche Bahn eller SNCF i Frankrike har skiftet navn av den grunn. I våre naboland Danmark og Sverige har selskapene også beholdt merkenavnene DSB og SJ. Konsernsjefen mente navnet ikke var dekkende lenger fordi NSB ikke eide skinnene og togene som tidligere. Det han åpenbart ikke hadde tenkt på, er at navnet Norges Statsbaner, NSB, først fremst forteller hvem som eier selskapet, altså staten.

• Navneendringen til Vy er ulykkelig ut fra alle perspektiver. Det er også stikk i strid med Språkrådets anbefaling om å beholde NSB som bokstavforkortelse. Det viktigste er likevel at konserndirektørene ikke forstår hvilken styrke og forretningspotensial det ligger i navnet. Riktig utnyttet, gir det et bilde av kvalitet og tradisjon. Selskaper lever i sin tid og tar kontinuerlig i bruk ny teknologi, men de skifter ikke navn hver gang det skjer en endring i markedet som krever omstilling. Vi kan kanskje ikke lenger forvente at konsernsjefer i statlige selskaper forstår sammenhengen mellom tradisjon og fornyelse; da er det desto viktigere at folkevalgte og staten gjør det. Ingen kan gjemme seg bak direktører som ikke forstår seg på de lange linjenes betydning i en nasjons liv. NSB må hete NSB, selv om selskapet nå kjører både buss og bybil.