Print URL: http://www.klassekampen.no/article/20190211/NTBI/929520

Polen erklærer norsk diplomat uønsket i landet

Publiseringsdato: Mandag 11. februar 2019

Utenriksdepartementet (UD) erklærte mandag at Polens konsul Slawomir Kowalski er uønsket som diplomat i Norge. Polen svarer med samme mynt.

Utenriksdepartementet (UD) erklærte mandag at Polens konsul Slawomir Kowalski er uønsket som diplomat i Norge. Polen svarer med samme mynt.
– Slik situasjonen er blitt og i tråd med internasjonal praksis er en norsk diplomat ikke lenger velkommen i Polen, heter det i en erklæring fra det polske utenriksdepartementet mandag kveld.
Konstituert kommunikasjonssjef Kristin Enstad i Utenriksdepartementet sier det er skuffende at Polen velger en type gjengjeldelse i denne saken.
– Vi har ikke fått klager fra polske myndigheter på norske diplomaters oppførsel i Polen. Det er derfor helt urimelig at Polen som en reaksjon utviser en norsk diplomat, sier hun.
– For Norge handler dette om en enkelt diplomats oppførsel i møte med norske myndigheter og ikke om sakene han har arbeidet med, sier hun.

OppførselTidligere mandag opplyste Enstad til NTB at Polens konsul Slawomir Kowalski er uønsket som diplomat i Norge
– Dette skjer fordi hans personlige oppførsel ikke er forenlig med hans rolle og status som diplomat, sa hun.
Utenriksdepartementet har mottatt gjentatte klager på konsulen, som blant annet går ut på truende og til dels voldelig oppførsel mot offentlige tjenestemenn, og at han har hindret dem i deres arbeid.
Han har også nektet å etterkomme pålegg fra politiet og er ved noen anledninger blitt politianmeldt. Konsulens oppførsel har blitt tatt opp gjentatte ganger med Polens ambassade de siste årene.

Nødt til å erklære ham uønsketI henhold til Wien-konvensjonen om diplomatisk samkvem har Norge rett til å erklære personer med diplomatstatus i Norge for uønsket. Dette innebærer ifølge UD en plikt for Polen til enten å tilbakekalle angjeldende person eller bringe hans tjenestegjøring ved ambassaden til opphør.
– Utenriksdepartementet oppfordret polske myndigheter til å hjemkalle konsulen, som er normal fremgangsmåte før noen fratas sin status som diplomat med privilegier og immunitet i Norge. Når denne anmodningen ikke er blitt etterkommet, har UD sett seg nødt til å erklære ham uønsket som diplomat i Norge, opplyser Enstad.

BarnevernskonflikterKowalski har flere ganger blitt omtalt av norske medier i forbindelse med saker knyttet opp til barnevernet i Norge. Han skal blant annet ha bidratt aktivt for å bistå polske familier som har vært i konflikt med barnevernet.
UD ba i januar Polen om å kalle hjem konsulen, men Polens utenriksminister Jacek Czaputowicz gikk imidlertid ut kort tid etter og fastslo at konsulen blir på kontoret som planlagt til slutten av juni.
Den polske ambassaden har ikke svart på NTBs henvendelser i saken.

PRESISERING

I går, 2. juli, skrev Klassekampen at Aps Masud Gharahkhani mener at asylsøkere ikke skal få komme til Norge for å søke asyl. Vi presiserer at Gharahkhani ikke går inn for å avskaffe asylretten, men mener at Norge skal jobbe for å få null asylsøkere, og at de som kommer til Norge skal være kvoteflyktninger.

PRESISERING

Klassekampen er upresise i gjengivelsen av et av Mani Hussainis sitater i dette intervjuet. Vi siterer Hussaini blant annet på: «[Frp] er opptatt av å hjelpe i nærområdene, men bevilger i realiteten aldri penger til det». De skulle være: «[Frp] er opptatt av å hjelpe i nærområdene, men har i realiteten ikke bevilget penger til det i opposisjon».Vi beklager. Red

HENRIK SØRENSENS FREDSMALERI

Under trykkingen av Torild Skards artikkel 28. desember 2017 om Henrik Sørensens store veggmaleri i Folkeforbundet i Genève kom Klassekampen dessverre til å oppgi feil navn på maleriet. Sørensen malte verket over et lengre tidsrom, fra 1937 til 1939, og i løpet av prosessen ble utformingen endret vesentlig. Forslag ble refusert og slutt-resultatet ble svært forskjellig fra skissene underveis. På et tidspunkt ble maleriet kalt «Drømmen om den evige fred», men dette ble forkastet før bildet ble fullført. Ved overrekkelsen til Folkeforbundet i Genève i desember 1939 hadde maleriet tittelen «Le rêve de la paix» eller «The Dream of Peace», altså: «Drømmen om freden», og det var 8,6 x 6,55 m, det vil si 56 m2 stort. Mer informasjon kan hentes bl.a. fra Anneleen de Jongs bok om kunsten i Genève ugitt av FN i 2001. En mindre kopi av maleriet finnes altså på PRIO i Oslo.

RETTELSE

I gårsdagens artikkel i Klassekampen om omorganiseringen i Statistisk sentralbyrå, ga en redaksjonell anmerkning inntrykk av at forsker Ådne Cappelen ikke får fortsette i institusjonens forsknings­avdeling. Dette er ikke riktig. Vi beklager feilen. Red.

RETTELSE

I saken «Nav-gründere tjener fett» i Klassekampen 7. juni skreiv vi at Aleris er blant selskapene som har hatt høy avkastning blant attføringsselskapene i perioden 2013–2015. Det er feil. Aleris ble først en del av attføringssektoren da de kjøpte «Pøbelprosjektet» i 2016. I utregningen av avkastning blant de store aktørene på feltet er tall fra Pøbelprosjektet, før de ble eid av Aleris, brukt. Vi beklager. Red.

RettelseI Innspill-spalta av Victoria Tømmeraas Berg lørdag 3. juni, blir forsvarsminister Ine Eriksen Søreide betegnet som «utenriksminister». Dette ble ikke skrevet av spaltisten, og skyldes en redaksjonell feil. Vi beklager. Red.

RETTING

I Dagboka 10. januar stod det at Høgre røysta mot allmenn kvinneleg røysterett i 1913. Dette stemmer ikkje. Vi seier oss leie for feilen. Red.

RETTELSE

I gårsdagens «Pauli ord» kom jeg i skade for å skrive at «Alle norske seriekamper (i fotball) blir fra neste sesong ledsaget av massiv reklame for kommersielle, utenlandske bettingselskaper.» Dette er feil. Norges Fotballforbund (NFF) stilte som krav at det ikke skal sendes slik reklame i tilknytning til norske klubbkamper og det norske landslagets kamper. Jeg beklager.Paul Bjerke

RETTELSE

I Klassekampen i går skreiv vi at Øystein Dørum er avtroppende økonomisjef i DNB Markets og påtroppende økonomisjef i NHO. Det er feil. I begge tilfeller skulle det stått sjeføkonom. Red.

RETTING

Klassekampen skriv at Kongsberg Gruppen hadde bidrege økonomisk til ein studietur til mellom andre Lockheed Martin i regi av Agenda. Med på turen var ti ungdomspolitikarar. I intervjuet med Agenda-leiar Marte Gerhardsen står det at ideen om ein tur til kampflyprodusenten kom frå den norske ambassaden i Washington. Det riktige skal vere at det var Agenda som hadde denne ideen. Sitatet skal derfor vere slik: – I ljos av Forsvarets store kampflyinvestering, syntest vi det ville vere interessant å vitje Lockhead Martin. Turen dit blei organisert av Agenda og ambassaden, ikkje av Kongsberg.Red.

RETTELSE

I denne lederen skriver vi at Muhammad Ali ble satt i fengsel for å ha nektet å delta i Vietnam-krigen. Muhammad Ali ble dømt til fengsel, men sonet aldri. I stedet ble han utestengt fra boksesporten i tre år. Vi beklager. Red.

RETTELSE

I portrettintervjuet med Willibald Storn skrev vi dessverre: «Da russerne okkuperte Østerrike, ble Storns far sendt til Østfronten.» Det skulle selvsagt stått tyskerne eller nazistene, ikke russerne. Takk til oppmerksomme lesere! Red.

RETTELSE

Klassekampen skrev med henvisning til VG at «fire personer som kjente stråselskapene på Seychellene, sitter eller har sittet i Rune Bjerkes aller innerste krets». Det kan vi ikke dokumentere. Det er riktig at de fire har sittet i styret til DNBs filial i Luxembourg, men vi vet ikke om de fire personlig kjente til at DNB tilbød et slikt produkt. Vi beklager. Red.

RETTELSE

I saken «Barnets stemme» av Peder Kjøs fredag 22. januar går det ikke fram hvor barnas sitater og forskningen er hentet fra. De er fra artikkelen «Hva står på spill? Barns deltakelse og budskap i mekling”, publisert i Fokus på familien nr. 4 (2015), som er skrevet av Astrid Strandbu og Renee Thørnblad ved Universitetet i Tromsø. Strandbu ble derimot tildelt æren for å utvikle metodikken BIM, barn i mekling, mens den riktige personen skulle vært Gjertrud Jonassen. Vi beklager! Red.