Print URL: http://www.klassekampen.no/article/20190202/ARTICLE/190209991

Mørklagt

Av MARI SKURDAL

Publiseringsdato: Lørdag 2. februar 2019

Seksjon: Lederen

• Den norske stat er et spleiselag, hvor hver og én av oss bidrar til bygging og drift av skoler, barnehager, veier, tog, sykehus og alt det andre som utgjør offentlig sektor. For at vi skal vite at pengene går dit de skal uten at noen stikker til seg noe på veien, eller at de forsvinner i unødvendig byråkrati, har vi et gjennomsiktig system for offentlig informasjon. Offentlighetsloven sikrer at forvaltningen av felles­skapet penger er nettopp offentlig. Derfor har nordmenn rett på innsyn i forvaltningens dokumenter. Det fins unntak. Private selskaper som jobber for det offentlige, kan få unntak for loven dersom det dreier seg om forretningshemmeligheter. Konkurranseutsetting fører slik til at fellesskapet får mindre innsikt i bruk av skattepengene.

• I går trykket Klassekampen bilder av anbudsdokumentene til det britiske selskapet Go-Ahead, som har vunnet konkurransen om å kjøre tog på Sørlandet de neste ti årene. Det 247 sider lange dokumentet er sladdet til det parodiske. Nesten samtlige sider er svarte, slik at ikke andre som vil konkurrere om å kjøre tog i Norge skal stjele selskapets ideer. Derfor vet ikke det norske folk hva slags togtilbud vi får sør i landet, utover at departementet har satt sitt godkjentstempel på det. Ikke engang de ansatte, som snart skal kjøre tog på den nyprivatiserte strekningen, får lese sidene om personalpolitikken til Go-Ahead. I stedet må de stole på forsikringene fra Jernbanedirektoratet og Samferdselsdepartementet om at anbudet ikke ødelegger for deres lønns- og arbeidsvilkår.

• Konkurranseutsetting av offentlige oppgaver skaper slik en mindre gjennomsiktig stat. Ansattes ytringsfrihet presses også, ettersom de kan anklages for å lekke forretningshemmeligheter når de snakker om arbeidsplassen sin. Det er et demokratisk problem. Manglende innsyn truer også legitimiteten til framtidas togdrift i Norge. I løpet av det neste året skal resten av det norske tognettet ut på anbud, uten at folk flest får muligheten til å ettergå selskapenes anbud og det offentliges vurdering av dem. Slik mørklegges sentrale deler av offentlige oppgaver.