Print URL: http://www.klassekampen.no/article/20190125/ARTICLE/190129980

• Over 200 kroner i prisforskjell på bestselgerroman • Bastions prispolitikk gir Petter Stordalen et dilemma

Jojo-priser på Moyes-bok

Av Thomas Espevik

Publiseringsdato: Fredag 25. januar 2019

Seksjon: Kultur og medier

PRISDUMPING: I Norlis butikker kan man nå kjøpe førsteutgaven av Jojo Moyes’ «Jenta som ble igjen», som utkom for fire måneder siden, for bare 129 kroner. I konkurrerende kjeder koster den opptil 200 kroner mer.

Norli Libris har satt ned prisen på «ny» roman fra 379 til 129 kroner. – Dette reduserer inntektene til alle i bransjen, advarer forlagssjef.

bøker

– Å senke prisnivået på nye bøker rammer inntektene til alle aktørene i bransjen: forfatterne, forlagene og bokhandlene. På lang sikt er resultatet en svekkelse av norsk litteraturproduksjon.

Det uttaler forlagssjef i Vigmostad & Bjørke, Elizabeth Sellevold, da Klassekampen forteller henne at Norli Libris selger Jojo Moyes’ «Jenta som ble igjen» for bare 129 kroner.

Boka kom ut på Bastion forlag i september i fjor, med en veiledende pris på 379 kroner. Dersom forlaget hadde vært med i Forleggerforeningen, måtte denne prisen – med inntil 12,5 prosent rabatt – vært gjeldende fram til og med 30. april i år.

Klassekampens gjennomgang viser at også andre nettbokhandler selger «Jenta som ble igjen» med større rabatt enn det Bokavtalen tillater. Forskjellen på høyeste og laveste utsalgspris er for øyeblikket på over 200 kroner (se tabell).

FAKTA

Fastpris på bøker:

• Fastpris på bøker betyr at hvert enkelt forlag fastsetter utsalgsprisen på bøkene sine når de er nye. Salgsleddet kan gi inntil 12,5 prosent rabatt på denne prisen til forbrukeren.

• Den faste bokprisen gjelder fra utgivelsestidspunktet og fram til 1. mai året etter.

• Etter dette er det bokhandelen som bestemmer hvilken pris de vil selge boka for.

• Fastprisordningen er regulert gjennom Bokavtalen, en frivillig samarbeidsavtale mellom Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen.

Avstår fra frie priser

Heller ikke Vigmostad & Bjørke er medlem av Forleggerforeningen. Forlaget meldte seg ut i overgangen til 2018, da foreningen fikk en ny vedtekt om at alle forlag i et konsern må være medlem hvis ett allerede er det. I stedet for å melde hele forlagsfamilien inn, tok Vigmostad & Bjørke sitt daværende medlemsforlag ut.

Men selv om forlaget dermed står fritt til å se bort fra fastprisen, er ikke dét et konkurransefortrinn som frister Sellevold.

– Vi slutter oss til bokavtalen av samme grunn som de aller fleste i bransjen. Vi mener fastprisen er viktig for å gi forutsigbar inntekt til forfatter og forlag og dermed opprettholde breddeprofilen og kvaliteten i norsk litteratur, sier hun.

Klassekampen har vært i kontakt med flere personer i forlags- og bokhandelbransjen som reagerer på prisdumpingen av den forholdsvis nye Moyes-boka.

Felles for dem alle er en formening om at Norli Libris må ha en helt spesiell avtale med Bastion for å kunne selge en ny, innbundet bok såpass billig.

– Avtalen kan for eksempel handle om at Norli har tatt et stort opplag uten returbetingelser. Det kan også foreligge en avtale om at ingen andre bokhandler får lov til å selge boka til like lav pris, spekulerer en kilde.

Norli-sjef John Thomasgaard vil ikke kommentere avtalen med Bastion, men hevder at det ikke er noe ekstraordinært i forbindelse med Moyes-boka. I en e-post skriver han at den lave prisen kommer av at boka er på et spesialtilbud som «månedens bok» i februar, riktignok litt tidlig ute.

Norli-sjefen unnlater å svare på spørsmål om en så lav pris på en ny bok kan være ødeleggende for bokbransjen. I stedet skriver han:

«Det selges jo mange bøker til både mer og mindre enn 129 kr, så det er jo ikke noe spesielt.»

Thomasgaard kan imidlertid ikke vise til andre titler fra 2018 med tilsvarende tilbudspris.

– Nødvendig turbulens

I en artikkel i Klassekampen i 2016 uttalte Knut Gørvell, Cappelen Damms direktør for salg og marked, at det er et problem at mindre forlag som ikke er bundet av fastprissystemet, bevisst setter ned prisene på kommersielle titler som de håper blir bestselgere.

«Disse forlagene bruker pris som en lokkevare, og kan i perioder sette en mye lavere pris enn vanlig for å få titlene inn på bestselgerlistene. Hvis Jojo Moyes koster 149 kroner og Roy Jacobsen 379, er det litt vanskelig å konkurrere», uttalte Gørvell.

I samme sak benektet Bastions forlagssjef Anja Marheim at forlaget sjonglerer med prisene. Klassekampen har konfrontert Marheim med det nye tilbudet på Moyes-boka, men hun har ikke besvart våre spørsmål. Øystein Foros, professor ved Norges Handelshøyskole, synes det er forståelig at større, etablerte forlag ikke er begeistret for at nye bøker selges med såpass store rabatter som Moyes-boka.

– Men det motsatte ville være å hindre dette gjennom en boklov hvor alle er forpliktet. Det ville fratatt mindre forlag og nykommere muligheten til aggressivt å utfordre de etablerte, slik Bastion gjør her, sier Foros, og legger til:

– Fra et konkurranseperspektiv vil en boklov være uheldig. Vi trenger denne turbulensen.

Foros synes det er vanskelig å spekulere i hvorfor Vigmostad & Bjørke avstår fra å benytte seg av dette mulige konkurransefortrinnet, men han tror det kan handle om at forlaget ser at det kunne utløst en større dominoeffekt.

– Den store gevinsten med en slik strategi er jo at ikke alle andre gjør det samme. Da ville konkurransefordelen dette gir, blitt utliknet, poengterer Foros.

Stordalen i tenkeboksen

Spørsmålet mange i norsk bokbransje nå stiller seg, er om Petter Stordalens forlagsfamilie Strawberry Publishing også kan finne på å melde seg ut av Forleggerforeningen. I så fall kan alle Stordalen-forlagene operere med frie bokpriser på samme måte som Bastion.

Da Stordalen denne uka satte kloa i 50 prosent av Bastion, og samtidig sikret seg en opsjon ut året på å kjøpe resten av forlaget, skrev forlegger Jonas Forsang følgende i en pressemelding:

«Vi vil trolig utøve opsjonen og melde Bastion inn i Forleggerforeningen, men det vil skje mot slutten av året, da vi i størst mulig grad ønsker å respektere de avtalene Bastion allerede har inngått.»

Tonen er imidlertid ikke helt den samme i en e-post Strawberry Publishing sendte ut til «forfattere og venner av forlaget» samme dag. Her står det følgende:

«Da Bastion ikke er medlem av Forleggerforeningen, og medlemmer av Forleggerforeningen ikke kan eie mer enn 50 prosent av et ikke-medlemsforlag, vil vi bruke litt tid på å bestemme oss for den videre veien. Her har vi flere mulige løsninger.»

Klassekampen har i to dager forsøkt å få en kommentar fra Magnus Rønningen i Strawberry Publishing, men han har etter eget utsagn hatt vanskelig for å «serve den fjerde statsmakten oppe i alt annet».

thomase@klassekampen.no