Print URL: http://www.klassekampen.no/article/20190122/NTBS/10344432

Son misfornøyd tross kvartfinaleseier

Publiseringsdato: Tirsdag 22. januar 2019

Tottenham-stjernen Son Heung-min var misfornøyd med prestasjonen selv om Sør-Korea til seg til kvartfinale i asiamesterskapet med 2-1 over Bahrain tirsdag.

Tottenham-stjernen Son Heung-min var misfornøyd med prestasjonen selv om Sør-Korea til seg til kvartfinale i asiamesterskapet med 2-1 over Bahrain tirsdag.
Kim Jin-su ble matchvinner med en stupheading i første ekstraomgang. Det var ubehagelig jevnt for storfavoritten mot et Bahrain-lag som for det meste består av deltidsspillere.
– Det var en vanskelig kamp. Vi møtte et lag som la seg lavt og satset på kontringer. Det er aldri lett, sa Son etterpå.
– Det handler også om innstilling, og jeg er ikke tilfreds med vår prestasjon i dag. Vi er bedre en vi viste.
Son fikk et spark i hodet i en første omgang med mange tøffe dueller. Sør-Korea hadde 73 prosent ballbesittelse, men slet med å komme til sjanser. Likevel gikk laget til pause med ledelse etter at Hwang Hee-chan scoret på en keeperretur rett før sidebytte.
Son hadde en fot med i scoringen da han spilte fram Lee Yong. Hans innlegg ble slått ut av keeper Sayed Shubbar Alawi rett til Hwang.

Første baklengsSør-Korea truet med å punktere kampen i annen omgang, men Bahrain ville ikke gi seg og utlignet 13 minutter før full tid da Mohamad Al Romaishi satte inn keeperreturen etter Mahdi Al-Humaidans skudd.
Det var Sør-Koreas første baklengsmål i turneringen, men laget lot seg ikke stoppe. Alawi måtte ut med hamstringproblemer, og det første reservekeeper Abdulkarim Fardan gjorde var å hente ballen ut av nettet. Innbytter Kim omsatte Lee Yongs innlegg i 2-1-målet.
Ju Se-jong holdt på å øke seiersmarginen, men hans skudd traff stolpen.
Bahrain tok seg til cupspillet som en av de fire beste gruppetreerne. Bare en gang tidligere har det lille landet vært i cupspillet i asiamesterskapet.
– 80 prosent av mine spillere er amatører. De går på jobb om morgenen og trener om ettermiddagen. Så kommer de hit og hevder seg mot de beste, sa landslagssjef Miroslav Soukup.

VM-verten vant igjenSør-Koreas neste motstander blir Qatar. VM-vertslandet i 2022 vant 1-0 over Irak takket være et frispark fra Bassam Alrawi i det 62. minutt.
Qatar er i konflikt med sine naboland, og landet må greie seg uten tilhengere i asiamesterskapet. I hver kamp er laget blitt buet ut av publikum, som alltid støtter motstanderen, men så langt har det likevel blitt fire seirer på like mange kamper.
Kvartfinalene spilles torsdag (Vietnam – Japan og Kina – Iran) og fredag (Sør-Korea – Qatar og Forente arabiske emirater – Australia).

(©NTB)

PRESISERING

I går, 2. juli, skrev Klassekampen at Aps Masud Gharahkhani mener at asylsøkere ikke skal få komme til Norge for å søke asyl. Vi presiserer at Gharahkhani ikke går inn for å avskaffe asylretten, men mener at Norge skal jobbe for å få null asylsøkere, og at de som kommer til Norge skal være kvoteflyktninger.

PRESISERING

Klassekampen er upresise i gjengivelsen av et av Mani Hussainis sitater i dette intervjuet. Vi siterer Hussaini blant annet på: «[Frp] er opptatt av å hjelpe i nærområdene, men bevilger i realiteten aldri penger til det». De skulle være: «[Frp] er opptatt av å hjelpe i nærområdene, men har i realiteten ikke bevilget penger til det i opposisjon».Vi beklager. Red

HENRIK SØRENSENS FREDSMALERI

Under trykkingen av Torild Skards artikkel 28. desember 2017 om Henrik Sørensens store veggmaleri i Folkeforbundet i Genève kom Klassekampen dessverre til å oppgi feil navn på maleriet. Sørensen malte verket over et lengre tidsrom, fra 1937 til 1939, og i løpet av prosessen ble utformingen endret vesentlig. Forslag ble refusert og slutt-resultatet ble svært forskjellig fra skissene underveis. På et tidspunkt ble maleriet kalt «Drømmen om den evige fred», men dette ble forkastet før bildet ble fullført. Ved overrekkelsen til Folkeforbundet i Genève i desember 1939 hadde maleriet tittelen «Le rêve de la paix» eller «The Dream of Peace», altså: «Drømmen om freden», og det var 8,6 x 6,55 m, det vil si 56 m2 stort. Mer informasjon kan hentes bl.a. fra Anneleen de Jongs bok om kunsten i Genève ugitt av FN i 2001. En mindre kopi av maleriet finnes altså på PRIO i Oslo.

RETTELSE

I gårsdagens artikkel i Klassekampen om omorganiseringen i Statistisk sentralbyrå, ga en redaksjonell anmerkning inntrykk av at forsker Ådne Cappelen ikke får fortsette i institusjonens forsknings­avdeling. Dette er ikke riktig. Vi beklager feilen. Red.

RETTELSE

I saken «Nav-gründere tjener fett» i Klassekampen 7. juni skreiv vi at Aleris er blant selskapene som har hatt høy avkastning blant attføringsselskapene i perioden 2013–2015. Det er feil. Aleris ble først en del av attføringssektoren da de kjøpte «Pøbelprosjektet» i 2016. I utregningen av avkastning blant de store aktørene på feltet er tall fra Pøbelprosjektet, før de ble eid av Aleris, brukt. Vi beklager. Red.

RettelseI Innspill-spalta av Victoria Tømmeraas Berg lørdag 3. juni, blir forsvarsminister Ine Eriksen Søreide betegnet som «utenriksminister». Dette ble ikke skrevet av spaltisten, og skyldes en redaksjonell feil. Vi beklager. Red.

RETTING

I Dagboka 10. januar stod det at Høgre røysta mot allmenn kvinneleg røysterett i 1913. Dette stemmer ikkje. Vi seier oss leie for feilen. Red.

RETTELSE

I gårsdagens «Pauli ord» kom jeg i skade for å skrive at «Alle norske seriekamper (i fotball) blir fra neste sesong ledsaget av massiv reklame for kommersielle, utenlandske bettingselskaper.» Dette er feil. Norges Fotballforbund (NFF) stilte som krav at det ikke skal sendes slik reklame i tilknytning til norske klubbkamper og det norske landslagets kamper. Jeg beklager.Paul Bjerke

RETTELSE

I Klassekampen i går skreiv vi at Øystein Dørum er avtroppende økonomisjef i DNB Markets og påtroppende økonomisjef i NHO. Det er feil. I begge tilfeller skulle det stått sjeføkonom. Red.

RETTING

Klassekampen skriv at Kongsberg Gruppen hadde bidrege økonomisk til ein studietur til mellom andre Lockheed Martin i regi av Agenda. Med på turen var ti ungdomspolitikarar. I intervjuet med Agenda-leiar Marte Gerhardsen står det at ideen om ein tur til kampflyprodusenten kom frå den norske ambassaden i Washington. Det riktige skal vere at det var Agenda som hadde denne ideen. Sitatet skal derfor vere slik: – I ljos av Forsvarets store kampflyinvestering, syntest vi det ville vere interessant å vitje Lockhead Martin. Turen dit blei organisert av Agenda og ambassaden, ikkje av Kongsberg.Red.

RETTELSE

I denne lederen skriver vi at Muhammad Ali ble satt i fengsel for å ha nektet å delta i Vietnam-krigen. Muhammad Ali ble dømt til fengsel, men sonet aldri. I stedet ble han utestengt fra boksesporten i tre år. Vi beklager. Red.

RETTELSE

I portrettintervjuet med Willibald Storn skrev vi dessverre: «Da russerne okkuperte Østerrike, ble Storns far sendt til Østfronten.» Det skulle selvsagt stått tyskerne eller nazistene, ikke russerne. Takk til oppmerksomme lesere! Red.

RETTELSE

Klassekampen skrev med henvisning til VG at «fire personer som kjente stråselskapene på Seychellene, sitter eller har sittet i Rune Bjerkes aller innerste krets». Det kan vi ikke dokumentere. Det er riktig at de fire har sittet i styret til DNBs filial i Luxembourg, men vi vet ikke om de fire personlig kjente til at DNB tilbød et slikt produkt. Vi beklager. Red.

RETTELSE

I saken «Barnets stemme» av Peder Kjøs fredag 22. januar går det ikke fram hvor barnas sitater og forskningen er hentet fra. De er fra artikkelen «Hva står på spill? Barns deltakelse og budskap i mekling”, publisert i Fokus på familien nr. 4 (2015), som er skrevet av Astrid Strandbu og Renee Thørnblad ved Universitetet i Tromsø. Strandbu ble derimot tildelt æren for å utvikle metodikken BIM, barn i mekling, mens den riktige personen skulle vært Gjertrud Jonassen. Vi beklager! Red.