Mandag 21. januar 2019
VEGSKILJE: Samferdsleminister Jon Georg Dale (Frp) vil legga til rette for fleire private aktørar for oppgåve som Statens vegvesen har i dag. FOTO: TOM HENNING BRATLIE
Statens vegvesen har fått i oppgåve å vurdera kva tenester som kan privatiserast:
Rullar løpar for private
NY VEG: Regjeringa ventar på Statens vegvesen si eiga vurdering av kva oppgåver private kan få. – Me har ei oppleving om at Vegvesenet blir riven i bitar, seier tillitsvald Alf Edvard Masternes.

STATEN

Auka bruk av teknologi og samarbeid med private aktørar skal bidra til å sikra eit ­desentralisert tilbod innan trafikant- og køyretøyområdet i Statens vegvesen.

Det skriv den nye fleirtalsregjeringa i regjeringserklæringa, som blei ferdig på ­Hadeland før helga.

Arbeidet med å sjå på kva oppgåver som kan flyttast til private aktørar, er alt i gang. Samferdsledepartementet bad i haust Statens vegvesen om å vurdera kva oppgåver private kan få.

I oppdragsbrevet frå departementet står det at som «ledd i effektiviseringsarbeidet bes det om en særlig vurdering av hvilke oppgaver som helt eller delvis kan utføres av private aktører, eksempelvis oppgaver knyttet til avvikling av­ ­førerprøver og kurs knyttet til utvikling av førerkompetanse e.l. Vi ber Statens vegvesen gjennomføre en slik vurdering, og herunder også vurdere hvordan en slik oppgave­overføring eventuelt kan gjennomføres».

Fakta

Statens vegvesen:

• Fleire grep for å omorganisera vegsektoren er i gang.

• Som ledd i regionreforma får dei nye fylka ansvaret for fylkesvegane. Det inneber at ei lang rekke arbeidsoppgåve og årsverk blir flytta frå Vegvesenet til fylka.

• Den nye regjeringa tok inn eit nytt punkt i regjeringserklæringa, samanlikna med Jeløya-plattforma, om auka bruk av private aktørar på trafikant- og køyretøyområdet.

• Selskapet Nye Vegar AS blei stifta i 2015. Det skal planlegga, bygga, drifta og halda ved like hovudvegar.

Tillitsvalde tvilar

Men at private aktørar skal ha interesse av å etablera eit tilbod på mange av dei små stadane som Statens vegvesen held til i dag, tvilar tillitsvalde i Statens vegvesen på:

– Ved små stasjonar som Storslett, Finnsnes, Lakselv, trur ikkje eg at det er nok ­arbeid til at private aktørar etablerer seg for å tilby køyreprøvar, seier Alf Edvard ­Masternes, tillitsvald for ­tilsette i Statens vegvesen, som er organisert i Forbundet for Ledelse og Teknikk (FLT).

Han spår ei storstilt nedlegging i åra som kjem:

– Ein privat aktør er opptatt av ei botnlinje, mens staten er opptatt av å gi eit bredt tilbod. Eg tvilar på at halvparten av dei 82 trafikkstasjonane i landet kjem til å overleva, seier han, men legg til at det kan skje uavhengig av om det blir privatisering eller ikkje.

Siw Tyldum, hovudtillitsvald for Nito-medlemmar i Statens vegvesen, tvilar også på at det er ein stor nok marknad for private på mange av dei mindre stadane som Statens vegvesen er i dag.

– Innteningspotensialet for private er avgrensa mange stadar. Det er lite sannsynleg at dei vil ha stor aktivitet mange av dei små stadane.

Blant konkrete oppgåver som skal vurderast overførast til private er, ifølge Tyldum, eit oppfriskingskurs for eldre over 65 år og mengdetreningskurs for ungdom og følgeperson som skal øvekøyra.

På privatiseringslista står også den teoretiske og praktiske førarprøva.

Tyldum trur det vil bli ­dyrare for folk dersom private aktørar skal tilby desse kursa og prøvane.

– Eg trur ikkje eldre, som kanskje har køyrd bil heile ­livet vil prioritera dette dersom dei må betala. I dag tilbyr me det gratis, seier ho, og legg til at risikoen for ulykke for eldre er høg og at det er viktig med kursing.

Frustrasjon internt

Ei rekke greip for å omorganisera skapar uvisse og frykt for framtida for tilsette i Statens vegvesen. Med regionreforma skal ansvaret for fylkes­vegane over til dei nye fylkeskommunane. Det råkar over tusen tilsette i Statens vegvesen, som får ny arbeidsgivar og enno ikkje veit kvar arbeidsstaden blir.

Nyleg blei også tre utbyggingsprosjekt flytta frå Statens vegvesen til statens nye vegselskap Nye Veier AS.

– Dette får konsekvensar for ein god del menneske. Det er milliardprosjekt som mange jobbar med, seier Tyldum.

Masternes i FLT fortel at mange kjenner på ei uvisse for framtida.

– Me har ei oppleving om at Vegvesenet blir riven i bitar no, seier han og understrekar at dei tilsette i Vegvesenet har lang erfaring med omstilling og omorganisering, utan at det har vore grunn til å tvila på framtida før.

– Det er mange forhold som no gjer at det blir vanskeleg å orientera seg om kva som blir framtida. Me har kanskje blitt omorganisert flest gongar dei siste 25 åra, men har alltid hatt ei tru på at det er ei framtid i Vegvesenet. No er det atskilleg verre å gjera den konklusjonen.

– Det ser ikkje alltid ut som ein er opptatt av at dette handlar om menneske og familiar. Ein lagar stor uvisse for kvar enkelt familie. Det uroar meg mest. Ein gløymer at det handlar om menneske, seier han.

annekarih@klassekampen.no

Lørdag 25. mai 2019
FEIDE: På Frogner i Oslo er en familieleilighet ombygd til ti hybler. Naboene i sameiet har i lang tid kjempet mot utleiemogul og tidligere bystyre­politiker Nordan Helland.
Fredag 24. mai 2019
BOMVEG: Ap-leiar Jonas Gahr Støre vil ta ned bomstasjonar og innføra eit meir rettferdig system for vegbetaling. Bompengetoppar vendar forslaget ryggen.
Torsdag 23. mai 2019
EIER IKKE: Regjeringen vil at flere skal bli boligeiere, men for mange sykepleiere i Oslo forblir boligdrømmen en drøm.
Onsdag 22. mai 2019
ISLAMSK FINANS: Bare 11,8 prosent av et utvalg norsk-somaliere i Oslo eier egen bolig. 95 prosent ville ha kjøpt dersom det fantes en boligfinansiering i tråd med islam.
Tirsdag 21. mai 2019
UTE: Regjeringa vil med lov hindra framtidig bruk av Oljefondet i Norge. Både Senterpartiet og Raudt reagerer.
Mandag 20. mai 2019
FRIHET: Ytrings­friheten er truet av både Facebook og hatprat, og Torbjørn Røe Isaksen vil ettergå hvordan de store private selskapene styrer offentligheten.
Lørdag 18. mai 2019
OMKAMP: Etter at regjeringens spare­plan har gått i vasken, tror Liv Signe Navarsete (Sp) på omkamp om Andøya.
Torsdag 16. mai 2019
PRISSJOKK: Frank Bakke-Jensen (H) åpner for at andre kan måtte ta regningen for ekstra kostnader. – Kan bety å sende regningen til velferden, pensjonister og fattige, sier SV.
Onsdag 15. mai 2019
GÅR NASJONALT: Rundt 500 bunadskvinner viste muskler foran Stortinget i går. De varsler kamp for fødeavdelinger over hele landet.
Tirsdag 14. mai 2019
LIKT OG ULIKT: Lammekarré og rødvin til tross, norske islam­kritikere fikk ikke servert det de ­ønsket seg da de hadde Steve ­Bannon til bords.