Print URL: http://www.klassekampen.no/article/20190118/ARTICLE/190119968

Skeivt fordelt

Av MARI SKURDAL

Publiseringsdato: Fredag 18. januar 2019

Seksjon: Lederen

• I perioden 1991 til 2018 gikk andelen innvandrere i den voksne befolkningen i Norge opp fra fem til 18 prosent. Nå har forskere ved Frisch-senteret på oppdrag for Arbeids- og sosialdepartementet undersøkt hvordan innvandringen har påvirket den sosiale mobiliteten i perioden. Konklusjonen er at innvandring fra lavinntektsland har påvirket nordmenn, men på ulikt vis. Den har gitt norskfødte som vokste opp i fattige familier dårligere jobbmuligheter og mindre lønn enn dem fra rike, mens det i andre enden av skalaen er omvendt: Folk fra rike familier har tjent på innvandringen fordi de får billigere tjenester. Forskerne konkluderer derfor med at innvandringen har økt forskjellene i Norge. Funnene ble presentert i en sak i Aftenposten og en kronikk i Dagens Næringsliv i går.

• At fri flyt av arbeidskraft fra lav- til høykostland i Europa påvirker norsk arbeidsliv, er ikke nytt. Rapporten viser da også at effektene av innvandring ble sterkere da det europeiske arbeidsmarkedet ble utvidet til å gjelde Øst-Europa i 2004. Fagbevegelsen advarte allerede den gang om at økt innvandring fra øst ville presse norske lønninger, og den la ned mye arbeid i å organisere nye kollegaer. Tiltakspakkene mot sosial dumping fikk likevel en brå stopp da Solberg-regjeringen tiltrådte i 2013. Det interessante i rapporten er at den dokumenterer hvor skeivt presset på lønns- og arbeidsvilkår rammer. Godene av en globalisert verden fordeles ikke bare skeivt i det store utland. Det skjer også her. Frisch-forskerne dokumenterer at Norge ikke er noe unntaksland.

• Det krever politisk handling å hindre at forskjellene øker og solidariteten vannes ut. Blant annet må arbeidet mot sosial dumping bli høyere prioritert både i arbeidslivet og av myndighetene. EØS-innvandringen er et resultat av villet politikk, som arbeidsgivere og høyere samfunnssjikt har tjent på. Så lenge avtalen står, må vi styrke arbeidet for å hindre at den undergraver den norske arbeidslivsmodellen. Ulempene med fri flyt av arbeidskraft bør også utredes, slik at innvandrerne ikke får skylda for politikernes valg.