Print URL: http://www.klassekampen.no/article/20181216/NTBS/99122

Hirscher helt suveren da Kristoffersen sviktet med 14.-plass i Alta Badia

Publiseringsdato: Søndag 16. desember 2018

Det ble fullstendig bom for Henrik Kristoffersen i storslalåmrennet i Alta Badia. Han ble bare nummer 14 da Marcel Hirscher vant med over 2,5 sekunder.

Det ble fullstendig bom for Henrik Kristoffersen i storslalåmrennet i Alta Badia. Han ble bare nummer 14 da Marcel Hirscher vant med over 2,5 sekunder.
Der den ene toppalpinisten etter den andre slet tungt i finaleomgangen, viste Hirscher igjen at han er i en helt egen klasse. Østerrikes superstjerne fikk bare større og større luke ned den italienske traseen.
Mot slutten holdt han på å rotet det skikkelig til, men unngikk en hekt og var i mål utrolige 2,52 sekunder foran finalens store overraskelse Thomas Fanara fra Frankrike. Det var Hirscher sjette Alta Badia-triumf.
Kristoffersen var ikke i nærheten av pallen. Han slet i svingene og tapte tideler hele veien ned. Til slutt endte han 3,65 sekunder bak Hirscher. Som regel er Kristoffersen alltid på pallen når han kjører renn.

For dårligRælingen-alpinisten hadde heller ingen god første omgang, men med en femteplass øynet han likevel nok en tur på verdenscuppodiet. Han var 1,33 sekunder bak Hirscher, mens det var 33/100 opp til tredjeplassen.
– Det er bare ikke godt nok. Jeg taper jevnt hele veien til Hirscher. Det er bare litt for dårlig hele veien, sa Kristoffersen til NRK etter første omgang.
I finalen skulle det gå betydelig verre for 24-åringen.

KlatretDermed kunne Leif Kristian Nestvold-Haugen for en gangs skylde glede seg over at han havnet foran lagkameraten på resultatlista. Han klatret fire plasser og ble nummer tolv. Det var 3,41 sekunder opp til suverene Hirscher.
Lørdagens suverene utforvinner Aleksander Aamodt Kilde gjorde seg ikke bort i storslalåmrennet og tok 17.-plassen. Han gjorde et byks på fire plasser i finalen, mens Rasmus Windingstad endte på 25.-plass.
Fire nordmenn måtte se finaleomgangen fra sidelinjen. Bjørnar Neteland, som hadde 63 som startnummer, var nærmest å ta seg videre. Med sin 34.-plass var han 42/100 sekund fra å avansere. Marcus Monsen ble nummer 55, mens både Fabian Wilkens Solheim og Lucas Braathen kjørte ut.

(©NTB)

PRESISERING

I går, 2. juli, skrev Klassekampen at Aps Masud Gharahkhani mener at asylsøkere ikke skal få komme til Norge for å søke asyl. Vi presiserer at Gharahkhani ikke går inn for å avskaffe asylretten, men mener at Norge skal jobbe for å få null asylsøkere, og at de som kommer til Norge skal være kvoteflyktninger.

PRESISERING

Klassekampen er upresise i gjengivelsen av et av Mani Hussainis sitater i dette intervjuet. Vi siterer Hussaini blant annet på: «[Frp] er opptatt av å hjelpe i nærområdene, men bevilger i realiteten aldri penger til det». De skulle være: «[Frp] er opptatt av å hjelpe i nærområdene, men har i realiteten ikke bevilget penger til det i opposisjon».Vi beklager. Red

HENRIK SØRENSENS FREDSMALERI

Under trykkingen av Torild Skards artikkel 28. desember 2017 om Henrik Sørensens store veggmaleri i Folkeforbundet i Genève kom Klassekampen dessverre til å oppgi feil navn på maleriet. Sørensen malte verket over et lengre tidsrom, fra 1937 til 1939, og i løpet av prosessen ble utformingen endret vesentlig. Forslag ble refusert og slutt-resultatet ble svært forskjellig fra skissene underveis. På et tidspunkt ble maleriet kalt «Drømmen om den evige fred», men dette ble forkastet før bildet ble fullført. Ved overrekkelsen til Folkeforbundet i Genève i desember 1939 hadde maleriet tittelen «Le rêve de la paix» eller «The Dream of Peace», altså: «Drømmen om freden», og det var 8,6 x 6,55 m, det vil si 56 m2 stort. Mer informasjon kan hentes bl.a. fra Anneleen de Jongs bok om kunsten i Genève ugitt av FN i 2001. En mindre kopi av maleriet finnes altså på PRIO i Oslo.

RETTELSE

I gårsdagens artikkel i Klassekampen om omorganiseringen i Statistisk sentralbyrå, ga en redaksjonell anmerkning inntrykk av at forsker Ådne Cappelen ikke får fortsette i institusjonens forsknings­avdeling. Dette er ikke riktig. Vi beklager feilen. Red.

RETTELSE

I saken «Nav-gründere tjener fett» i Klassekampen 7. juni skreiv vi at Aleris er blant selskapene som har hatt høy avkastning blant attføringsselskapene i perioden 2013–2015. Det er feil. Aleris ble først en del av attføringssektoren da de kjøpte «Pøbelprosjektet» i 2016. I utregningen av avkastning blant de store aktørene på feltet er tall fra Pøbelprosjektet, før de ble eid av Aleris, brukt. Vi beklager. Red.

RettelseI Innspill-spalta av Victoria Tømmeraas Berg lørdag 3. juni, blir forsvarsminister Ine Eriksen Søreide betegnet som «utenriksminister». Dette ble ikke skrevet av spaltisten, og skyldes en redaksjonell feil. Vi beklager. Red.

RETTING

I Dagboka 10. januar stod det at Høgre røysta mot allmenn kvinneleg røysterett i 1913. Dette stemmer ikkje. Vi seier oss leie for feilen. Red.

RETTELSE

I gårsdagens «Pauli ord» kom jeg i skade for å skrive at «Alle norske seriekamper (i fotball) blir fra neste sesong ledsaget av massiv reklame for kommersielle, utenlandske bettingselskaper.» Dette er feil. Norges Fotballforbund (NFF) stilte som krav at det ikke skal sendes slik reklame i tilknytning til norske klubbkamper og det norske landslagets kamper. Jeg beklager.Paul Bjerke

RETTELSE

I Klassekampen i går skreiv vi at Øystein Dørum er avtroppende økonomisjef i DNB Markets og påtroppende økonomisjef i NHO. Det er feil. I begge tilfeller skulle det stått sjeføkonom. Red.

RETTING

Klassekampen skriv at Kongsberg Gruppen hadde bidrege økonomisk til ein studietur til mellom andre Lockheed Martin i regi av Agenda. Med på turen var ti ungdomspolitikarar. I intervjuet med Agenda-leiar Marte Gerhardsen står det at ideen om ein tur til kampflyprodusenten kom frå den norske ambassaden i Washington. Det riktige skal vere at det var Agenda som hadde denne ideen. Sitatet skal derfor vere slik: – I ljos av Forsvarets store kampflyinvestering, syntest vi det ville vere interessant å vitje Lockhead Martin. Turen dit blei organisert av Agenda og ambassaden, ikkje av Kongsberg.Red.

RETTELSE

I denne lederen skriver vi at Muhammad Ali ble satt i fengsel for å ha nektet å delta i Vietnam-krigen. Muhammad Ali ble dømt til fengsel, men sonet aldri. I stedet ble han utestengt fra boksesporten i tre år. Vi beklager. Red.

RETTELSE

I portrettintervjuet med Willibald Storn skrev vi dessverre: «Da russerne okkuperte Østerrike, ble Storns far sendt til Østfronten.» Det skulle selvsagt stått tyskerne eller nazistene, ikke russerne. Takk til oppmerksomme lesere! Red.

RETTELSE

Klassekampen skrev med henvisning til VG at «fire personer som kjente stråselskapene på Seychellene, sitter eller har sittet i Rune Bjerkes aller innerste krets». Det kan vi ikke dokumentere. Det er riktig at de fire har sittet i styret til DNBs filial i Luxembourg, men vi vet ikke om de fire personlig kjente til at DNB tilbød et slikt produkt. Vi beklager. Red.

RETTELSE

I saken «Barnets stemme» av Peder Kjøs fredag 22. januar går det ikke fram hvor barnas sitater og forskningen er hentet fra. De er fra artikkelen «Hva står på spill? Barns deltakelse og budskap i mekling”, publisert i Fokus på familien nr. 4 (2015), som er skrevet av Astrid Strandbu og Renee Thørnblad ved Universitetet i Tromsø. Strandbu ble derimot tildelt æren for å utvikle metodikken BIM, barn i mekling, mens den riktige personen skulle vært Gjertrud Jonassen. Vi beklager! Red.