Print URL: http://www.klassekampen.no/article/20181212/ARTICLE/181219959

Anbudsrot

Av MÍMIR KRISTJÁNSSON

Publiseringsdato: Onsdag 12. desember 2018

Seksjon: Lederen

• Den som vet hvordan pølser lages og anbudsprosesser går for seg, får aldri en rolig natts søvn igjen. I høst har flere aviser sett nærmere på bakgrunnen for at britiske Go-Ahead vant anbudet på Sørlandsbanen (som nå skal døpes om til Sørtoget). Go-Ahead gikk seirende ut av konkurransen til tross for at NSB og Svenske Järnväger begge ble vurdert som bedre på kvalitet. Av 15 kvalitetskriterier var Go-Ahead bare best på ett, og selskapet kom klart dårligst ut på hele tre kriterier som ifølge anbudsgrunnlaget skulle «vektlegges betydelig». Til Aftenposten sier ekspert på offentlige anskaffelser Robert Myhre at Jernbanedirektoratet dermed har brutt sine egne spilleregler i anbudsprosessen.

• Når Go-Ahead vant kontrakten på Sørlandsbanen, var det fordi selskapet leverte et vesentlig billigere anbud enn sine konkurrenter. I utgangspunktet skulle pris bare telle 40 prosent i konkurransen, men fordi prisforskjellen var såpass stor, endte det britiske selskapet likevel opp med å gå seirende ut. Men heller ikke vurderingen av Go-Aheads pristilbud er ukontroversiell. Go-Ahead kuttet nemlig tilbudet sitt vesentlig i tredje anbudsrunde etter å ha fått tilbakemeldinger fra direktoratet. Det skjedde etter en runde med selskapets underleverandører, der priser ble kuttet i flere ledd. Selskapet skal særlig ha lykkes i å kutte kostnader på «buss for tog», uten at det er helt enkelt å forstå hvordan dette tilbudet skal kunne bli så mye billigere enn det er. En annen grunn til at Go-Ahead ble vurdert som bedre, var at selskapet har lagt fram mer optimistiske passasjerprognoser enn sine konkurrenter. Disse prognosene har direktoratet tatt for god fisk til tross for at de har vurdert Go-Aheads planer for passasjerrekruttering som vesentlig svakere enn både NSB og SJs.

• Privatiseringen av norsk jernbane toger videre, og Go-Ahead bekrefter at de vil delta også i konkurransen om å få drive jernbanepakke Nord (Nordlandsbanen, Trønderbanen og Dovrebanen). Vi for vår del mener det er så mye som skurrer i anbudsprosessen på Sørlandsbanen at regjeringen nå gjør lurt i å trekke i nødbremsen.