Print URL: http://www.klassekampen.no/article/20171020/NTBS/98684

Blatter: – Jeg skal til VM!

Publiseringsdato: Fredag 20. oktober 2017

Den utestengte og vanærede tidligere FIFA-presidenten Sepp Blatter sier at han skal til fotball-VM i Russland. Han er personlig invitert av Vladimir Putin.

Den utestengte og vanærede tidligere FIFA-presidenten Sepp Blatter sier at han skal til fotball-VM i Russland. Han er personlig invitert av Vladimir Putin.
– Jeg kommer til å reise til VM i Russland. Jeg har fått en invitasjon fra president Putin, sier 81-åringen i et eksklusivt intervju med AFP.
En talsmann for Putin bekreftet invitasjonen.
– Vi gleder oss til å se ham i Moskva. Som dere vet har Putin og Blatter vært venner lenge, sa Dmitri Peskov fredag.
– VM er en stor feiring av fotballen, og alle som er invitert vil ønskes velkommen, også gamle venner.
Blatter er utestengt fra fotballen i seks år som følge av økonomiske misligheter. Han var president i Det internasjonale fotballforbundet fra 1998 til 2015.
Sveitseren sa at han ikke har tenkt å gå glipp av VM, som han har fulgt siden han først begynte å jobbe for FIFA i 1975.

Kort besøk?– Jeg vet ikke hvor lenge jeg kommer til å være der (i VM), og om jeg kommer til å være på åpningskampen eller finalen, sa han til AFP.
– Fordi jeg ikke kan jobbe i fotballen og ikke har noen oppdrag, kan det være at det blir bare et kort besøk.
Blatter hevdet at også Michel Platini, som ble utestengt sammen med Blatter, er invitert til VM av Putin. Det bestrides imidlertid av en av Platinis nærmeste medarbeidere, som sier at den tidligere UEFA-presidenten "ikke har fått noen invitasjon fra Putin og ikke vet hva han kommer til å gjøre neste sommer".

Utfordring– Jeg er sikker på at VM i 2018 vil bli et stort VM. Russland må vise at de kan ønske hele verden velkommen. Det er en stor utfordring, sa Blatter til AFP.
Det er uklart om Blatters tilstedeværelse på VM-kamper vil være i strid med utelukkelsen. Platini, som er utestengt i fire år, fikk lov til å gå på EM-kamper i hjemlandet Frankrike i fjor sommer under forutsetning av at han ikke hadde offisielle funksjoner.
Sentralt i utestengelsene av Blatter og Platini er en irregulær utbetaling på 17 millioner kroner fra sveitseren til franskmannen i 2011, angivelig for arbeide utført mange år tidligere.
Blatter er under politietterforskning i Sveits.
(©NTB)

PRESISERING

I går, 2. juli, skrev Klassekampen at Aps Masud Gharahkhani mener at asylsøkere ikke skal få komme til Norge for å søke asyl. Vi presiserer at Gharahkhani ikke går inn for å avskaffe asylretten, men mener at Norge skal jobbe for å få null asylsøkere, og at de som kommer til Norge skal være kvoteflyktninger.

PRESISERING

Klassekampen er upresise i gjengivelsen av et av Mani Hussainis sitater i dette intervjuet. Vi siterer Hussaini blant annet på: «[Frp] er opptatt av å hjelpe i nærområdene, men bevilger i realiteten aldri penger til det». De skulle være: «[Frp] er opptatt av å hjelpe i nærområdene, men har i realiteten ikke bevilget penger til det i opposisjon».Vi beklager. Red

HENRIK SØRENSENS FREDSMALERI

Under trykkingen av Torild Skards artikkel 28. desember 2017 om Henrik Sørensens store veggmaleri i Folkeforbundet i Genève kom Klassekampen dessverre til å oppgi feil navn på maleriet. Sørensen malte verket over et lengre tidsrom, fra 1937 til 1939, og i løpet av prosessen ble utformingen endret vesentlig. Forslag ble refusert og slutt-resultatet ble svært forskjellig fra skissene underveis. På et tidspunkt ble maleriet kalt «Drømmen om den evige fred», men dette ble forkastet før bildet ble fullført. Ved overrekkelsen til Folkeforbundet i Genève i desember 1939 hadde maleriet tittelen «Le rêve de la paix» eller «The Dream of Peace», altså: «Drømmen om freden», og det var 8,6 x 6,55 m, det vil si 56 m2 stort. Mer informasjon kan hentes bl.a. fra Anneleen de Jongs bok om kunsten i Genève ugitt av FN i 2001. En mindre kopi av maleriet finnes altså på PRIO i Oslo.

RETTELSE

I gårsdagens artikkel i Klassekampen om omorganiseringen i Statistisk sentralbyrå, ga en redaksjonell anmerkning inntrykk av at forsker Ådne Cappelen ikke får fortsette i institusjonens forsknings­avdeling. Dette er ikke riktig. Vi beklager feilen. Red.

RETTELSE

I saken «Nav-gründere tjener fett» i Klassekampen 7. juni skreiv vi at Aleris er blant selskapene som har hatt høy avkastning blant attføringsselskapene i perioden 2013–2015. Det er feil. Aleris ble først en del av attføringssektoren da de kjøpte «Pøbelprosjektet» i 2016. I utregningen av avkastning blant de store aktørene på feltet er tall fra Pøbelprosjektet, før de ble eid av Aleris, brukt. Vi beklager. Red.

RettelseI Innspill-spalta av Victoria Tømmeraas Berg lørdag 3. juni, blir forsvarsminister Ine Eriksen Søreide betegnet som «utenriksminister». Dette ble ikke skrevet av spaltisten, og skyldes en redaksjonell feil. Vi beklager. Red.

RETTING

I Dagboka 10. januar stod det at Høgre røysta mot allmenn kvinneleg røysterett i 1913. Dette stemmer ikkje. Vi seier oss leie for feilen. Red.

RETTELSE

I gårsdagens «Pauli ord» kom jeg i skade for å skrive at «Alle norske seriekamper (i fotball) blir fra neste sesong ledsaget av massiv reklame for kommersielle, utenlandske bettingselskaper.» Dette er feil. Norges Fotballforbund (NFF) stilte som krav at det ikke skal sendes slik reklame i tilknytning til norske klubbkamper og det norske landslagets kamper. Jeg beklager.Paul Bjerke

RETTELSE

I Klassekampen i går skreiv vi at Øystein Dørum er avtroppende økonomisjef i DNB Markets og påtroppende økonomisjef i NHO. Det er feil. I begge tilfeller skulle det stått sjeføkonom. Red.

RETTING

Klassekampen skriv at Kongsberg Gruppen hadde bidrege økonomisk til ein studietur til mellom andre Lockheed Martin i regi av Agenda. Med på turen var ti ungdomspolitikarar. I intervjuet med Agenda-leiar Marte Gerhardsen står det at ideen om ein tur til kampflyprodusenten kom frå den norske ambassaden i Washington. Det riktige skal vere at det var Agenda som hadde denne ideen. Sitatet skal derfor vere slik: – I ljos av Forsvarets store kampflyinvestering, syntest vi det ville vere interessant å vitje Lockhead Martin. Turen dit blei organisert av Agenda og ambassaden, ikkje av Kongsberg.Red.

RETTELSE

I denne lederen skriver vi at Muhammad Ali ble satt i fengsel for å ha nektet å delta i Vietnam-krigen. Muhammad Ali ble dømt til fengsel, men sonet aldri. I stedet ble han utestengt fra boksesporten i tre år. Vi beklager. Red.

RETTELSE

I portrettintervjuet med Willibald Storn skrev vi dessverre: «Da russerne okkuperte Østerrike, ble Storns far sendt til Østfronten.» Det skulle selvsagt stått tyskerne eller nazistene, ikke russerne. Takk til oppmerksomme lesere! Red.

RETTELSE

Klassekampen skrev med henvisning til VG at «fire personer som kjente stråselskapene på Seychellene, sitter eller har sittet i Rune Bjerkes aller innerste krets». Det kan vi ikke dokumentere. Det er riktig at de fire har sittet i styret til DNBs filial i Luxembourg, men vi vet ikke om de fire personlig kjente til at DNB tilbød et slikt produkt. Vi beklager. Red.

RETTELSE

I saken «Barnets stemme» av Peder Kjøs fredag 22. januar går det ikke fram hvor barnas sitater og forskningen er hentet fra. De er fra artikkelen «Hva står på spill? Barns deltakelse og budskap i mekling”, publisert i Fokus på familien nr. 4 (2015), som er skrevet av Astrid Strandbu og Renee Thørnblad ved Universitetet i Tromsø. Strandbu ble derimot tildelt æren for å utvikle metodikken BIM, barn i mekling, mens den riktige personen skulle vært Gjertrud Jonassen. Vi beklager! Red.