Print URL: http://www.klassekampen.no/article/20160714/ARTICLE/160719987

Bedrifter som McDonald’s, Uber, Unibet og Pfizer satser tungt på Arendalsuka:

Private inntar Arendal

Av Hilde Firman Fjellså og Astrid Hauge Rambøl

Publiseringsdato: Torsdag 14. juli 2016

Seksjon: Innenriks

Arendalsuka: Bedriften Rema 1000 og blogger Sophie Elise Isachsen deltok i fjor i debatt om palmeolje under Arendalsuka. I år er det stadig flere kommersielle aktører som også arrangerer debattene selv. Foto: Tor Erik Schrøder, NTB scanpix

TAR DEBATTEN: Flere kommersielle bedrifter ser nytten av å mingle med toppolitikere på møteplassen Arendalsuka. Nå arrangerer de selv debattene som skal skape framtidas politikk.

politikk

Arendalsuka har som mål «å styrke troen på politikk og politisk debatt», ifølge arrangørens hjemmeside.

Det årlige arrangementet, som finner sted på slutten av sommeren, samler politikere, interesseorganisasjoner og næringsliv fra hele landet.

– Arendalsuka skal være et stort dansegulv for alle, sier leder i programkomiteen Øystein Djupedal.

Nå er det stadig flere kommersielle bedrifter som vil være med på dansen. I årets arrangement skal blant annet McDonald’s arrangere debatt om ledighet blant unge.

Kommunikasjonsdirektør i McDonald’s Erik Lødding forteller hvorfor hamburger­restauranten arrangerer debatt:

– Engasjementet vårt innenfor både landbruk og arbeidsliv gjør det naturlig for oss å være til stede på Arendalsuka, som jo har blitt en viktig arena for kunnskaps­deling og debatt. Ved å være til stede, vil vi benytte muligheten til å dele våre erfaringer og sette dagsorden innenfor områder som er viktig når det gjelder nettopp sysselsetting, integrering og matkvalitet.

FAKTA

Arendalsuka:

• Arendalsuka er en «politisk møteplass», og arrangerer en rekke debatter i Arendal på sensommeren.

• Arrangementet er inspirert av den svenske Almedalsveckan.

• Ble arrangert for første gang i 2012.

• En rekke bedrifter og organisasjoner arrangerer debatter i løpet av uka.

Vil være en aktiv deltaker

Lødding peker særlig på erfaringene de har gjort seg som arbeidsgiver.

– McDonald’s er en av Norges største arbeidsplasser for ungdom, og er en sertifisert lærlingbedrift. Vi tilbyr også språkopplæring for medarbeidere med minoritetsbakgrunn og spiller derfor en rolle i integreringen.

– Hvor mye ressurser har dere lagt i å delta og arrangere?

– I og med at vi har en restaurant i Arendal, er det ikke all verden av ressurser som kreves for å få dette i stand, men vi har selvfølgelig gjort oss flid med å organisere gode debatter og andre aktiviteter, som vi mener er aktuelle i samfunnsdebatten.

Også legemiddelfirmaet Pfizer er arrangør.

Joachim Henriksen, kommunikasjonssjef i Pfizer i Norge, skriver i en e-post at de vil delta i samfunnsdebatten:

«Det er ikke vår rolle å ‘sette premisser for samfunns­debatten’, men vi bidrar gjerne i de diskusjonene der vi har nyttig innsikt», skriver han, og fortsetter:

«Vi har ingen forretningsmessig agenda med å arrangere denne debatten, og har vært tydelige ovenfor innlederne som deltar i møtet, at vi ikke ønsker å forhåndsredigere eller påvirke deres presentasjoner.»

Henriksen skriver at Pfizer på møtet kommer vi til å legge fram egne studier «som viser hvordan vi i Norge ønsker å prioritere mellom forskjellige viktige sykdomsområder».

Han presiserer at kostnadene som er knyttet til å arrangere denne arrangement er utgifter til lokale, mat, hotellrom til innledere og innleid teknisk hjelp til ting som lydanlegg.

«Ingen innledere får honorar, og ordstyreren er ansatt i et kommunikasjonsbyrå som fakturerer oss vanlig timepris for arbeidet. Jeg opplever at Arendalsuka på denne måten er et veldig demokratisk arrangement hvor det ikke kreves en tykk lommebok for å kunne delta med et arrangement», skriver Henriksen.

Partileder i Rødt Bjørnar Moxnes deltar i Pfizers panel.

– Hva tenker du om at en legemiddelprodusent arrangerer helsedebatten du sitter i?

«Rødt bekjemper kapitalkreftenes økende makt i samfunnet, som i arbeidet vårt mot velferdsprofitører, privatisering og skatteparadiser. Vi tror politiske endringer til det bedre bare er mulig i samarbeid med sterke folkebevegelser. Når det er sagt, stiller jeg også i debatter som arrangeres av folk jeg er uenig med, også på Arendalsuka. De som kjenner meg veit at jeg ikke akkurat endrer budskapet mitt av den grunn», skriver Moxnes i en e-post til Klassekampen.

Hyggelig

– Det at kommersielle aktører deltar er veldig hyggelig, sier Øystein Djupedal.

Han var med å starte Arendalsuka, som ble arrangert for første gang i 2012. Han forteller at det er flere kommersielle aktører som arrangerer debatter i år enn tidligere, men at det henger sammen med at hele Arendalsuka har vokst og at det er mange flere arrangører med, av ulike slag.

– Forutsetningen for å være medarrangør er at det skal være gratis og åpent for alle, og man kan ikke drive med salg og annen kommersiell aktivitet, sier Djupedal.

Klassekampen har stand under Arendalsuka.

politikk@klassekampen.no