Print URL: http://www.klassekampen.no/article/20160123/ARTICLE/160129932

• Tenketank-magasin trykker artikler i Dagsavisen • Magasinet nektes å få pressestatus på Stortinget

Rett fra tenketank til avis

Av Morten S. Smedsrud

Publiseringsdato: Lørdag 23. januar 2016

Seksjon: Kultur og medier

Avfeier kritikk: – Dagsavisen legger ikke skjul på at vi med stolthet deler verdisyn med arbeiderbevegelsen, sier redaktør Eirik Hoff Lysholm i Dagsavisen om samarbeidet med magasinet til den LO-eide tenketanken Agenda. Foto: Anniken C. Mohr

Dagsavisen har inngått en avtale om å trykke artikler fra tanskesmia Agendas magasin ukentlig. – Helt uakseptabelt, mener ekspert på presseetikk.

Medier

Siden 2. januar har Dagsavisen publisert artikler fra Agenda Magasin i sine lørdags­utgaver. Magasinet er tilknyttet venstresidetenketanken Agenda, som er eid av LO og investor Trond Mohn.

– Et slikt samarbeid gjør at avisa forplikter seg til å trykke artikler som er knyttet til en tenketank. Det er problematisk, ja, faktisk helt uakseptabelt, sier ekspert på presse­etikk Gunnar Bodahl-Johansen.

Artiklene i Dagsavisen er merket med vignetten «Agenda på Lørdag» og beskrivelsen «Agenda Magasin er et partipolitisk uavhengig nettmagasin for politisk analyse, kommentarer, debatt, bokanmeldelser, intervjuer og reportasjer».

Typografien er ellers som på Dagsavisens øvrige nyhets­saker.

FAKTA

Agenda Magasin:

• Nettmagasin om politikk med utspring i tenketanken Agenda.

• Agenda er organisert som et ideelt AS, og eies av Trond Mohn (60 prosent) og LO (40 prosent).

• Agenda Magasin jobber etter pressens etiske regelverk, Vær varsom-plakaten og Redaktørplakaten.

• Dagsavisen samarbeider nå med Agenda Magasin om en artikkelserie på lørdager.

– Dyrk heller uavhengighet

Etikkekspert Bodahl-Johansen mener dette tyder på en uheldig sammenblanding.

– Samfunnet i dag produserer «påvirkere» i stort monn fra tenketanker, organisasjoner og politiske partier. Det er derfor viktigere enn noen gang at avisredaksjoner dyrker sin uavhengighet, sier Bodahl-Johansen.

Han mener Agenda Magasin ikke kan kalles en uavhengig aktør, og at Dagsavisen derfor burde holdt seg langt unna.

– Dette er en tenketank som har sin dagsorden akkurat som høyretenketanken Civita ledet av Kristin Clemet, har det, sier Bodahl-Johansen.

Også Klassekampen har trykket artikler i samarbeid med et tenketank-magasin. I 2013 publiserte avisa en serie intervjuer fra Manifest tidsskrift, som springer ut av tankesmia Manifest.

– Selvstendige vurderinger

Sjefredaktør Eirik Hoff Lysholm i Dagsavisen deler ikke Bodahl-Johansens bekymringer.

– Samarbeidet med Agenda Magasin gjør at vi får tilgang til noe av journalistikken de produserer. Men vi tar en selvstendig redaksjonell vurdering på hvorvidt vi publiserer stoffet, sier Lysholm.

Han mener samarbeidet er uproblematisk.

– Artiklene er redaksjonelt uavhengige av tenketanken Agenda og redigeres etter Redaktørplakaten. De har en utmerket redaktør i Stian Bromark, som jobbet her i Dagsavisen tidligere, og er like uavhengige som alle andre.

– Er det tydelig nok merket hvor dette stoffet kommer fra? Det står ingen ting om bindingen til LO?

– God journalistikk er god journalistikk uansett hvor det kommer fra. Det hadde riktignok vært enklere om det het noe annet enn Agenda Magasin.

– Ville det ikke bare være mer tilslørende?

– Poenget er at det da kanskje ikke ville blitt koblet som om det er det samme. Agenda Magasin drives etter Redaktørplakaten. Det holder for meg, sier Lysholm.

Sammenligner med Amedia

Lysholm synes ikke LOs eierskap i Agenda er noe problem.

– LO eier mer enn 40 prosent av Amedia-konsernet som gir ut 60–70 aviser, uten at bindingen til LO trenger å opplyses under hver enkelt sak. Og partiet Rødt og fagbevegelsen eier til sammen mer enn 40 prosent av Klassekampen uten at jeg ser noen grunn til å problematisere det. For øvrig legger ikke Dagsavisen skjul på at vi med stolthet deler verdisyn med arbeiderbevegelsen, sier Lysholm.

morten.smedsrud@klassekampen.no

UNDERSAK

Stengt ute fra losjen

Koblingen til LO var hovedårsak da Agenda Magasin nylig ble nektet medlemskap i Stortingets presselosje.

– Å slippe til journalister som har tette bånd til interesseorganisasjoner, tenketanker eller politiske partier er ikke noe vi ønsker, sier leder av presselosjen Tron Strand.

Medlemskap gir journalister fri tilgang til Stortinget når de måtte ønske og nær kontakt med politikerne.

– Hvis det blir for mange medlemmer, kan den enestående bevegelsesfriheten norske journalister har på Stortinget bli begrenset. Dette er en viktig del av demokratiet, hevder Strand.

Redaktør Stian Bromark i Agenda Magasin er klar på at han ser seg som helt uavhengig av tenketanken Agenda og LO.

– Det er en uting at vi ikke slipper til i presselosjen. Jeg er medlem av Norsk Redaktørforening og jobber etter Vær Varsom- og Redaktørplakaten. Slik sett er det ikke noe forskjell på det jeg driver med og andre medier, hevder Bromark.