Print URL: http://www.klassekampen.no/article/20140123/ARTICLE/140129983

Norske elever blir distrahert av internett i timen. Forsker slår alarm om utviklingen:

Elevene mister konsentrasjonen

Av Line Madsen Simenstad

Publiseringsdato: Torsdag 23. januar 2014

Seksjon: Innenriks

ukonsentrert: Det er ikke alltid lett å konsentrere seg i klasserommet når Facebook er ett trykk unna. Norske elever sliter med konsentrasjonen, viser fersk forskning. FOTO: Anniken C. Mohr

I veien: En av tre norske elever opplever at PC-bruk kommer i veien for skolearbeidet. I Finland er langt færre plaget av dette.

skole

– Her har vi et kjempeproblem, sier Lars Vavik, professor ved Høgskolen i Stord og Haugesund.

Sammen med forskere fra blant annet Finland og USA jobber han med å undersøke hvorvidt elevers PC-bruk distraherer dem fra skolearbeidet.

I Norge svarer 32 prosent av elevene at digitale vaner hindrer dem i å nå sine utdanningsmål. I Finland svarer kun 13 prosent det samme.

Studien omfatter 3400 elever fra Norge, Sverige og Finland

FAKTA

PC i klasserommet:

• Norsk Lektorlag ba i tirsdagens Klassekampen om sanksjonsmuligheter overfor elever i den videregående skolen som ikke er mentalt til stede i timen.

• En fersk doktorgrad konkluderer med at elever bruker mye tid på ikke-faglig aktivitet i klasserommet.

• Enkelte skoler gir lærerne mulighet til å skru av internettilgangen i timene.

• Senter for IKT i Utdanningen advarer mot å stenge internett i timen.

FAKSIMILE: Dagens avis side 8–9

Unaturlig IKT-bruk

Forskjellene kommer av at IKT brukes på en helt annen måte i undervisningen i Finland. Der er det ikke fri bruk av PC og internett i klasserommene, slik det er i Norge, forteller Vavik.

– De finske lærerne har mastergrad i sine fag. Da har de med seg verktøyene som brukes innen fagene, og disse bli en integrert del av undervisningen. Den IKT-undervisningen som kommer med fagundervisning er naturlig. Den som kommer uten er unaturlig. Der ligger problemet.

Vavik er svært skeptisk til at «digital kompetanse» er et eget mål i den norske skolen.

– Nå er ikke IKT et middel, men et mål i seg selv. Norge er det eneste landet i Europa som har digital kompetanse som et eget mål. Det er jo bare tull. Skrive, snakke og lese gjør vi hele tida, og så bruker vi digitale og analoge verktøy når det tjener seg, sier Vavik.

Jumboplass i utholdenhet

I fjorårets Pisa-undersøkelse viser det seg at norske elever er dårligst i OECD på «utholdenhet». Færre elever i Norge enn i andre land oppgir at de fortsetter å arbeide med matteoppgaver helt til alt er perfekt. Og færre norske elever sier at de gjør mer enn det som er forventet av dem når de jobber med vanskelige oppgaver.

– Sammen med alle de digitale hjelpemidlene er dette en farlig situasjon. Facebook er en millimeter unna de oppgavene du skal løse. Dette er noe vi er nødt til å ta tak i, sier Vavik

Debatten om IKT i undervisningen har rast etter at Aftenposten omtalte en undersøkelse som viser hva PCene brukes til i klasserommet. Læreren møter nå sterk konkurranse om elevenes oppmerksomhet fra spill, sosiale medier og nettaviser.

Klasseledelse er ikke nok

Senter for IKT i utdanningen, et organ under Utdanningsdirektoratet, advarer imidlertid mot å stenge nettet i klasserommene. Direktør Trond Ingebretsen sa i et intervju i Klassekampen lørdag at det er en absurd idé. «Det er læraren som skal bestemma kva ressurser som skal brukast, og det er læraren som har metodane for det», sa Ingebretsen, som sammenlikner ikke-faglig nettbruk med dagdrømming.

– Har ikke Ingebretsen et poeng når han sier at elevene uansett må lære seg å kunne arbeide uten å bli distrahert av nettet?

– IKT-senteret mener alt dreier seg om å få til god klasseledelse. Vil det si at halvparten av Norges lærere ikke har god klasseledelse? Skal det bare utarbeides noen regler, og så ordner det seg? spør Vavik.

lines@klassekampen.no

UNDERSAK

Printer heller ut digital lærebok

Da lektor Magne Aasbrenn spurte elevene sine om de helst ville hatt lærebok i papir eller på nett, svarte 35 av 40 at de ville ha lærebok i papir. Men siden det ikke finnes papirbok i faget Kultur og kommunikasjon, som Aasbrenn underviser i, lagde han sin egen bok.

– Til bruk med en gjeng 17-åringer er nettbøkene fylt med støy, fordi du kan bruke det samme brettet til å spille på eller være på Facebook, sier Aasbrenn, som er lektor ved den videregående skolen Fredrik II i Fredrikstad.

Han har klippet ut teksten fra nettet og laget en pocketbok som elevene kan kjøpe for 70 kroner.

– Så sitter vi konsentrert over læreboka. For å lære trenger man hundre prosent konsentrasjon. Etterpå bruker vi nettet til å undersøke ting.

Aasbrenn kvier seg heller ikke for å skru av nettet i timene.

– Jeg er jo sånn selv når jeg er på kurs. Da tar jeg en titt på mobilen med jevne mellomrom. Det går på viljestyrke.

– Lærer eleven seg viljestyrke når du skrur av nettet?

– Skal du lære å sykle, må noen gå bak og holde sykkelen inntil du får balansen. Når jeg merker at klassen har kontroll, skrur jeg ikke av nettet.