Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Trist for tog

  • Onsdag ble det klart at det britiske selskapet Go-Ahead har slått NSB og svenske SJ i konkurransen om å få kjøre tog på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen. Det er i tråd med den blåblå regjeringens plan for norsk togtrafikk, hvor den legger til grunn at det å innføre konkurranse fører til et bedre togtilbud. Jernbanedirektoratet, som har ansvaret for de praktiske sidene av privatiseringen, skriver på sin hjemmeside at konkurranse bidrar til å «åpne jernbanesektoren for nye tanker og forbedringer». Denne konkurransen viser imidlertid at det er på tide å kassere ideen om den lille, visjonære gründeren som kan utfordre de store og trege statlige monopolene. Go-Ahead har 20.000 flere ansatte enn NSB og er eid av store, globale investeringsfond. Konkurranseutsetting skaper derfor ikke mangfold, men bygger opp private gigantselskaper.