Onsdag 1. august 2018
VIN PÅ ØRET: En gang i uka lager de tre Vinmonopolet-ansatte Anders Roås Stueland, Anne Enggrav og Trond Erling Pettersen programmer om vinens verden. FOTO: ERIK THALLAUG, VINMONOPOLET
• Kommersielle podkaster gjør suksess • Vinmonopolet er blant selskapene som har kastet seg på bølgen
Bedrifter vil inn i øret ditt
Cathinka Rondan
Cecilie Staude
Flere norske selskaper spiller inn podkast for å nå ut til folket. – Kan gi god oversikt over mulige kunder, sier høyskolelektor Cecilie Staude.

podkast

«I dag skal vi snakke om en litt tynnhuda type som heter cinsault.»

Trond Erling Pettersen introduserer den siste episoden av Vinmonopolets podkast, som denne uka er viet en blå drue. Selskapet er en av mange norske bedrifter som har kastet seg på podkastbølgen.

Banken Nordea, matvarekjeden Norgesgruppen, rettighetsselskapet Tono og filmselskapet Nordisk Film er bare noen av dem som enten lager eller får produsert lydprogrammer som en del av sin markedsføring.

Vinmonopolet var tidlig ute. Første episode kom i 2015, og nå spiller tre vineksperter inn ukentlige episoder om druer, vindistrikter og andre relevante temaer for kundene.

– Vi hadde et ønske om å snakke om vin i et nytt format. Med podkast kommer vi rett inn i øret på lytteren og får folks oppmerksomhet på en annen måte enn med brosjyrer og korte video­snutter, sier Trond Erling Pettersen, som er varefaglig rådgiver i Vinmonopolet og programleder for podkasten.

Fakta

Bedrifter på podkast:

• Flere norske selskaper lager egne podkaster eller får produsert programmer for seg som en del av sin markeds­føring.

• Blant selskapene og foreningene med egne podkaster er Vinmonopolet, Nordea, Norgesgruppen, Tono, Nordisk Film, Kreftforeningen, Matprat, Reform ressurssenter for menn, Deloitte og Norwegian Crafts.

• I Storbritannia er kommersielle podkaster blitt priset som noen av landets beste.

Kommersielle vinner priser

Cathinka Rondan, prosjektsjef for radio i produksjonsselskapet Rubicon, merker at næringslivets interesse for podkast øker.

I tillegg til selskaper som lager podkast selv, er det mange som bestiller programmer med et tema som er relevant for bedriften. Rubicon har blant annet produsert podkastserien «Krigshelten» om Jan Baalsrud for Nordisk Film i forbindelse med lanseringen av filmen «Den 12. mann».

– I vår begynte vi å få mange flere henvendelser om å lage podkast for selskaper. Det har begynt å gå opp for medie- og reklamebyråer at det ligger en verdi i dette, sier Rondan.

Hun påpeker at to kommersielle podkaster har gjort seg bemerket i Storbritannia: I fjor ble podkasten «Fathers and sons» kåret til årets podkast under British Podcast Awards, og i år vant «The Discovery Adventures» tre priser under samme utdeling.

Førstnevnte ble laget for klesmerket Mr. Porter, mens den andre ble laget på oppdrag for bilmerket Land Rover.

I USA har General Electric gjort stor suksess med sin science fiction-podkast «The Message», som ifølge selskapet er oppe i åtte millioner nedlastinger.

– Blir for mange floskler

Karl-Fredrik Tangen, førstelektor ved Høyskolen Kristiania, mener de kommersielle podkastene bare er et nytt teknologisk skifte i reklamebransjens evige jakt etter oppmerksomhet.

– Næringslivet sliter litt med hvordan de skal reklamere. Folks medievaner forandrer seg, og podkast er en typisk forlokkende kanal for markedsavdelinger som vil henge med i tida, mener han.

Tangen mener kunsten med kommersiell podkastproduksjon er å være troverdig ved å finne balansen mellom hva folk vil ha, hva som må sies og hva som kan sies med troverdighet.

– Drømmen til ethvert selskap er jo uimotsagt selvpromotering. Slike podkaster havner ofte i den samme fella som bilagsaviser som skal promotere en bestemt region. Det blir fort mange floskler og få kritiske spørsmål, og man merker at det er liksom-journalistikk gjort av markeds­føringsfolk og dårlige journalister, sier han.

Tangen mener det ofte er uklart hva som faktisk er målet med å lage slike podkaster.

– Lederpodkasten til konsulentselskapet Deloitte er for eksempel laget av åpenbart flinke folk. Men det intervjuobjektene sier, er ikke til å holde ut. Det blir svada­preget og fungerer kanskje mer som egenmedisin for dem som jobber i Deloitte og de aktuelle selskapene, enn for potensielle nye kunder.

Ikke «løp og kjøp»

Cecilie Staude, høyskolelektor ved Høyskolen BI, er imponert etter å ha lyttet litt til podkastene til Vinmonopolet og Norgesgruppen. Hun sier podkastene er eksempler på at enkelte aktører ser verdien av å finne nye måter å kommunisere på for å nå ut til et annet type publikum.

– Dette er ikke den gammeldagse «løp og kjøp»-annonseringen vi kjenner fra de tradisjonelle mediene, men et nytt virkemiddel som gir rom for mer bredde og lengre spesialisert innhold.

– Hva vet vi om markedsverdien av denne formen for reklame?

– Siden dette er relativt nytt, er det vanskelig å si. Men det er klart at for dem som lykkes, har det en merverdi. Folk har liten tid til overs, og det finnes tusenvis av podkaster, derfor må kvaliteten på innholdet være godt, sier hun.

Den direkte reklamen i selve podkasten er mindre viktig, forklarer hun.

– Den potensielle markedsverdien for Norgesgruppen og Vinmonopolet er ikke å presentere sine produkter direkte. For dem er det sannsynligvis mer interessant å sitte igjen med en oversikt over hvem som er deres mulige nye kunder, sier hun.

– Hva kan denne informasjonen brukes til?

– Statistikk og detaljert informasjon om lytterne gir gode annonsemuligheter for sponsorer og andre samarbeidspartnere. Det kan også brukes i andre sammenhenger, som framtidig produkt­utvikling og markedsføring.

Gjest ved lunsjbordet

Flere av de norske podkastene er velproduserte, ettersom flere selskaper søker hjelp hos profesjonelle.

I 2016 laget Rubicon serien «Idas dagbok» på oppdrag for Kreftforeningen. Den ble nominert til prisen for årets spesialprogram under Prix Radio i 2016, og i år er «Krigshelten» fra Nordisk Film nominert som årets podkast under samme utdeling.

Vinmonopolet har tidligere fått hjelp av lydbyrået Både Og til teknikk, redigering og regi. Nå har de imidlertid kjøpt inn ordentlig utstyr og fått et eget medierom hvor de spiller inn episodene.

– Det skal være som om du som lytter får sitte ved lunsjbordet vårt, der tre eksperter snakker uformelt om et tema, sier Trond Erling Pettersen.

Han forteller at podkasten har en fast lytterbase på i underkant av 2000 personer som laster ned hver episode.

– Hvilken markedsføringsverdi har dette for dere?

– Det er vanskelig å vite. Vi er bundet av alkoholloven og har begrensninger på hva vi kan snakke om. Vi kan og vil ikke være for selgende eller alkoholpositive. Men dette er en fin måte å vise fram fagkunnskapen vår og gi lytterne bedre innsikt i vinens verden.

kultur@klassekampen.no

Lørdag 20. oktober 2018
Nasjonalmuseet burde prioritere «Gjerdeløa» over dyr utenlandsk kunst, mener kritikerne. Men skal et nasjonalmuseum alltid sette den nasjonale kultur­arven først?
Fredag 19. oktober 2018
Nasjonalmuseet har satset tungt på Marianne Heske, mener Nasjonalmuseets direktør og samlingsdirektør. Men nye interne diskusjoner kan de godt ta.
Torsdag 18. oktober 2018
Nasjonalmuseet burde heller kjøpt Marianne Heskes «Gjerdeløa» enn russisk konseptkunst, mener kunstner og kunstkritiker.
Onsdag 17. oktober 2018
To småforlag føler seg ført bak lyset av Kulturrådets innkjøpsordning. – Det føles som om de har rappa bøkene våre, sier forlegger Andreas Høy Knudsen.
Tirsdag 16. oktober 2018
To av tre menn er bekymret for feilaktige anklager om seksuell trakassering etter metoo.
Mandag 15. oktober 2018
Jo Strømgren Kompani styrer mot nedleggelse, og Verdensteatret kan måtte avlyse verdensturné. Snart vil Kulturrådet besegle skjebnen til to av landets fremste kompanier.
Lørdag 13. oktober 2018
Hver tredje unge mann er blitt mer forsiktig med hva han sier og gjør etter metoo, viser ny undersøkelse.
Fredag 12. oktober 2018
Frp-velgere flest er skeptiske til metoo-kampanjen, viser en ny meningsmåling. – Sunt, mener Silje Hjemdal, likestillingspolitisk talsperson i partiet.
Torsdag 11. oktober 2018
Regjeringens forslag om et lavterskeltilbud for saker om seksuell trakassering får stor oppslutning. Men arbeidsgivere frykter for de anklagedes rettssikkerhet.
Onsdag 10. oktober 2018
Mens regjeringen åpner lommeboka for nye museumsbygg, blir drifts­budsjettene kuttet for femte år på rad. Flere kulturbygg må stenge dørene.

Klassekampen benytter informasjons­kapsler (cookies) så vi kan gi deg bedre service, og for å holde styr på om du er logget inn på våre tjenester. Du kan lese mer om vår bruk av informasjons­kapsler her.

Lukk