Onsdag 1. august 2018
VIN PÅ ØRET: En gang i uka lager de tre Vinmonopolet-ansatte Anders Roås Stueland, Anne Enggrav og Trond Erling Pettersen programmer om vinens verden. FOTO: ERIK THALLAUG, VINMONOPOLET
• Kommersielle podkaster gjør suksess • Vinmonopolet er blant selskapene som har kastet seg på bølgen
Bedrifter vil inn i øret ditt
Cathinka Rondan
Cecilie Staude
Flere norske selskaper spiller inn podkast for å nå ut til folket. – Kan gi god oversikt over mulige kunder, sier høyskolelektor Cecilie Staude.

podkast

«I dag skal vi snakke om en litt tynnhuda type som heter cinsault.»

Trond Erling Pettersen introduserer den siste episoden av Vinmonopolets podkast, som denne uka er viet en blå drue. Selskapet er en av mange norske bedrifter som har kastet seg på podkastbølgen.

Banken Nordea, matvarekjeden Norgesgruppen, rettighetsselskapet Tono og filmselskapet Nordisk Film er bare noen av dem som enten lager eller får produsert lydprogrammer som en del av sin markedsføring.

Vinmonopolet var tidlig ute. Første episode kom i 2015, og nå spiller tre vineksperter inn ukentlige episoder om druer, vindistrikter og andre relevante temaer for kundene.

– Vi hadde et ønske om å snakke om vin i et nytt format. Med podkast kommer vi rett inn i øret på lytteren og får folks oppmerksomhet på en annen måte enn med brosjyrer og korte video­snutter, sier Trond Erling Pettersen, som er varefaglig rådgiver i Vinmonopolet og programleder for podkasten.

Fakta

Bedrifter på podkast:

• Flere norske selskaper lager egne podkaster eller får produsert programmer for seg som en del av sin markeds­føring.

• Blant selskapene og foreningene med egne podkaster er Vinmonopolet, Nordea, Norgesgruppen, Tono, Nordisk Film, Kreftforeningen, Matprat, Reform ressurssenter for menn, Deloitte og Norwegian Crafts.

• I Storbritannia er kommersielle podkaster blitt priset som noen av landets beste.

Kommersielle vinner priser

Cathinka Rondan, prosjektsjef for radio i produksjonsselskapet Rubicon, merker at næringslivets interesse for podkast øker.

I tillegg til selskaper som lager podkast selv, er det mange som bestiller programmer med et tema som er relevant for bedriften. Rubicon har blant annet produsert podkastserien «Krigshelten» om Jan Baalsrud for Nordisk Film i forbindelse med lanseringen av filmen «Den 12. mann».

– I vår begynte vi å få mange flere henvendelser om å lage podkast for selskaper. Det har begynt å gå opp for medie- og reklamebyråer at det ligger en verdi i dette, sier Rondan.

Hun påpeker at to kommersielle podkaster har gjort seg bemerket i Storbritannia: I fjor ble podkasten «Fathers and sons» kåret til årets podkast under British Podcast Awards, og i år vant «The Discovery Adventures» tre priser under samme utdeling.

Førstnevnte ble laget for klesmerket Mr. Porter, mens den andre ble laget på oppdrag for bilmerket Land Rover.

I USA har General Electric gjort stor suksess med sin science fiction-podkast «The Message», som ifølge selskapet er oppe i åtte millioner nedlastinger.

– Blir for mange floskler

Karl-Fredrik Tangen, førstelektor ved Høyskolen Kristiania, mener de kommersielle podkastene bare er et nytt teknologisk skifte i reklamebransjens evige jakt etter oppmerksomhet.

– Næringslivet sliter litt med hvordan de skal reklamere. Folks medievaner forandrer seg, og podkast er en typisk forlokkende kanal for markedsavdelinger som vil henge med i tida, mener han.

Tangen mener kunsten med kommersiell podkastproduksjon er å være troverdig ved å finne balansen mellom hva folk vil ha, hva som må sies og hva som kan sies med troverdighet.

– Drømmen til ethvert selskap er jo uimotsagt selvpromotering. Slike podkaster havner ofte i den samme fella som bilagsaviser som skal promotere en bestemt region. Det blir fort mange floskler og få kritiske spørsmål, og man merker at det er liksom-journalistikk gjort av markeds­føringsfolk og dårlige journalister, sier han.

Tangen mener det ofte er uklart hva som faktisk er målet med å lage slike podkaster.

– Lederpodkasten til konsulentselskapet Deloitte er for eksempel laget av åpenbart flinke folk. Men det intervjuobjektene sier, er ikke til å holde ut. Det blir svada­preget og fungerer kanskje mer som egenmedisin for dem som jobber i Deloitte og de aktuelle selskapene, enn for potensielle nye kunder.

Ikke «løp og kjøp»

Cecilie Staude, høyskolelektor ved Høyskolen BI, er imponert etter å ha lyttet litt til podkastene til Vinmonopolet og Norgesgruppen. Hun sier podkastene er eksempler på at enkelte aktører ser verdien av å finne nye måter å kommunisere på for å nå ut til et annet type publikum.

– Dette er ikke den gammeldagse «løp og kjøp»-annonseringen vi kjenner fra de tradisjonelle mediene, men et nytt virkemiddel som gir rom for mer bredde og lengre spesialisert innhold.

– Hva vet vi om markedsverdien av denne formen for reklame?

– Siden dette er relativt nytt, er det vanskelig å si. Men det er klart at for dem som lykkes, har det en merverdi. Folk har liten tid til overs, og det finnes tusenvis av podkaster, derfor må kvaliteten på innholdet være godt, sier hun.

Den direkte reklamen i selve podkasten er mindre viktig, forklarer hun.

– Den potensielle markedsverdien for Norgesgruppen og Vinmonopolet er ikke å presentere sine produkter direkte. For dem er det sannsynligvis mer interessant å sitte igjen med en oversikt over hvem som er deres mulige nye kunder, sier hun.

– Hva kan denne informasjonen brukes til?

– Statistikk og detaljert informasjon om lytterne gir gode annonsemuligheter for sponsorer og andre samarbeidspartnere. Det kan også brukes i andre sammenhenger, som framtidig produkt­utvikling og markedsføring.

Gjest ved lunsjbordet

Flere av de norske podkastene er velproduserte, ettersom flere selskaper søker hjelp hos profesjonelle.

I 2016 laget Rubicon serien «Idas dagbok» på oppdrag for Kreftforeningen. Den ble nominert til prisen for årets spesialprogram under Prix Radio i 2016, og i år er «Krigshelten» fra Nordisk Film nominert som årets podkast under samme utdeling.

Vinmonopolet har tidligere fått hjelp av lydbyrået Både Og til teknikk, redigering og regi. Nå har de imidlertid kjøpt inn ordentlig utstyr og fått et eget medierom hvor de spiller inn episodene.

– Det skal være som om du som lytter får sitte ved lunsjbordet vårt, der tre eksperter snakker uformelt om et tema, sier Trond Erling Pettersen.

Han forteller at podkasten har en fast lytterbase på i underkant av 2000 personer som laster ned hver episode.

– Hvilken markedsføringsverdi har dette for dere?

– Det er vanskelig å vite. Vi er bundet av alkoholloven og har begrensninger på hva vi kan snakke om. Vi kan og vil ikke være for selgende eller alkoholpositive. Men dette er en fin måte å vise fram fagkunnskapen vår og gi lytterne bedre innsikt i vinens verden.

kultur@klassekampen.no

Onsdag 22. august 2018
Uten forvarsel knuser byrådspartiene i Oslo planene for Bjarne Melgaards «dødshus». – Et brudd med vanlige ­demokratiske prosesser, mener Kjetil Trædal Thorsen i Snøhetta.
Tirsdag 21. august 2018
Det hjelper ikke at ekspertene hyller Tangen-samlingen: Motstanderne ber Stortinget sette ned foten for kunst­siloen i Kristiansand.
Mandag 20. august 2018
Nicolai Tangens modernistiske kunstsamling er bredt anerkjent blant eksperter. Men flere stiller spørsmål ved om den kan trekke 150.000 besøkende til Kunstsiloen i Kristiansand.
Lørdag 18. august 2018
Den har vært omtalt som verdens beste samling av nordisk modernisme. Men hva skjuler seg egentlig i kunstsamlingen til Nicolai Tangen?
Fredag 17. august 2018
Flere forskere mener pressen har spekulert for mye i Sandberg-saken. – Spekulasjoner hører hjemme i private samtaler, sier Elisabeth Eide.
Torsdag 16. august 2018
Mari Skurdal er ansatt som Klassekampens nye ansvarlige redaktør. Hun varsler at hun vil løfte utenriks- og kommentar­stoffet i avisa.
Onsdag 15. august 2018
God kjønnsbalanse til tross: Menn diskuterer teknologi og økonomi, mens kvinner diskuterer omsorg, abortlov og metoo under Arendalsuka.
Tirsdag 14. august 2018
Arendalsuka gjenskaper forskjellene i det norske lobby-systemet, ifølge en ny rapport.
Mandag 13. august 2018
Dansk Folkeparti har lansert en egen nettavis. Frp sier de ville gjort det samme om de hadde ressursene.
Lørdag 11. august 2018
På ett år har seks ansatte ved norske kunstutdanninger mistet jobben eller sagt opp etter varsler om seksuell trakassering. Er kunstskolene verst i klassen?

Klassekampen benytter informasjons­kapsler (cookies) så vi kan gi deg bedre service, og for å holde styr på om du er logget inn på våre tjenester. Du kan lese mer om vår bruk av informasjons­kapsler her.

Lukk