Torsdag 14. juni 2018
FORTVILET: Økte bokhandelrabatter innebærer at 700 millioner kroner er blitt flyttet fra forlagene til bokhandlerne, hevder forlegger Arve Juritzen. Selv har han advart mot utviklingen i flere år. FOTO: HELGE MIKALSEN, 8VG/NTB SCANPIX
Det er ingen som lenger later som om bokhandlerkjeder og eierforlag ikke er integrert, sier Arve Juritzen:
Oppgitt over de store
Undersak

– Jobber for ­kundene

Linda Frid Andresen, administrerende direktør i Ark, skriver i en e-post til Klassekampen at de små forlagene får tilgang til store markeder gjennom Ark.

«Dette speiler seg også i våre salgslister i alle kategorier, der vi i mange tilfeller ser at små forlag selger mer enn de store.»

– Er det et problem at Arks og Gyldendals ansatte kan spasere inn til hverandre på Gyldendal-huset?

«Det er riktig at Ark og Gyldendal Norsk Forlag holder til på samme sted, men Arks oppgave er å jobbe for kundene våre, for dem som vil lese bøker. Vi er drevet av å gi dem et bredt og godt tilbud, ikke av hvilke forlag som tilbyr dem. Vi tilbyr i dag flere titler enn noen­sinne, totalt tre millioner. Og alle bøker som blir gitt ut i Norge, er tilgjengelige gjennom Ark», skriver Andresen.

Gunhild Gursli Berg
Frustrasjonen over de store forlagenes markedsmakt vokser. Arve Juritzen og flere andre mindre forleggere opplever at det ikke er likebehandling.

Bøker

– Det er ingen sjenanse lenger. Mens bokhandelkjedene tidligere var litt diskré på vegne av eierforlagene, sitter vi i dag midt i Cappelen Damms lokaler når vi forhandler med Tanum om innsalg av bøker. Det samme gjelder hos Ark – når vi skal selge inn bøker der, skjer det i Gyldendals lokaler, sier Arve Juritzen til Klassekampen, og legger til:

– Bokhandel og forlag er fullstendig integrert i felles drift hos de tre store i dag – det er ingen som gidder å late som noe annet lenger.

Fakta

Vertikal integrasjon:

• Den norske bokbransjen er vertikalt integrert.

• Ark eies av Gyldendal, mens Aschehoug har sikret seg Norli Libris. Cappelen Damm eier Tanum. Det siste tilskuddet kom da Vigmostad & Bjørke kjøpte bokhandlene Haugen bok i 2011 og Akademika i 2014.

• Juritzen forlag er et mellomstort forlag, som i 2016 hadde en omsetning på 24,5 millioner kroner.

• Gursli Berg er et småforlag som i fjor omsatte for 3,6 millioner.

De største blir større

De siste ukene har Klassekampen i flere artikler belyst de store forlagenes kontroll over bokhandlerkjedene og salgskanalene de eier.

I Tanums bokklubber og Tanum Concept, som er rettet mot Coop-butikker, er det titler fra eierforlaget Cappelen Damm som dominerer katalogene. Det samme gjelder i den Cappelen Damm-eide strømmetjenesten Storytel.

I går la Klassekampen fram statistikk som viser at Ark.no, som eies av Gyldendal, profilerer langt flere titler fra eierforlaget enn markeds­andelene skulle tilsi.

Dette til tross for at bok­avtalen svart på hvitt slår fast at forhandlere og leverandør ikke kan diskriminere på bakgrunn av eierskap.

I forrige uke presenterte Forleggerforeningen sin årlige bransjestatistikk. Ikke overraskende viste den at de tre forlagene og deres bokhandelkjeder befestet sin posisjon i markedet.

– Bunnlinja forsvinner

De siste ukene har Klassekampen snakket med sentrale personer i et tosifret antall mindre forlag. De fleste uttrykker den samme frustrasjonen som Juritzen gir uttrykk for. Bare noen få ønsker å bli sitert i avisa.

«Ingen vil komme på kant med de store. Folk er livredde,» sier én.

Arve Juritzen, som har drevet forlaget Juritzen i tolv år, har på sin side ropt varsko om forskjellsbehandling og kartellvirksomhet i bokbransjen mange ganger.

– Jeg har skreket om disse tingene i ti år, uten at noen har brydd seg nevneverdig. Tvert imot er situasjonen blitt verre og verre, sier han.

– Vi har mange bestselgere, men hva hjelper det når bunnlinja vår forsvinner i kravene om stadig større andel til bokkjedene, som altså er våre konkurrerende forlag?

De siste ti årene har grunnrabatten bokhandlene krever for å selge Juritzens bøker, økt fra 43 til 50 prosent, forteller forleggeren. Siden forlaget i tillegg betaler for kjedenes markedsføring av bøkene og for at kjedene skal ta inn bøker i felles bestillinger, er den gjennomsnittlige rabatten kjedene krever på til sammen 55 prosent, ifølge Juritzen.

– Det betyr at rabattene har økt med 12 prosent på bare noen få år. Siden bokbransjen omsetter for drøyt sju milliarder, innebærer økningen at 700 millioner kroner er blitt flyttet fra forlagene til bokhandlerne. For forlag som har sine egne butikker, betyr det ingenting, men alle forstår hva det betyr for dem som ikke eier sine egne salgskanaler. De kan ikke ta igjen pengene i sisteleddet, sier han.

Forskrekket over bransjen

Én av dem som forteller åpent om frustrasjonene i møte med bransjen, er Gunhild Gursli Berg. For seks år siden tok hun sats og takket ja til sluttpakke fra Aschehoug for å starte sitt eget forlag.

Forlaget Gursli Berg gir ut både skjønnlitteratur og sakprosa, kokebøker og strikkebøker, og målet er å drive fram både bestselgere og kvalitetslitteratur.

Som så mange mindre forleggere Klassekampen har snakket med, forteller Berg at marginene er knøttsmå.

– Jeg har drevet fram noen store suksesser, men det har også vært beinhardt. Til tross for mange år i forlagsbransjen er akkurat denne salgsdelen ny for meg. Jeg ser på det med en slags forskrekkelse. Er det virkelig sånn det har vært hele tida? Marginene er bitte små, og vi presses til å gi høyere rabatter enn vi egentlig greier bare for å få boka fram i bokhandelen. Det er et slags nullsumspill, sier hun.

Stiller du på lik linje med de store forlagene i kampen om bokhandelplassen?

– Jeg opplever det ikke sånn. Jeg får ofte bøkene mine kjøpt inn, men jeg innbiller meg at det ville være lettere om jeg jobbet i Gyldendal. Der har de en helt annen tilgang til de som jobber i bokhandelkjedene. De møter hverandre til og med i kantina på Gyldendal-huset. Selv er jeg avhengig av at noen tar tele­fonen når jeg ringer, og det er slett ikke alltid tilfelle, sier Berg.

– Det er som om det er agurker vi selger. Jeg driver ikke forlag for å være en leverandør av agurk, jeg gjør dette for å lage flotte bøker. Så da jobber jeg iherdig for å få møter med bokhandelkjedene, for å vise fram de flotte tingene vi lager. Likevel møtes vi av et system som ser på bøkene som en ladning med agurker, sier forleggeren.

Klassekampen har vært i kontakt med konsernsjef Tom Harald Jenssen i Cappelen Damm, som ikke ønsker å kommentere saken.

astrid.hygen.meyer@klassekampen.no

Lørdag 23. juni 2018
Minst én av fire elever ved St. Sunniva skole går på kulturskolen, mens andelen er 0 ved andre skoler i Oslo. – Vi må ta skeivfordelingen på alvor, sier Anders Rønningen i Norsk kulturskoleråd.
Fredag 22. juni 2018
I bydel Sagene i Oslo går rundt én av fire elever på kultur­skolen. På Stovner er andelen én av tjue.
Torsdag 21. juni 2018
Pedagogikkforsker Kirsten Sivesind mener de nye læreplanene i norsk skole er altfor ­opptatt av å teste elevene.
Onsdag 20. juni 2018
Både Vårt Land og Dagsavisen går trolig på milliontap i årets fordeling av pressestøtten. Nå skal de gjøre seg mindre avhengig av statlige midler.
Tirsdag 19. juni 2018
Opposisjonen på Stortinget er kritiske til at Lovdata tar 12.500 kroner for tilgang til alle høyesterettsdommer på nett. – Vi ber regjeringen utrede hva det vil koste å få tjenesten gratis, sier Jenny Klinge (Sp).
Mandag 18. juni 2018
Litteratur- og ­kulturdelen i engelskfaget skal reduseres. Professor Aud Solbjørg Skulstad frykter at tanken om engelsk som et dannelsesfag er i ferd med å forsvinne.
Lørdag 16. juni 2018
Jakob Weidemann lot seg tydelig begeistre av modernismens helter. I en ny utstilling følger vi hans reise fra prøvende aktmaler til abstraksjonens pioner.
Fredag 15. juni 2018
Skal Høyesteretts avgjørelser være gratis tilgjengelig på nett? Det er kjernen i en konflikt mellom Lovdata og ytringsfrihetsaktivister.
Torsdag 14. juni 2018
Frustrasjonen over de store forlagenes markedsmakt vokser. Arve Juritzen og flere andre mindre forleggere opplever at det ikke er likebehandling.
Onsdag 13. juni 2018
Nesten halvparten av barne- og ungdomsbøkene som løftes fram som nye og populære på Ark.no, kommer fra eierforlaget Gyldendal.

Klassekampen benytter informasjons­kapsler (cookies) så vi kan gi deg bedre service, og for å holde styr på om du er logget inn på våre tjenester. Du kan lese mer om vår bruk av informasjons­kapsler her.

Lukk