Onsdag 13. juni 2018
PROFILERER SINE EGNE: Innenfor enkelte bokgrupper er Gyldendal-forfattere kraftig overrepresentert i nettbokhandelen Ark.no, viser Klassekampens undersøkelser. Bildet er fra en Ark-filial i Oslo. ILLUSTRASJONSFOTO: FREDRIK BJERKNES
Klassekampen har gjennomgått utvalget hos Ark.no og funnet en overrepresentasjon av titler fra Gyldendal:
Mest Gyldendal hos Ark
Undersak

Slik laget vi statistikken

SLIK LAGET VI STATISTIKKEN: Statistikken som legges fram i denne saken, er basert på flere stikkprøver Klassekampen har gjort hos nettbokhandler gjennom en periode på tre uker. På nettsidene Ark.no klikket vi oss inn på kategoriene «barn og ungdom», «krim og spenning», «hobby» og «mat og drikke» og talte forlagsrepresentasjonen for de rundt 65 første titlene. Vi laget tilsvarende statistikk for andelen Cappelen Damm-bøker presentert under «nyheter» i ulike kategorier på Tanum.no. Her fant vi at andelen titler fra eierforlaget i stor grad gjenspeiler faktiske markedsandeler. Norli.no er bygget opp på en annen måte. Der har vi gått gjennom de anbefalte titlene som listes opp i noen få kategorier, i tillegg til forsidas topp-ti-lister. Vi fant heller ingen skjevheter som pekte i retning av en særbehandling av Norli Libris’ eierforlag Aschehoug i dette sortimentet.

Klassekampens stikkprøver viser at Ark.no har en overrepresentasjon av barne- og ungdomsbøker fra eierforlaget Gyldendal. «Markedsandel» angir Gyldendals andel av den totale omsetningen av barne- og ungdomsbøker i norske bokhandler.
Nesten halvparten av barne- og ungdomsbøkene som løftes fram som nye og populære på Ark.no, kommer fra eierforlaget Gyldendal.

Bøker

Om du har planer om å kjøpe ei barnebok til ungene i ferien, og klikker deg inn på nettbokhandelen Ark.no, er det ikke helt usannsynlig at boka du vil velge å legge i handlekurven, er utgitt av bokhandlerkjeden Arks eget eierforlag.

Under fanen «barn og ungdom», der bokhandelen lister opp bøker under overskriften «nytt og populært», bærer nesten halvparten av titlene, 46 prosent, den treformede lille logoen fra forlaget Gyldendal.

Riktignok er Gyldendal en stor utgiver av barnebøker. Superselgeren Jørn Lier Horst og barnebokklassikerne til Roald Dahl er blant melkekuene som bidrar til at forlaget har kapret markedsandeler i barne- og ungdomssegmentet de siste årene.

Likevel – halvparten av markedet har de ikke. Tvert imot viser Forleggerforeningens ferske bransjestatistikk at 25 prosent av barne- og ungdomsbøkene som ble solgt i Norge i fjor, kom fra Gyldendal. Det er Cappelen Damm som er størst på barnelitteratur, med en markedsandel på 43 prosent – men hos Ark.no er bare 32 prosent av barneboktitlene fra Cappelen Damm.

Fakta

Vertikal integrasjon:

• Den norske bokbransjen er vertikalt integrert. De fire største forlagene eier hver sin bokhandlerkjede.

• Ark eies av Gyldendal, mens Aschehoug har sikret seg Norli Libris. Cappelen Damm eier Tanum. Det siste tilskuddet kom da Vigmostad & Bjørke kjøpte bokhandlene Haugen bok i 2011 og Akademika i 2014.

• Gjennom flere artikler har Klassekampen belyst skeivheter i utvalget i salgsleddet basert på eierforlag.

– Varierer gjennom året

Går vi til Arks fremste konkurrent på nett, Tanum.no, og klikker oss inn under fanen «nyheter» i kategorien barn og ungdom, likner utvalget mer på de reelle markedsandelene. Her har Gyldendal 29 prosent av de profilerte titlene.

Til gjengjeld er andelen bøker fra Tanums eierforlag Cappelen Damm høyest her – 40 prosent. Men dette tallet er altså ikke så ulikt den faktiske markedsandelen til Cappelen Damm (43 prosent).

I bokavtalen står det eksplisitt at forhandlere og leverandører «ikke [kan] diskriminere på bakgrunn av eierskap». Men betyr den tydelige overvekten av Gyldendal-titler på Ark.no at eierforlaget favoriserer sine egne forfattere i nettbokhandelen?

Linda Frid Andresen, administrerende direktør i Ark, tilbakeviser dette. Hun skriver i en e-post til Klassekampen at opplistingene under «nytt og populært» er fullstendig algoritmestyrte og dermed helautomatiserte.

«Vi gjør ikke redaksjonelle valg eller prioriteringer av Gyldendal eller andre forlag på disse sidene. De automatiserte listene baseres blant annet på utgivelsesdato og salgsstatistikk. Bøkene og forlagene som vises i ‘nytt og populært’ vil således variere mye gjennom året», skriver Andresen.

– Er det da tilfeldig at det er en stabil og svært tydelig overvekt av Gyldendal-titler gjennom en periode på tre uker?

«Jeg kan forsikre deg om at vi ikke gjør redaksjonelle valg eller prioriteringer av Gyldendal eller andre forlag på disse sidene.»

Taran Bjørnstad, som er leder i foreningen Norske barne- og ungdomsforfattere (NBU), er ikke overbevist.

– Det er viktig at vi følger dette nøye. Her ser vi det som kan være ulempen med at forlagene har en så sterk posisjon i utsalgsstedene de eier selv.

Bjørnstad påpeker at staten finansierer innkjøpsordningen, som skal fungere som en garantist for bredde i litteraturen, men at denne ikke sikrer bredden alene.

– Det er avgjørende at dette følges opp i hele bransjen, også av forlag og bokhandlere. Her må alle jobbe i samme retning, sier NBU-lederen.

Overvekt i flere kategorier

I det som fremdeles er hovedkanalen for salg av litteratur i Norge, den fysiske bokhandelen, er det lite som tyder på at det pågår noen form for særbehandling av eierforlagene.

I arbeidet med denne saken har Klassekampen oppsøkt de tre største filialene til Norli, Ark og Tanum i Oslo, og gjort stikkprøver for å se om vi finner skjevheter i utvalget. Ingen tilsvarende utslag ble funnet.

Av 172 bøker som er utstilt på torg i Arks flaggskipsforretning på Egertorget i Oslo, er for eksempel bare 16 fra Gyldendal – en andel på ni prosent. Ti prosent av hobbybøkene som sto på torg, var fra Gyldendal.

Men hos Ark.no ser utvalget altså annerledes ut. Her peker Gyldendal seg ut med den største andelen titler under «nytt og populært», ikke bare i barne- og ungdomskategorien, men i en rekke andre kategorier Klassekampen har gjennomgått.

I kategorien «krim og spenning» er 42 prosent av titlene fra Gyldendal. Til sammenlikning var Gyldendals markedsandel innen norsk og oversatt skjønnlitteratur på 17 prosent i fjor.

Innen «hobby» og «mat og drikke» finner vi en andel Gyldendal-bøker på 35 prosent, mens forlaget til sammenlikning har en markedsandel for norsk og oversatt sakprosa på 11 prosent.

– Det er prisverdig at det lages statistikk på dette. At noe av dette pågår, er ting som alle på en måte vet, men som ingen helt greier å sette fingeren på, sier Tore Slaatta, leder i Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening.

Han understreker at det er positivt at forlagene ønsker å profilere forfatterne sine. Dersom det skjer gjennom bokhandlerne de selv eier, er det likevel uheldig.

– Andre forlag bør kunne bruke Ark som promoteringskanal på samme måte som Gyldendal. Også nettbokhandlene fungerer som distribusjonskanaler, og må holde seg åpne og nøytrale overfor forlagene, slik bokavtalen fastslår, sier Slaatta.

astrid.hygen.meyer@klassekampen.no

Artikkelen er oppdatert: 13. juni 2018 kl. 09.51
Onsdag 26. september 2018
Papirutgaver inngår i 89 prosent av opplaget til mindre lokalaviser, viser ferske tall. Medie­forening advarer mot å «kutte brutalt» i post­ombæringen.
Mandag 24. september 2018
Arbeiderpartiet støtter Postens ønske om å halvere antall postdager. Men verken partiet eller kulturminister Trine Skei Grande (V) har noen klar løsning for avisene.
Lørdag 22. september 2018
Aviser i Sogn og Fjordane og i nord rammes hardest dersom antall postdager kuttes, viser Klassekampens gjennomgang.
Fredag 21. september 2018
Et ekspertutvalg vil kutte statsstøtten til private høyskoler med færre enn 500 studenter. Nå er flere skoler i ferd med å bli kjøpt opp av Høyskolen Kristiania.
Torsdag 20. september 2018
Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) mener medie­bransjen må forstå at staten ikke kan betale hundrevis av millioner kroner for å få delt ut aviser over hele landet.
Onsdag 19. september 2018
Kulturbyråd Rina Mariann Hansen (Ap) vil opprette en egen pressestøtteordning for Oslo-aviser. – Vi ønsker en bredere offentlighet av hensyn til lokal­demokratiet, sier hun.
Tirsdag 18. september 2018
60 aviser risikerer å gå dukken dersom Stortinget åpner for postomdeling annenhver dag, advarer Landslaget for lokalaviser. – Dette forslaget er helt vanvittig, sier Dagen-redaktør Vebjørn Selbekk.
Mandag 17. september 2018
Filmskaper Deeyah Khan har reist hjem til amerikanske høyreekstremister for å intervjue dem. Hun mener det er en dårlig idé å nekte folk en talerstol.
Lørdag 15. september 2018
Hvor kommer det fra, ønsket om å nekte folk en talerstol? Forskere peker på identitets­politikk, populisme og «hyperfølsomhet» som forklaringer.
Fredag 14. september 2018
Filmparken ber regjeringen oppheve tidligere vedtak om å selge til høystbydende. Dramaserier som «Heimebane» har blåst nytt liv i det nedleggingstruede filmstudioet.

Klassekampen benytter informasjons­kapsler (cookies) så vi kan gi deg bedre service, og for å holde styr på om du er logget inn på våre tjenester. Du kan lese mer om vår bruk av informasjons­kapsler her.

Lukk