Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Svensk forlagssjef advarer mot Bonniers framferd i salgskanalene. – Følg nøye med, oppfordrer han.

Bonnier selger Bonnier

KRITISK: Den svenske forlagssjefen Pelle Andersson, som leder det uavhengige forlaget Ordfront, mener norsk bokbransje bør følge med på Cappelen Damms bruk av egne salgskanaler. I Sverige har Cappelen Damms eiere Bonnier full kontroll over bokmarkedet, og det er en kjent sak at de prioriterer egne titler i salgskanalene, hevder han. FOTO: LARS PEHRSON, SVT/TT/NTB SCANPIX Lars Pehrson/SvD/TT

Svenske Bonnier, som eier halvparten av Cappelen Damm, bruker markedsmakten sin i Sverige til å gjøre seg selv større, sier Pelle Andersson i Ordfront.

Lørdag skreiv Klassekampen at Cappelen Damm bruker sine salgskanaler Tanums bokklubber, Coop-utsalget Tanum Concept og strømmetjenesten Storytel til å satse tungt på bøker fra forlagets egen katalog. Beregningene Klassekampen har gjort, viser at dominansen av titler fra Cappelen Damm er på mellom 75 og 90 prosent i de ulike kanalene.