Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Flere i bransjen reagerer på at Cappelen Damm bruker salgskanalene sine til å fremme bøker fra eget forlag:

Egne bøker i alle kanaler

SJØLBERGA: Klassekampen har undersøkt hvilke titler Cappelen Damm tilbyr i sine salgskanaler, og med unntak av hovedkanalen, bokhandelen Tanum, gjør Cappelen Damm nesten reint bord i samtlige: Tanum Concept (samarbeidet med Coop-kjeden), Tanum bokklubber og den Cappelen Damm-eide strømmetjenesten Storytel. For å illustrere overvekten har vi her sammenstilt Tanums ti-på-topp-liste, Tanum Concepts «Topp 10 pocket», de ti første titlene på Storytel under rubrikken «Vi anbefaler» og de ti siste hovedbøkene i den Tanum-eide bokklubben Bestselgerklubben. I arbeidet med saken har vi også gått dypere inn i tallene og funnet at overvekten av Cappelen Damm-titler i de tre siste kanalene ligger på mellom 75 og 90 prosent. 8Grafikk: Henrik A. Haanes

Det er ikke bare i Coop-butikkene Cappelen Damm prioriterer forlagets egne bøker. Også i Tanums bokklubber og i strømmetjenesten Storytel gjør eierforlaget reint bord.

Onsdag denne uka sendte Bestselgerklubben, som har mottoet «Det beste av det beste», ut et nytt medlemsblad. Forsida levner ingen tvil om verken målgruppe eller litterær sjanger: På fotografiet kan det krysses av for både gyllent kveldslys, en kvinne fotografert bakfra, en bredbremmet hatt og blått hav, sett fra et cruiseskip.