Mandag 14. mai 2018
TEKNISK PROBLEM: Flydriften til luftambulansen er avhengig av det tekniske bakkemannskapet, men mange vil stå uten jobb fra 2019 og vil begynne å søke andre jobber. FOTO: RUNE STOLTZ BERTINUSSEN, NTB SCANPIX
Anbudskonflikt og flytting av arbeidsplasser kan få langvarige følger for akuttberedskap i nord:
Ingen løsning i horisonten
Undersak

– Kunne ikke vite

– Situasjonen som har oppstått, var vanskelig å forutse, sier Øyvind Juell, administrerende direktør i Luftambulansetjenesten Helseforetak.

Som helseminister er Bent Høie (H) den ansvarlige for krisa i luftambulansen, mye misnøyen har likevel blitt rettet mot Juell og kollegene i helseforetaket. De blir kritisert for at de ikke lyttet til råd fra fagforeninger og faginstanser om at virksomhetsoverdragelse måtte være en del av anbudet. Det hadde hindret at Babcock kunne vinne anbud ved å kutte i ansatte lønn – og vilkår.

– Var det en tabbe å ikke stille krav om virksomhetsoverdragelse?

– Nei, det kan være slik at man skal gjøre ting annerledes, men det er slik vi alltid har kjørt anbudene. Krav om virksomhetsoverdragelse ville hindret reell konkurranse, sier Juell.

– Hvorfor det?

– Det blir færre elementer å konkurrere på. Da må anbudsgiver ta med gjeldende tariffavtale når de utformer anbudet og det kan legge begrensninger på hvordan de organiserer driften.

– Lufttransport og Flygerforbundet advarer om at mangel på teknisk personell kan få beredskapen til å klappe sammen. Har dere planlagt hva dere gjør da?

– Vi jobber med planer for tiltak hvis det blir mangel på teknisk mannskap, sier Juell.

KRASJ: Partene i luftambulansekrisa skal møtes, men løsningen er i det blå. Flygerforbundet advarer om at pilot- og teknikermangel vil bety at bered­skapen bryter sammen.

HELSE

Babcock SAA, som har vunnet anbudet på norske luftambulansetjenester, har varslet at de vil forhandle. De tilbyr pilotene i luftambulansen å beholde jobbene sine.

Målet er å få slutt på krisa som har satt ambulanseflyene på bakken i nord.

Norsk Flygerforbund har ennå ikke satt seg inn i detaljene i forslaget, men er klare på at beredskapsproblemene handler om langt mer enn lønn. Dyrekjøpt kompetanse er i ferd med å forsvinne.

13 prosent av pilotene har allerede sluttet, mens mange andre ser etter nye muligheter.

Fakta

Luftambulansekrisa:

• Det er krise i luftambulanstjenesten etter at Babcock Scandinavian Airambulance (BSAA) vant anbudet om å drifte luftambulansene fra Lufttransport.

• BSAA skal ta over luftambulansedriften i 2019, men piloter og fagfolk søker seg vekk. Bare 14 piloter har søkt på 97 stillinger på grunn av dårligere lønn og vilkår.

• Onsdag kveld åpnet Babcock for å forhandle og tilbød pilotene å beholde jobbene sine. Partene har enda ikke møttes.

Trenger folk på bakken

– I tillegg til de pilotene som har sluttet, har 20 av våre medlemmer allerede fått tilbud om jobb i andre flyselskap. Dette er folk med spisskompetanse det er ekstremt vanskelig å erstatte, særlig når man bare kan tilby jobb til sommeren 2019. Forsvinner de, klapper akuttberedskapen sammen, sier Yngve Carlsen, forbundsleder i Norsk Flygerforbund.

Krisa i luftambulansetjenesten oppsto etter at britiskeide Babcock SAA vant anbudet om å drive luftambulanse fra 2019.

Selskapet Lufttransport har drevet tjenesten i 26 år. Babcock vant på pris ved å kutte lønn med mellom 19 og 25 prosent, og ved tilby dårligere pensjon. Krav om virksomhetsoverdragelse ble avslått, som betyr at pilotene ikke er garantert å beholde jobben. Dessuten er tunge vedlikeholdstjenester planlagt flyttet fra Tromsø til Østersund i Sverige. Opptil 35 tekniske stillinger vil rammes.

Selv om alle pilotene skulle velge å bli, er ikke problemene løst. Flydriften er avhengig av det tekniske bakkemannskapet, hvor mange altså vil stå uten jobb fra 2019.

– De vil selvsagt begynne å søke seg bort allerede nå. Tekniske utfordringer vil bli verre, og man risikerer å lamme tjenesten lenge før 2019, sier Carlsen.

Han mener man i tillegg til risiko for sammenbrudd i beredskapen fram mot 2019, må regne med oppstartsproblemer for Babcock i overgangsperioden.

– Å sette seg ved forhandlingsbordet er et skritt i riktig retning, men det løser ikke krisen man har skapt gjennom en katastrofal anbudsprosess, sier Carlsen.

Bekrefter krise

Frank Wilhelmsen, administrerende direktør i Lufttransport, bekrefter at de forutser at bakkemannskap vil slutte.

– Teknikerne har jo fått beskjed om at det ikke er bruk for dem. Hvis ingenting blir gjort, kommer de opplagt til å forsvinne. Det gjelder både dem og annet viktig personell på bakken.

– Kan dere hente inn erstatninger?

– For personell med denne kompetansen er det nær umulig, sier Wilhelmsen, som frykter for beredskapen på lang sikt.

– Vi har tre måneders oppsigelsestid. Ingen får slutte før tida, men hvis nøkkelpersonell sier opp i mai, så står vi på bakken over sommeren.

Både Flygerforbundet og Lufttransport mener anbudet må annulleres.

Svarer Stortinget

Situasjonsbeskrivelsen er dårlig nytt for helseminister Bent Høie (H). I morgen må han overbevise Stortinget om at anbudsbråket ikke ender i totalt havari. Stortinget vil også ta opp Rødts forslag om å annullere hele anbudet og starte en ny prosess hvor vilkårene for de ansatte er fredet.

Helsepolitisk talsperson i SV, Nicholas Wilkinson, varsler tøffe krav fra opposisjonen.

– Det er uakseptabelt at vi risikerer å miste den livsviktige kompetansen til fagarbeiderene både på luft og bakke. Vi forventer at Høie finner en løsning som gjør at vi kan holde på kompetansen fra alle fagarbeiderene. Hvis ikke må avtalen sies opp, sier han.

Blir anbudet annullert, kan staten måtte betale opp imot 350 millioner til Babcock i erstatning, ifølge avisa Dagens Næringsliv.

jos@klassekampen.no

Lørdag 20. oktober 2018
FORTVILELSE: Kjell Ingolf Ropstad «dolket sin egen partileder i ryggen» med abort­utspill i VG, mener sentrale KrF-kilder.
Fredag 19. oktober 2018
MOT: Togtrafikken i nord og vest skal på anbud. Men om Sp og Ap får viljen sin kan det bli full stans i prosessen.
Torsdag 18. oktober 2018
ADVARER: Trusselen om et «uskikkelig» Frp i opposisjon kan ikke bety at Frp skal sitte i regjering til evig tid, sier Knut Arild Hareide. Samtidig advarer han Erna Solberg mot å legge seg opp i KrFs veivalg.
Onsdag 17. oktober 2018
VINN-VINN: Uansett hva KrF velger, vil Frp vinne på det, mener flere i Frp. – Vi er relativt gode på å være i opposisjon, sier Per-Willy Amundsen.
Tirsdag 16. oktober 2018
UT: 260 par har blitt nektet opphold i Norge siden 2017 på grunn av regler mot tvangsekteskap. Også frivillige ekteskap rammes, innrømmer Utlendingsnemnda.
Mandag 15. oktober 2018
OPP: Fra 2016 til 2017 gikk lederlønna i 40 statseide selskaper opp med 6,5 prosent i snitt. Nå tjener lederne i snitt 2,7 millioner kroner i året.
Lørdag 13. oktober 2018
MENNESKEFISKAR: Leiarar for misjonsorganisasjonane Normisjon og Troens Bevis trur KrF vil få mest gjennomslag i eit samarbeid med Ap og Sp.
Fredag 12. oktober 2018
PÅ RANDEN: KrFs veivalg splitter KrF Kvinner. Oddbjørg Minos, som trolig overtar som kvinneleder før partiets skjebnemøte, vil ikke si hvor hun står.
Torsdag 11. oktober 2018
NIX: Kjersti Toppe mener helseminister Bent Høie (H) utviser «forakt for Stortinget» når han trosser et klart flertalls­vedtak fra Stortinget.
Onsdag 10. oktober 2018
BEKYMRET: Vi kommer neppe til å klare å begrense oppvarmingen nok til å unngå alvorlige følger av klimaendringene, mener ledende norske klimaforskere. De ber om radikal politikk.

Klassekampen benytter informasjons­kapsler (cookies) så vi kan gi deg bedre service, og for å holde styr på om du er logget inn på våre tjenester. Du kan lese mer om vår bruk av informasjons­kapsler her.

Lukk