Mandag 7. mai 2018
KREVER TILSYN: 1. mai i fjor gikk det galt ved Samsung sitt verft i Sør-Korea. Bildet er ikke relatert til ulykken og er fra et annet prosjekt ved samme verft.
Arbeiderpartiet peker på oljeministeren: Ap gir Søviknes ansvaret
Hege Haukeland Liadal
REAGERER: Statsråden har ansvar for sikkerheten også når plattformer bygges i Sør-Korea, mener Ap.

Arbeidsliv

Oljepolitisk talsperson Hege Haukeland Liadal (Ap) retter nå pekefingeren mot olje- og energiminister Terje Søviknes, som hun mener har ansvar for sikkerheten selv når norske plattformer bygges utenlands.

Hun reagerer kraftig etter å ha lest mandagens reportasje om Martin Linge-ulykken.

– Et år har gått, og arbeiderne der er redde det vil skje igjen. Hva har statsråden gjort for å sikre bedre HMS? spør Liadal, som mener det er mulig å gi norske myndigheter mer styring på byggeplassene når en operatør bygger utenlands.

Fakta

Oljeulykkene i Korea:

• Onsdag fortalte Klassekampen om en ulykke 1. mai 2017 på et Oljefondet-eid verft i Sør-Korea. Seks omkom og 25 mistet livet på Martin Linge-plattformen, som i påsken ankom Norge. Plattformen er to år forsinket og har sprukket med tolv milliarder kroner.

• Vitner og skadde etter ulykken fortalte om rovdrift på arbeidere og sa de fryktet flere ulykker kan ramme ved verftet der Oljefondet er eier og blant andre Statoil fortsatt bygger.

• En rekke norske plattformer som er bygget i Asia de siste årene har endt med forsinkelser og milliardsmeller, samt alvorlige arbeidsulykker.

Krever norsk sikkerhet

Mandag fortalte Klassekampen historien til fem ofre for og vitner til den tragiske ulykken på dekket til Martin Linge-plattformen ved Samsung-verftet i Sør-Korea.

Seks personer døde og 25 ble skadd. De overlevende fortalte om dårlige arbeidsforhold og mente ulykken var forårsaket av manglende ledelse, stort arbeidspress og rovdrift på løst tilknytta arbeidere med begrenset erfaring. De mente ingenting har endret seg ved verftet og frykter det samme kan skje igjen.

Som Klassekampen meldte onsdag, er Oljefondet fortsatt eier i verftet og norske plattformer bygges fortsatt der. Uholdbart, mener Ap, som vil gi norske myndigheter makt til å tvinge fram bedre sikkerhet ved verftene som fortsetter å levere til det norske oljeeventyret.

– Er det regjeringens jobb å bedre sikkerheten i Sør-Korea?

– Ja. Dette er Norges viktigste næring, og det må være i statsrådens interesse at denne typen oppdrag utføres forsvarlig. Han har et ansvar overfor alle våre utbyggingsprosjekter. HMS er viktig for legitimiteten til næringen. Vi må forlange norsk HMS i Sør-Korea.

– Hvordan? Valg av leverandør er vel opp til selskapet, og det enkelte land har myndighet over egne verft?

– Det er riktig, men Stortinget kan vedta at norsk HMS skal være et krav ved anbud operatørene legger ut. Det vil koste selskapene mer penger, men det vil gi like konkurransevilkår mellom norske og utenlandske verft, og ikke minst bedre sikkerheten. Så kan norske myndigheter overvåke at avtalene følges. Det går an å legge det inn som krav når en Pud (Plan for utbygging og drift, journ.anm.) blir godkjent av norske myndigheter. Vi har foreslått at norske regler skal gjelde i utlandet, men er blitt nedstemt av Frp og Høyre, sier Liadal.

Vil styrke tilsynet

Hun peker på det norske Petroleumstilsynet som en naturlig myndighet til å overvåke at norsk HMS er et kontraktskrav som følges på byggeplasser i andre land.

– Petroleumstilsynet gjør en god jobb, men vi må se om de har nok verktøy til å gripe inn, sier hun.

– Kontraktene til Sør-Korea ble inngått fra 2010 og et par år fram. Minn meg på hvem som satt i regjering da.

– Vi var i regjering, det er riktig. Det var en periode med stor aktivitet, noe som gjorde at kontrakter gikk både til norske og utenlandske verft, sier Liadal, som mener vi nå må lære av det som har gått galt i Asia-prosjektene de siste årene.

– Nå, et år etter den tragiske ulykken på Martin Linge, er det sterkt å lese at ofrene mener det samme kan skje igjen. Det er liten tvil om at et krav om norsk HMS ville gitt bedre sikkerhet ved det verftet, sier Hege Haukeland Liadal.

Olje- og energiminister Terje Søviknes (Frp) har mottatt spørsmålet fra Liadal og skal svare Stortinget i løpet av en uke.

Han vil ikke kommentere saken overfor Klassekampen før den tid, opplyser kommunikasjonsrådgiver i departementet Peder Qvale.

knuto@klassekampen.no

Torsdag 24. mai 2018
SINNE: Alta Frp krever gransking, og fylkeslederen i Finnmark Frp mener helseminister Bent Høie må gå etter luft­ambulansekrisa.
Onsdag 16. mai 2018
SMELL: Opposisjonen rasar mot regjeringas forsvarsbudsjett. Ap seier ja takk til å finne nye fleirtal i Stortinget – på tvers av forliket med regjeringa.
Fredag 11. mai 2018
FEKK RÅD: Alt i 2015 peikte det regjeringsoppnemnte Akuttutvalet på risikoen ved operatørbytte i lufta­mbulansen. Frp-politikar krev at helseministeren ryddar opp.
Tirsdag 8. mai 2018
SISTE SJANSE: I morgen skal stortingsgruppa i Ap ta stilling til Andøya-spørsmålet på nytt. Tilhengerne av flybasen mener den ble lagt ned på tynt fakta­grunnlag.
Mandag 7. mai 2018
REAGERER: Statsråden har ansvar for sikkerheten også når plattformer bygges i Sør-Korea, mener Ap.
Lørdag 28. april 2018
KUTTGUT: FpU-leiaren vil snu Frp i sjukelønssaka. Han trur partiet blir med på kutt.
Fredag 20. april 2018
KARAKTERER: Norge er flinkere til å innføre EU-regler enn EU-landene selv. Kun fire direktiver gjenstår, viser nye tall fra Esa.
Torsdag 19. april 2018
SKODDEHEIMEN: Utanriksopposisjonen på Stortinget vil ha svar om militsane i Syria.
Tirsdag 17. april 2018
FORSLAG: I SV skapar fleirtalet mot omskjering steile frontar. Både i Raudt og Miljøpartiet Dei Grøne kjem forslag om aldersgrense mot omskjering på agendaen i mai.
Mandag 16. april 2018
KRIG: Venstres leder Trine Skei Grande er nå fast medlem i regjeringens sikkerhetsutvalg. Hun lover åpen debatt om nye internasjonale operasjoner i ­Stortinget.

Klassekampen benytter informasjons­kapsler (cookies) så vi kan gi deg bedre service, og for å holde styr på om du er logget inn på våre tjenester. Du kan lese mer om vår bruk av informasjons­kapsler her.

Lukk