- Den danske regjeringen lanserte 1. mars en politikkpakke for å bryte opp gettoområder. Ifølge planen «Ét Danmark uden parallelsamfund» er gettoer områder med høy andel innvandrere, hvor flere er straffedømte enn i andre områder, hvor mange står uten jobb og utdanning og har lav inntekt. Regjeringens plan er omfattende og ambisiøs: I løpet av godt og vel ti år skal gettoene brytes opp for å sikre bedre inkludering og hindre sosial kontroll. 22 konkrete tiltak lanseres for å nå målet, blant annet oppussing og riving i utsatte områder og strengere regler for tildeling av boliger. Det er pisk og gulrot. Men aller mest pisk.
Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Simon Malkenes er alle lærere.
Problemlæreren
Fokus
Etter et par uker som fast vikarlærer i Osloskolen i 2011 hørte jeg det for første gang, fra rektor: «Forskning viser at klassestørrelse ikke har noe å si for læringsutbyttet.» Det var først mange år senere jeg lærte at brorparten av denne forskningen bruker ulike varianter av «framtidig inntekt» som mål på effekt av læring. Utdanningsøkonomer har gjort god butikk av å lage studier som viser at mindre klasser eller færre elever per lærer ikke nødvendigvis har noe å si for studentenes framtidige inntekt, og slik har denne kontraintuitive «sannheten» spredt seg til politikere og diverse håndlangere.