Når eg vil, ser eg han Gullik på Flaten framfyre meg på veg heim ein haustkveld med berrfrost. Han fortalde meg um det mange år seinare. Det var like etter krigen, han hadde vore til honom Gotfred Tveit for å spørja honom til råds, for han Gullik var ein tvilar.
Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Et eget operahus: Med en imponerende arkitektur som effektivt trekkplaster – som også har påvirket musikkens retning.
Å gå på Operaen
EssayJubileum
Det er utrolig nok ti år siden det nye operahuset åpnet i Bjørvika. Vi ser tilbake på en periode med både kunstneriske triumfer og personalkonflikter.
Det var på tide at vi endelig fikk vårt eget operahus. Et hus som var gjenstand for politiske samtaler i en evighet. For det gamle Folketeatret på Youngstorget var på ingen måte egnet til oppgaven, selv om det hadde sjarm. Akustikken var så tørr at verken orkester eller sangere fikk båret ut klangen, scenen var begrenset i størrelse og teknikk, prøveforholdene elendige, kontorene trange og husets håndverkere jobbet i enkle eller provisoriske verksteder.