Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Et eget operahus: Med en imponerende arkitektur som effektivt trekkplaster – som også har påvirket musikkens retning.

Å gå på Operaen

LA BOHÉME I 2012: «Den mest gjennomførte og aktuelle operaforestilling jeg noensinne har sett», skriver Magnus Andersson. Her er Marita Sølbergs Mimì uten hår.FOTO: ERIK BERG Erik Berg

Det er utrolig nok ti år siden det nye operahuset åpnet i Bjørvika. Vi ser tilbake på en periode med både kunstneriske triumfer og personalkonflikter.

Det var på tide at vi endelig fikk vårt eget operahus. Et hus som var gjenstand for politiske samtaler i en evighet. For det gamle Folketeatret på Youngstorget var på ingen måte egnet til oppgaven, selv om det hadde sjarm. Akustikken var så tørr at verken orkester eller sangere fikk båret ut klangen, scenen var begrenset i størrelse og teknikk, prøveforholdene elendige, kontorene trange og husets håndverkere jobbet i enkle eller provisoriske verksteder.