Fredag 2. mars 2018
UROLIG: Petter Stordalen ser ut til å ville skumme fløten av melken, uten å ha vært med på å bygge forfatterskapene opp, mener Kari J. Spjeldnæs i Aschehoug, som denne uka mistet Tom Egeland til Capitana.FOTO: LINE ØRNES SØNDERGAARD
Aschehougs direktør for litteratur Kari J. Spjeldnæs går kraftig ut mot Petter Stordalens bestselgersnapping:
– Stordalen skummer fløten
Undersak

Chris Tvedt går til Gyldendal

Det er stor bevegelse i Forlags-Norge for tida. Samtidig som Petter Stordalen etablerer seg som forlagseier, kommer nyheten om en ny forfatterovergang: En av Cappelen Damms store salgssuksesser i krimsjangeren, Chris Tvedt, går til Gyldendal.

Han følger sin redaktør Harriet Karoliussen, som nylig sluttet i Cappelen Damm.

– Vurderte du Capitana?

– Jeg visste faktisk ikke om dette forlaget da jeg sluttet – jeg tok beslutningen dagen før nyheten om det nye forlaget kom. Og da jeg hadde tatt beslutningen, var det ikke aktuelt å gjøre om på den, sier Tvedt.

Han sier det var et tungt valg å forlate Cappelen Damm, som han har hatt gode år i.

– Jeg får litt skilsmissefølelse av det hele. Det er som å miste svigerfamilien. Men redaktøren er en nøkkelperson i en boks tilblivelse, og jeg orket ikke tanken på å begynne på nytt med en ny redaktør.

Kari Marstein
Tine Kjær
Akkurat nå framstår Petter Stordalen og hans forlagsvenner ganske grådige, mener Aschehoug-direktør Kari J. Spjeldnæs.

Bøker

– Jeg kjenner en stor uro, sier Aschehougs litterære direktør Kari J. Spjeldnæs.

Det er turbulens i Forlags-Norge. Allerede har Gyldendal og Aschehoug mistet to av sine mestselgende krimforfattere, Jørn Lier Horst og Tom Egeland, til hotellmilliardær Petter Stordalens nye forlagsimperium – og flere kan vise seg å være i anmarsj. Onsdag intervjuet Klassekampen flere av landets krimbestselgere og fant åpne dører og avventende, men nysgjerrige forfattere.

I Aschehoug er Spjeldnæs tydelig bekymret. Direktøren utelukker ikke at det vil dukke opp flere overganger i den nærmeste tida.

– Det er ikke noe nytt i at det er bevegelse mellom forlag, men akkurat nå framstår Stordalen og hans forlagsvenner ganske grådige. For vår del gjør dette oss bevisste på hva som er viktig og hva vi vil utvikle.

Capitana er en ny aktør, med mye kapital i ryggen, påpeker Spjeldnæs.

– Og det viser seg at denne nye aktøren først og fremst er ute etter å plukke allerede opparbeidede, gode bestselgerforfatterskap til sin stall. I så måte er Petter Stordalen ute etter å skumme fløten av melken, uten å ha vært med på å ta risikoen og bygge forfatterskapene opp. Det framstår ganske ufint.

Fakta

Stordalens nye forlag:

• For tre uker siden kom nyheten om at Petter Stordalen har slått seg sammen med blant andre krimforfatter Jørn Lier Horst om å gå inn på eiersida i tre nye forlag.

• Stordalens forlagsimperium består av selskapene Capitana, Gloria og Pilar.

• I går ble det også kjent at Kagges kontorsjef Katja Rugaas følger tidligere forlagssjef Anne Gaathaug over til Gloria.

– Forlagene har et ansvar

Så lenge Stordalen har signalisert at han vil forholde seg til bransjens normalkontrakter, med en fastsatt royalty på 20 prosent, er det uvisst hva Stordalen vil kunne tilby forfatterne som de ikke allerede får på de etablerte forlagene, sier Spjeldnæs.

– Jo Nesbø sa til Klassekampen onsdag at han var nysgjerrig på Capitana. Hva ville det bety for Aschehoug å miste en forfatter av Nesbøs kaliber?

– Å miste en forfatter er alltid synd for et forlag, og det sier seg selv at det økonomisk vil smerte mer å miste en forfatter som selger mye.

I internasjonal sammenheng er den norske bokbransjen et unikt system, med særavtaler – momsfritak, fastpris og innkjøpsordning – som sikrer at forlagene kan satse i bredden, påpeker Aschehoug-direktøren.

– På den internasjonale arenaen ser vi fruktene av disse godene: Norske forfattere legges merke til. Men dette forutsetter også at vi har forlag som er villige til å jobbe lenge med forfatterne sine, til å være tålmodige og som vi fortsetter å utgi til tross for at de selger lite over mange år. I denne delen av det norske litterære systemet spiller alle forlagene en viktig rolle, sier Spjeldnæs.

– Vi kan sikkert kritiseres for mye og for å være for store, men det er ingen tvil om at vi ivaretar en bredde i norsk samtidslitteratur. Vi har utgitt prisvinnende bøker og drevet fram bestselgere.

Nye stemmer eller travere

Petter Stordalens inntog i forlagsbransjen er et tegn på at det er vitalitet i norsk forleggeri, mener Gyldendals sjef­redaktør for norsk skjønnlitteratur, Kari Marstein. Spørsmålet er om de nye forlagene først og fremst kommer til å hente etablerte forfatterskap fra andre forlag, eller om de også vil bruke overskuddet fra bestselgerne til å dyrke fram nye forfattere, mener Marstein.

– Det tar lang tid å utvikle et forfatterskap. Det er jo både Tom Egeland og Jørn Lier Horst selv gode eksempler på. Dette er selve kjernevirksomheten i et forlag, og man må alltid ha vilje – og evne – til langsiktig tenkning.

– Kan Stordalens inntog i bransjen rokke ved dagens forlagsmodell, der balansen mellom børs og katedral står sterkt?

– Vel. Siden det er en forutsetning for forlagenes samfunnskontrakt at forholdet mellom børs og katedral er i balanse, både av hensyn til børsen og katedralen, er det avgjørende at alle forlagene som er store nok, tar dette hensynet.

Nå skjerpes greiene

Hos Cappelen Damm møter vi Tine Kjær, direktør for skjønnlitteratur, som er mer forbeholden i sin kritikk.

I 2004 var Kjær med på å starte en norsk avdeling av det svenske Piratforlaget, som ble et kontroversielt tilskudd i Forlags-Norge da de delvis gikk bort fra normalkontraktene og innførte en modell som skulle sikre forfatterne større del av salgsinntektene. Bestselgende forfattere som Anne Holt, Jan Guillou og Liza Marklund var med på oppstarten og forlot sine daværende forlag.

– Historisk sett sitter jeg sånn sett i glasshus og må få lov til å si at jeg ser saken fra begge sider, sier Kjær.

– Jeg ser friskheten i satsingen og tror dette er en konkurransesituasjon vi delvis kan ha godt av. På den andre sida har de etablerte forlagene virkelig vært med på å ta risiko og har satset tungt på disse forfatterne. Da oppleves det ikke bare uproblematisk med disse overgangene.

– Det føles surt, altså?

– Det blir som i idretten når utøvere har vært med på et lag siden juniortida og man gradvis har vært med på å gjøre dem store. Da er det selvsagt surt når spillerne plutselig blir snappet av noen andre.

Stordalens inntog i forlagsbransjen er en påminner om at man ikke skal ta sine forfattere for gitt, mener Kjær.

– Jeg sier som DumDum Boys: Nå skjerpes greiene.

astrid.hygen.meyer@klassekampen.no

Artikkelen er oppdatert: 2. mars 2018 kl. 08.16
Lørdag 23. juni 2018
Minst én av fire elever ved St. Sunniva skole går på kulturskolen, mens andelen er 0 ved andre skoler i Oslo. – Vi må ta skeivfordelingen på alvor, sier Anders Rønningen i Norsk kulturskoleråd.
Fredag 22. juni 2018
I bydel Sagene i Oslo går rundt én av fire elever på kultur­skolen. På Stovner er andelen én av tjue.
Torsdag 21. juni 2018
Pedagogikkforsker Kirsten Sivesind mener de nye læreplanene i norsk skole er altfor ­opptatt av å teste elevene.
Onsdag 20. juni 2018
Både Vårt Land og Dagsavisen går trolig på milliontap i årets fordeling av pressestøtten. Nå skal de gjøre seg mindre avhengig av statlige midler.
Tirsdag 19. juni 2018
Opposisjonen på Stortinget er kritiske til at Lovdata tar 12.500 kroner for tilgang til alle høyesterettsdommer på nett. – Vi ber regjeringen utrede hva det vil koste å få tjenesten gratis, sier Jenny Klinge (Sp).
Mandag 18. juni 2018
Litteratur- og ­kulturdelen i engelskfaget skal reduseres. Professor Aud Solbjørg Skulstad frykter at tanken om engelsk som et dannelsesfag er i ferd med å forsvinne.
Lørdag 16. juni 2018
Jakob Weidemann lot seg tydelig begeistre av modernismens helter. I en ny utstilling følger vi hans reise fra prøvende aktmaler til abstraksjonens pioner.
Fredag 15. juni 2018
Skal Høyesteretts avgjørelser være gratis tilgjengelig på nett? Det er kjernen i en konflikt mellom Lovdata og ytringsfrihetsaktivister.
Torsdag 14. juni 2018
Frustrasjonen over de store forlagenes markedsmakt vokser. Arve Juritzen og flere andre mindre forleggere opplever at det ikke er likebehandling.
Onsdag 13. juni 2018
Nesten halvparten av barne- og ungdomsbøkene som løftes fram som nye og populære på Ark.no, kommer fra eierforlaget Gyldendal.

Klassekampen benytter informasjons­kapsler (cookies) så vi kan gi deg bedre service, og for å holde styr på om du er logget inn på våre tjenester. Du kan lese mer om vår bruk av informasjons­kapsler her.

Lukk