Torsdag 15. februar 2018
ADVARER: Satsingen på bestselgere gjør storforlagene sårbare, sier forlagsveteran Janneken Øverland. FOTO: LINDA BOURNANE ENGELBERTH
Når Jørn Lier Horst starter eget forlag med Petter Stordalen, mister Gyldendal sin store «melkeku»:
– Forlagene er sårbare
Undersak

– Et fotballag uten drakter

Forfatter og litteraturkritiker Espen Søbye er kritisk til at Petter Stordalen nå toger inn i forlagsbransjen. Han viser til at de tre forlagene Pilar, Capitana og Gloria, hvor Stordalen er inne på eiersida, mangler et litterært program.

– Det holder ikke å mene at bokbransjen er kjedelig, traust og bakpå. Du må også ha en idé om litterær kvalitet og et program for forlagsdriften, sier Søbye.

– Hva består et litterært program av?

– Det kan være en idé om at norsk litteratur trenger flere bøker i en bestemt sjanger, at forlaget vil satse på å utenlandsk litteratur som ikke formidles i Norge, eller at de vil satse på romaner som forteller om den norske virkeligheten.

Dette finner han lite av hos Stordalen.

– Å lansere et forlag uten et litterært program, er som å se et fotballag uten drakter. Det ser ut som de skal satse på underholdningslitteratur, og det kommer de sikkert til å gjøre bra, men det vil kun bidra til ytterligere kommersialisering av norsk bokbransje.

Cecilie Naper
William Nygaard
Jakten på bestselgerforfattere gjør forlagene likere hverandre, mener forlagsveteran Janneken Øverland.

bøker

Det vakte oppsikt i Bok-Norge da det i helga ble kjent at forretningsmannen og hotellkongen Petter Stordalen har gått i kompaniskap med krim- og barnebokforfatter Jørn Lier Horst. Sammen eier de det nystartede forlaget Capitana, som primært skal gi ut krim- og spenningsbøker.

«Det er ikke til å legge skjul på at som eier så vil jeg kunne hente ut mer av bok-kronen enn det normalkontrakten gir rom for», uttalte Horst til Dagens Næringsliv.

Horsts farvel med forlagsgiganten Gyldendal viser at forlag som satser på bestselgende forfattere, er sårbare, mener Janneken Øverland, som i mange år ledet Gyldendals avdeling for oversatt skjønnlitteratur.

Øverland er også kritiker i Klassekampens bokmagasin.

– Det er ikke plass til så mange bestselgere i det norske bokmarkedet. Horst er en liten bedrift i seg selv og ganske unik i norsk bokbransje. Og det er nok også bakgrunnen for at han har tatt et så drastisk steg ut i en helt ny virkelighet, sier Øverland.

– Samtidig må vi ikke glemme at posisjonen han etter hvert har opparbeidet seg, er blitt til med forlagets hjelp.

Jakten på bestselgere har også gjort de norske forlagene likere hverandre, mener Øverland.

– Når kjente forfattere som Jo Nesbø og Jørn Lier Horst gir ut bøker, får det direkte konsekvenser for forlagenes økonomi. Det betyr at alle som driver forlag, gjerne ønsker slike forfattere i stallen.

Fakta

Stordalens forlag:

• I forrige uke ble det kjent at forretningsmannen Petter Stordalen har gått inn i forlagsbransjen.

• Han står bak tre nystartede forlag, Pilar, Capitana og Gloria.

• Forfatteren Jørn Lier Horst har brutt med forlaget Gyldendal og eier nå 25 prosent av Capitana, som skal gi ut krim- og spenningslitteratur.

• Bransjeprofilen Anne Gaat­haug har forlatt Kagge forlag og er inne på eiersida i forlaget Gloria.

At Horst har vært en sentral del av Gyldendals økonomi, er det liten tvil om. Ifølge Dagens Næringsliv sto han i 2016 alene for rundt 50 prosent av forlagets omsetning innen kategorien skjønnlitteratur for barn og voksne.

Kjøpsmannskultur

Også på lista over de mest solgte barnebøkene i januar 2018 gjør Horst storeslem. Her står den produktive forfatteren bak elleve av de 15 mest solgte titlene.

Førsteamanuensis Cecilie Naper har forsket på bokbransjen i mange år. Hun ser på det Stordalens forlagssatsing som en naturlig konsekvens av den liberaliseringen som har foregått i Bok-Norge de siste 13 årene.

– De siste årene har det kommet inn aktører som bare tenker kroner og øre. Denne utviklingen skjøt fart i 2005, da oppmykningen av bransjeavtalen førte til en klassisk kjøpmannskultur i bokbransjen.

Naper nevner forhold som at bokhandlene ikke lenger forplikter seg til å ta inn et visst antall bøker, og at forlagene innvilger store og individuelle rabatter til bokhandelkjedene.

– Dette er en kultur som heier fram bestselgere.

Det er også i lys av den nye kjøpmannskulturen i bokbransjen at vi må forstå at en bestselgerforfatter som Jørn Lier Horst velger å bryte med sitt gamle forlag, mener Naper.

– Forfatterne har lenge vært solidariske, men når de ser at rammene rundt dem i større grad vektlegger økonomiske forhold, er det ikke overraskende at de gjør det samme.

Røkke møtte veggen

Stordalen er ikke første finanskjendis som har snust på norsk bokbransje. På 1990-tallet forsøkte Kjell Inge Røkke og Bjørn Rune Gjelsten seg på et samarbeid med bokhandlerkjeden Libris. Det ble en relativt kortvarig affære, og Røkke uttalte siden at «i bokverdenen møtte vi karteller og holdninger til bokdistribusjon som ble en effektiv sperre for våre effektiviseringsforslag».

William Nygaard, tidligere forlagssjef i Aschehoug, synes det er positivt at nye aktører melder seg i Bok-Norge.

– Det viser at det norske bok- og forlagsfaget er vitalt. Så får vi håpe at Stordalen tenker langsiktig, sier han.

– Viser ikke Horsts brudd med Gyldendal at det kan være risikabelt å satse så mye på en enkeltforfatter?

– Ingen såkalte bestselgerforlag overlever. Det er bredden som rekrutterer de kommersielle spissene, noe som er et langsiktig arbeid. Å satse på en enkelt-forfatter er kortsiktig forleggeri, og det forstår aktørene, sier Nygaard.

dageivindl@klassekampen.no

Lørdag 19. mai 2018
Det er ikke bare i Coop-butikkene Cappelen Damm prioriterer forlagets egne bøker. Også i Tanums bokklubber og i strømmetjenesten Storytel gjør eierforlaget reint bord.
Fredag 18. mai 2018
Minst fire norske antikvariater har lagt ned siden 2015, og stadig flere driver bare på nett. I bransjen er de uenige om det er fare på ferde.
Onsdag 16. mai 2018
Strømmetjenesten Spotify straffer artister med slett moral. – Skremmende ny makt og myndighet, sier musikkprofessor.
Tirsdag 15. mai 2018
Norsk Komponistforening tar grep og åpner for at eksterne kan sitte i ­stipendkomiteen til Statens kunstnerstipend.
Mandag 14. mai 2018
Kunstneren Jacqueline de Jong var med på å skape slagordene som ble brukt under studentopprøret i 1968. Nå er hun aktuell med utstilling i Oslo.
Lørdag 12. mai 2018
Norske elever vil få en fattigere undervisning hvis kommunene må betale for strømming av film og musikk på skolene, sier KS.
Fredag 11. mai 2018
Universitetets­rektor Svein Stølen, er kritisk til å skille ut universitetene fra staten. – Jeg har ingen tro på at foretaksmodellen vil gjøre oss mer selvstendige, sier han.
Onsdag 9. mai 2018
Dersom Dagbladet kommer inn i pressestøtteordningen, kan avisa komme til å stikke av med 33 millioner kroner av den samlede potten.
Tirsdag 8. mai 2018
I dag avgjør Stortinget om man fritt skal kunne strømme film og musikk i norske klasserom. Kunstnerne frykter et tap på minst 20 millioner kroner.
Mandag 7. mai 2018
En ny åndsverklov er rett rundt hjørnet. Men kunstnerorganisasjoner frykter den snarere enn å styrke kunstneres mulighet til inntjening, vil svekke deres forhandlingsposisjon.

Klassekampen benytter informasjons­kapsler (cookies) så vi kan gi deg bedre service, og for å holde styr på om du er logget inn på våre tjenester. Du kan lese mer om vår bruk av informasjons­kapsler her.

Lukk