Klassekampen.no
Mandag 5. februar 2018
Poetisk rom for dobbel bunn

ALBUM

Hanne Kolstø

«Fare»

Jansen Plateproduksjon

HHHHJI

«Fare» er Hanne Kolstøs syvende studioalbum siden «Riot Break» i 2011. Sammen med den faste samarbeidspartneren Øyvind Røsrud Gundersen har hun hele veien levert moderne, lett kunstneriske popplater av solid kvalitet. «Fest blikket» fra 2016 markerte en vellykket overgang fra engelsk til norsk tekst på sykkylvendialekt.

Kolstø og Gundersen er begge produsenter, og står for blant annet sang, gitarer, keyboards, perkusjon og programmering. Rundt dette finner vi denne gangen ti musikere som er med på å sette sitt preg på utgivelsen. Instrumenteringen og arrangementene omfatter både piano, bassklarinett, harpe og saxofoner, uten at albumet noen gang føles overlesset.

En smart balansegang, som Kolstø etter hvert har finpusset til fingerspissene.

Den litt minimalistiske estetikken kler musikken godt. Samtidig speiler den også tekstuniverset til Kolstø. Hun skriver nedstrippet, men samtidig pregnant poplyrikk, som gir lytteren anledning til meddiktning. Et tilbakevendende tema denne gang er «rom». Både fysiske rom og rommene inni oss, men også de rom man trenger rundt seg for å vokse som menneske.

Hanne Kolstø er i det hele tatt bra på å sette ord i spill. «Fare» har en åpenbar dobbel betydning, mens låttittelen «E vi åleine» også kan leses som «evig alene». Alt vi ser / alt vi he / E nåke som vi skal gå i frå, slår åpningssporet fast, mens avsluttende «Gøyme og leite» byr på omkvedet Det går ikkje over / Det blir ikkje betre.

Likevel føles ikke dette som noen pessimistisk plate. Bare realistiske betraktninger over de begrensninger, lengsler og vilkår vi alle lever under.

På sitt beste har «Fare» dikt-aktige kvaliteter: Ej he begynt å svare annleis / Når du snakka / Snur ej ryggen til, heter det i tittellåten. Et annet sted lyser en tro og en tross: Ej skal finne dej att / I det mørkaste faret / Sjølv den djupaste natt / Skal ikkje vare. Samtidig er dette også ung, voksen og personlig popmusikk anno 2018. Med fengende musikalske tema, der musikken gjerne følger melodilinjene i vokalen.

Noen steder får vi nesten glam-aktige elektropop-hooks, andre ganger er det detaljene bakover i miksen som imponerer. Til sammen er det med på å gjøre «Fare» til en slitesterk plate, som kommer til å tåle mange gjennomlyttinger.

musikk@klassekampen.no

Artikkelen er oppdatert: 7. februar 2018 kl. 08.39

Klassekampen benytter informasjons­kapsler (cookies) så vi kan gi deg bedre service, og for å holde styr på om du er logget inn på våre tjenester. Du kan lese mer om vår bruk av informasjons­kapsler her.

Lukk