Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Kva om? Jenny Erpenbeck skriv i ei prangande romanform, men er historisk finstilt nok til å ikkje fortape seg i fantasi.

Gnagande lagnadar

EKSPERIMENTVILLIG: Jenny Erpenbeck tek livet av hovudpersonen sin fem gongar. Foto: Katharina Behling

To steg fram og eitt attende. Optimistane blant oss vil kanskje rekne dette for å vere ei lovmessigheit: Historia skrid fram, ikkje utan tilbakeslag, men i positiv lei i det lange løp. Jenny Erpenbeck tek livet av hovudpersonen sin fem gongar i «Alle dagers ende», og kan såleis ikkje seiast å høyre til dei mest lettliva og framstegstruande forfattarane. Stemninga i romanen ligg ein stad mellom dyster og melankolsk, og plasserer Erpenbeck mellom Franz Kafka og W. G. Sebald i den tyskspråklege litteraturen. Men Erpenbeck gjenopplivar også hovudpersonen sin fire gongar, og lèt såleis historia halte seg vidare gjennom heile 1900-talet – frå Galicia i 1902 til Berlin etter Murens fall.