Klassekampen.no
Mandag 18. desember 2017
Fem på nye eventyr: Margit, Sina og Helga Myhr, Tonje og Silje Risdal Liahagen. Foto: Heilo
Som på oppvekstens juletrefest: Fin sløyfe rundt julesangene fra Hallingdal.
Tradisjon og framtid

Album

Kvedarkvintetten

«Julesong»

Heilo/Musikkoperatørene

Kvedarkvintetten består av to sett søsken – Margit, Sina og Helga Myhr, og Tonje og Silje Risdal Liahagen. Fem unge musikere, som i tillegg til å synge også trakterer flere folkemusikkinstrumenter. Historien til Kvedarkvintetten starter på ungdomshuset Hugnadheim på Torpå i Hallingdal. Gunnlaug Lien Myhr, moren til tre av sangerne, arrangerte kvedarkvelder, og Kvedarkvintetten sprang ut av barnegruppa. Tredje juledag hvert år arrangeres også en juletrefest på ungdomshuset, der barn framfører julesanger i hallingdalstradisjonen for foreldrene sine. Kvedartradisjonen i bygda har på den måten fått prege små barnehjerter, og musikalsk tilhørighet er blitt en del av ryggraden til unge folk.

Gunnlaug Lien Myhr er også en av Norges fremste folkesangere, og arrangerte i starten melodiene for kvintetten. Alle som har vært noen år i folkemusikkmiljøet vil uten videre se lenken Kvedarkvintetten dermed har til trioen Tiriltunga, som Lien Myhr var med å danne på første halvdel av 1980-tallet. De var en gruppe som den gangen etablerte seg med en klang, og en måte å arrangere folkemusikk på, som ble et forbilde for mange andre som kom etter. Trestemt, og gjerne et instrument med i samspillet. Musikken var nyskapende, men bygd på solid innsikt i de eldste formene. Samme prinsipper som Kvedarkvintetten spiller etter i dag.

«Julesong» er gruppas andre plate, og de har med seg gjestemusikere på kontrabass, gitarinstrumenter og perkusjon. I tillegg er Frida Ånnevik med som produsent, medarrangør og komponist.

Klangen av Kvedarkvintetten er som en iskald kveld ute med lett snø i luften. Lydene er klare og friske. Ofte er stemningen sakral, noen ganger bare melankolsk. Enkelte ganger gir melodiene meg også en følelse av at de setter seg innendørs. Da forandrer stemningen seg og lyden av dem blir muntrere.

Kvedarkvintetten er en folkemusikkgruppe som først og fremst arrangerer tradisjonelle låter. De tar tak i musikk som er blitt til over tid, komponert av folk som en gang i tiden sang sine sanger og spilte sine slåtter til dem rundt seg. Musikken er blitt videreført gjennom generasjonene, men identiteten særlig til melodikilden hviskes ofte ut med tiden, og på den måten lever folk videre anonymt. Og vi kan i dag bare tenke oss hvem de kan ha vært i konturene av det vi lytter til. Jeg synes det er noe grunnleggende vakkert med akkurat det.

Dette er historie som gir identitet med musikken i seg selv, uten at lytteren av den grunn trenger bruksanvisning. Først og fremst dreier det seg om å bruke tid på små detaljer og stemninger som litt beskjedent kan skjule seg bak en brautende utålmodighet. Men det er i grunn opp til deg. Musikken er ikke vanskelig å forstå, den treffer en nerve uansett hva du har lyttet til fra før. Og kvalitetene til Kvedarkvintetten er høye uansett sjanger.

«Julesong» henter noe av materialet sitt fra nedtegnelsene som finnes i boka «Folkesong i Hallingdal» (utgitt av Gunnlaug Lien Myhr, som også er folkemusikksamler), ved siden av sanger som ble framført på Hugnadheim på Torpo, lik formen de lærte som barn. Men Kvedarkvintettens medlemmer er ikke lengre barn. De har funnet sine egne musikalske veier, selv om det er mulig å se Tiriltunga som en inspirasjon.

Med solid fotfeste i tradisjonen og opplagt respekt for det eldste, har de funnet fram til noen originale og fine tolkninger av et delvis ukjent materiale, i tillegg til et par nyskrevne julesanger.

De synger så fint, hardingfelespillet til Helga Myhr har brodd og originalitet, koblingen av julelåter har et variert og forfriskende preg, gjesteartistene er i form og har øyekontakt både med kvintetten og tradisjonen. Høydepunktet for min del er «Maria», der Kvedarkvintetten a cappella får ned pulsslagene mine.

Men jeg er også begeistret for de mer utarbeida melodiene, for eksempel «Se i mørket» skrevet av Frida Ånnevik over en tradisjonell melodi. Her viser medmusikerne seg fram som helt spesielt velklingende spillevenner av kvintetten.

musikk@klassekampen.no

Artikkelen er oppdatert: 20. desember 2017 kl. 13.24
Mandag 11. juni 2018
AlbumKaada«Closing Statements»Mirakel RecordingsHHHHHIHilde Marie Holsen«Lazuli»Hubro/Musikkoperatørene
Mandag 11. juni 2018
AlbumC.P.E. Bach«Cello Concertos»Jean-Guihen Queyras (cello), Ensemble Resonanz, Riccardo Minasi (dirigent)Harmonia Mundi/NaxosCarl Philipp...
Mandag 11. juni 2018
AlbumDaniel Lozakovich«J.S. Bach: Violin Concertos Nos. 1 & 2, Partita No. 2 in D Minor»Kammerorchester des Symphonieorchesters des Bayerischen RundfunksDeutsche...
Mandag 11. juni 2018
AlbumLykke Li«So Sad So Sexy»LL Recordings/RCA/Sony MusicHHHJIIEn tittel som «So Sad So Sexy» kan lett gi noen føringer for...
Mandag 11. juni 2018
ALBUMBjørn Marius Hegge Trio«Assosiasjoner»Particular RecordingsHHHHHIEn av fjorårets mest gledelige jazzoverraskelser var «Vi...
Mandag 11. juni 2018
ALBUMEmilie Nicolas«Tranquile Emile»Mouchiouse Music/WarnerHHHHHIAlle hjerter gleder seg når Emilie Nicolas er tilbake, fire år...
Mandag 11. juni 2018
AlbumFatoumata Diawara«Fenfo»Montuno/Wagram MusicHHHHHJDet har gått hele syv år fra maliske, nå Paris-bosatte Fatoumata Diawara...
Mandag 28. mai 2018
AlbumVidar Schanche«Awakening»Bekk RecordsHHHHHIDen Stavangerbaserte gitaristen Vidar Schanche imponerer på denne konsertplaten,...

Klassekampen benytter informasjons­kapsler (cookies) så vi kan gi deg bedre service, og for å holde styr på om du er logget inn på våre tjenester. Du kan lese mer om vår bruk av informasjons­kapsler her.

Lukk