Klassekampen.no
Mandag 11. desember 2017
Bandleder: På Voss får Hegdal med seg Eivind Lønning (trompet), Mattias Ståhl (vibrafon), Nils Olav Johansen (gitar, banjo), Ole Morten Vågan (kontrabass), Jon Fält (trommer) og Tor Breivik (lyddesign). Foto: Thor egeil Leirtrø
Klar for ballongferd
Eirik Hegdals «Musical Balloon» er bestillingsverket til Vossa Jazz 2018.

Eirik Hegdal

Saksofonist,

komponist

Urframføring

«Spennende bookingarbeid» skrev vår skribent Chris Monsen før fjorårets Vossa Jazz. Hva er ditt forhold til festivalen?

– Min første Vossa Jazz var i 1996. Da gjorde vi vår første festivaljobb med bandet Dingobats, et band fra studietida på jazzlinja i Trondheim. Etter det har jeg vært med i bestillingsverkene til Erlend Skomsvoll og Mats Eilertsen, samt flere konserter med Trondheim Jazzorkester.

Du skal skrive bestillingsverket til Vossa Jazz 2018. På overordnet basis, i hvilken grad spiller spesifikk festivalhistorie, geografi og slikt inn i jobben med slike oppdrag?

– Det er vel med en smule ærefrykt man tar fatt på et slikt oppdrag, med tanke på alle de fantastiske verkene som vi har fått høre fra Vossa Jazz opp gjennom tidene. Utover det så er vel det overordnede målet å skape musikk og rammer som inspirerer musi kerne til å bli den beste versjonen av seg selv. Jeg kjenner jo disse musikerne godt, så jeg lar meg lett inspirere av deres enorme palett når jeg sitter og komponerer.

For å være mer konkret: Hvilke tanker har du nå om bestillingsverket?

– Tittelen på verket, «Musical Balloon», gir rom for mange retninger. Ballongen kan trekke både hit og dit, både i melodiske/harmoniske og mer abstrakte utfarter, med ensembleklangen som det samlende. Rent kompositorisk henter jeg inspirasjon fra mange hold, men jeg strammer og samler uttrykket for hver uke som går.

Den høye anseelsen/kvaliteten/produktiviteten til norsk jazz handler kanskje litt om at det offentlige satser på utøvere og arrangører. Om du skal si noe generelt om rammevilkårene til norske jazzmusikere, hva blir det?

– Vi er heldige her på berget, men jeg vil vel ikke skryte av den retningen kulturpolitikken tar nå. Vi trenger bredde i kultur. Alt fokuset på spissing og tilnærming av næringsmodeller er ikke bare bra for utvikling av kultur. Den nylige saken rundt stipendordningene er heller ikke noe bra signal fra kulturministerens side. Men det er et godt system som ligger til grunn her, med flinke folk i riktige stillinger.

Hvor lytter du helst til musikk og hvor handler du musikk?

– Jeg lytter mest når jeg er på vei fra et sted til et annet. Til fots, i buss, på tog og fly. Handler oftest plater når jeg er på reise.

Hva slags framtid har albumformatet?

– Det er vel ikke mange av de yngste som er vant til albumformatet, så det spørs om det dør en naturlig død. Men de bør få erfare hva de går glipp av, før det forsvinner.

Hva er den neste konserten du skal få med deg?

– Plateslippet til bandet Dog & Sky, kommende fredag på Verkstedhallen & Lobbyen. Poeten og sangeren Matt Burt skriver fantastiske tekster.

Hvilken ny artist vil du skryte litt av?

– Jeg har en liten stilling på jazzlinja i Trondheim, og blir regelmessig inspirert av studentene her. Jeg kunne ikke vært foruten dette påfyllet! Mitt skryt går til nysgjerrige artister.

olavo@klassekampen.no

Artikkelen er oppdatert: 19. desember 2017 kl. 09.10
Mandag 18. desember 2017
AlbumBig Sean & Metro Boomin«Double or Nothing»G.O.O.D. Music/Island/UniversalHHHHJIFornøyelig slipp fra USAs kanskje aller...
Mandag 18. desember 2017
Southern SoulRobert Finley har en stemmeprakt som gjør at folk bare må holde stilt og følge med. Mitt første møte med musikken til denne for meg ukjente artisten, var via en såkalt pre-cd på bilstereoen. Åpningskuttet «Get...
Mandag 18. desember 2017
Rundt forrige århundreskifte gikk en flokk sauer seg vill i Seljord. Vi dro hjem til Annbjørg Lien for å nøste opp den merkverdige musikalske sommerfugleffekten hendelsen utløste.
Mandag 18. desember 2017
GjestespillEn av få «julesanger» som setter meg i rett stemning er «Driving Home for Christmas». Chris Reas tekstlinjer tar tak, for man blir litt bløt sånn like oppunder jul. Men...
Mandag 18. desember 2017
Etter over 20 år i gamet er tiden kommet for solokonsert.
Mandag 18. desember 2017
Europas ledende jazzselskap er mer enn norsk musikk, men det var her det begynte for alvor.
Mandag 18. desember 2017
«American Epic» er årets reutgivelse, og markerer kanskje også slutten på en epoke som mye av den samme roots-musikken var med på å starte.
Mandag 18. desember 2017
Julestemning er noe annet. Her handler det om mystikken og forundringen: Messiaen og hans «Tjue blikk på ­Jesusbarnet».

Klassekampen benytter informasjons­kapsler (cookies) så vi kan gi deg bedre service, og for å holde styr på om du er logget inn på våre tjenester. Du kan lese mer om vår bruk av informasjons­kapsler her.

Lukk