Klassekampen.no
Mandag 11. desember 2017
Nisbeth: Født 1987, i Uppsala. Foto: Nikolaj Lund
Skjønnhet som fenger

Album

Ellen Nisbeth /

Bengt Forsberg

«Let Beauty Awake»

Verk av Ralph Vaughan Williams, Rebecca Clarke og Benjamin Britten

BIS/Naxos

Den svenske bratsjisten Ellen Nisbeth må vel sies å være et norsk anliggende. Ikke bare har hun spilt med flere norske orkestre og på norske klassiske festivaler, men hun har studert ved Norges musikkhøgskole, og hun underviser ved Universitetet i Stavanger.

Til sin siste plate har hun valgt vanskelig repertoar. Jeg snakker ikke om at det er britisk musikk som står i fokus, og at undertegnede ikke har knekt koden for hvordan man lytter til Ralph Vaughan Williams og Benjamin Britten. Jeg mener at den første skriver skjønn musikk uten innhold, og jeg har ikke helt forstått det grunnleggende narrativet i Brittens fritonalitet. Men enda vanskeligere er repertoarvalget fordi Nisbeth har plukket ut kortere karakterstykker som kan høres enkle ut på overflaten.

Nisbeth viser seg imidlertid som en helt fabelaktig og fleksibel musiker, og jeg glemmer nesten at hun spiller bratsj når jeg lytter til platen. Greia med alle instrumenter er at det utvikles en egen idiomatikk, og hos middelmådige musikere klinger det meste noenlunde likt. Ikke sånn hos Nisbeth.

Det begynner med sangen «The Vagabond», som er en av Nisbeths egne transkripsjoner av Vaughan Williams’ sangsyklus «Songs of Travel». På sin bratsj snakkesynger hun først marsjmusikken som tegner vandrerens reise. Så kommer en mer syngende og ettertenksom frase. Slike små kontraster gjør musikken levende, og Nisbeth finner en god mellomgrunn der hun verken faller for sangerens fristelse – å tegne alt som sammenhengende fraser – eller for instrumentalistens fristelse – å hakke det opp i retoriske elementer.

Sangene til Vaughan Williams er en gjennomgående rød tråd, skutt inn mellom de andre verkene. Og den fleksibiliteten er gjennomgående. Det blir tydelig i ytterligere en transkripsjon, denne gang av Brittens Tredje suite for cello. Det begynner med hviskende pizzicato som gjentas på samme tone, og som går i dialog med en introvert meditasjon over en stillferdig melodi. Dette er vakkert, sånn at det griper fatt i kroppen.

Verket har også den rytmiske spensten til en marsj, en flerstemt fuge som burde være umulig å spille for en stryker, og mye annet som Nisbeth former med sin levende klangfantasi.

Vi får også stifte bekjentskap med Rebecca Clarkes Sonate for bratsj og piano (1919), et verk som er i et større format og langt mer dramatisk, og som står i en spagat mellom modernistisk tonalitetsoppløsning og eldre former og klanger.

Nisbeth har med seg Bengt Forsberg ved klaveret. I tillegg til å inneha en interesse for uvanlig og glemt musikk, er han en meget innfallsrik og karaktersterk pianist. Han passer dermed som hånd i hanske til Nisbeths fengende tilnærming.

musikk@klassekampen.no

Artikkelen er oppdatert: 19. desember 2017 kl. 09.14
Mandag 11. juni 2018
AlbumKaada«Closing Statements»Mirakel RecordingsHHHHHIHilde Marie Holsen«Lazuli»Hubro/Musikkoperatørene
Mandag 11. juni 2018
AlbumC.P.E. Bach«Cello Concertos»Jean-Guihen Queyras (cello), Ensemble Resonanz, Riccardo Minasi (dirigent)Harmonia Mundi/NaxosCarl Philipp...
Mandag 11. juni 2018
AlbumDaniel Lozakovich«J.S. Bach: Violin Concertos Nos. 1 & 2, Partita No. 2 in D Minor»Kammerorchester des Symphonieorchesters des Bayerischen RundfunksDeutsche...
Mandag 11. juni 2018
AlbumLykke Li«So Sad So Sexy»LL Recordings/RCA/Sony MusicHHHJIIEn tittel som «So Sad So Sexy» kan lett gi noen føringer for...
Mandag 11. juni 2018
ALBUMBjørn Marius Hegge Trio«Assosiasjoner»Particular RecordingsHHHHHIEn av fjorårets mest gledelige jazzoverraskelser var «Vi...
Mandag 11. juni 2018
ALBUMEmilie Nicolas«Tranquile Emile»Mouchiouse Music/WarnerHHHHHIAlle hjerter gleder seg når Emilie Nicolas er tilbake, fire år...
Mandag 11. juni 2018
AlbumFatoumata Diawara«Fenfo»Montuno/Wagram MusicHHHHHJDet har gått hele syv år fra maliske, nå Paris-bosatte Fatoumata Diawara...
Mandag 28. mai 2018
AlbumVidar Schanche«Awakening»Bekk RecordsHHHHHIDen Stavangerbaserte gitaristen Vidar Schanche imponerer på denne konsertplaten,...

Klassekampen benytter informasjons­kapsler (cookies) så vi kan gi deg bedre service, og for å holde styr på om du er logget inn på våre tjenester. Du kan lese mer om vår bruk av informasjons­kapsler her.

Lukk